در ماه‌های اخیر برای اجرایی شدن تراموا در شیراز نشست‌های عدیده‌ای با هیات‌های کشورهای دیگر برگزار شد و در این میان با یک شرکت حمل و نقل متعلق به شهر «درسدن آلمان» توافقات و جلساتی برگزار شد. گفتنی است که شهر درسدن یکی از کارآمدترین سیستم‌های تراموا در اروپا را دارد.
کد خبر: ۷۸۳۴۶۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵ 28 September 2019

تابناک فارس به نقل از فارس: معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست فارس از افزایش غلظت ذرات و آلاینده‌های هوا و نزدیک شدن وضعیت به ناسالم خبر داده است. در این میان نیز نقش اصلی افزایش این آلاینده‌ها به دلیل تردد خودروهای تک‌ سرنشین گزارش می‌شود.

یکی از عللی که باعث می‌شود میزان آلودگی در یک شهر زیاد شود استفاده از خودروهای شخصی است در حالیکه لزوما نباید هر شهروندی که خودروی شخصی دارد با استفاده از آن در شهر تردد کند. لازم است تا فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی به ویژه قطار شهری و تراموا روز به روز ترویج بیشتری یابد تا آلاینده‌های هوا کاهش یابند.

زمزمه‌های تراموا در شیراز

با راه‌اندازی قطار شهری یا مترو در شیراز بسیاری از شهروندان ترددهای درون شهری خود را با استفاده از این وسیله نقلیه عمومی پرسرعت به انجام می‌رسانند و در وقت خود صرفه‌جویی موثری می‌کنند. اما اخیرا زمزمه‌هایی از راه‌اندازی تراموا نیز در شیراز به گوش می‌رسد.

شهردار شیراز نیز دوم مهرماه جاری و پس از اینکه 3 روز اول مهرماه استفاده از قطار شهری را رایگان اعلام کرد از آمادگی شهرداری شیراز برای آغاز عملیات اجرایی تراموا نیز خبر داد. شهردار شیراز ضمن دیدار با هیات آلمانی شرکت همکاری کننده برای اجرای تراموا در شیراز این خبر را اعلام کرد و کاهش ترافیک و آلودگی هوا را از پیامدهای مطلوب راه‌اندازی ترانوا در شیراز دانست. لازم به ذکر است که شیراز در میان کلان شهرهای کشور نخستین شهری است که برای ایجاد تراموا پیش قدم شده است. بر این اساس معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز هم از آمادگی در شش ماهه دوم امسال برای عملیات اجرایی تراموا در شیراز خبر داده است.

 

 

شهر سبز با تراموا

در ماه‌های اخیر برای اجرایی شدن تراموا در شیراز نشست‌های عدیده‌ای با هیات‌های کشورهای دیگر برگزار شد و در این میان با یک شرکت حمل و نقل متعلق به شهر «درسدن آلمان» توافقات و جلساتی برگزار شد. گفتنی است که شهر درسدن یکی از کارآمدترین سیستم‌های تراموا در اروپا را دارد.

تاریخچه تراموا

تراموا، قطار برقی است که از روی ریل‌های معینی در خیابان به حرکت درمی‌آیند و مسیرهای درون‌شهری و گاه بین شهری را پوشش می‌دهند. در سال 1807 تراموا برای نخستین بار در بریتانیا ایجاد شد که البته واگن آن با اسب کشیده می‌شد و بعدها با نیروهایی همچون بخار و سپس برق در حرکت دادن آنها استفاده شد. از آنجا که این وسیله نقلیه عمومی دارای مزایای عمده بود به سرعت مورد توجه شهرهای بزرگ قرار گرفت.

اول از همه تراموا چون سر و صدا و دودی تولید نمی‌کند، آلودگی کمتری در پی دارد و نکته دیگر اینکه مسیرها و ایستگاه‌های مشخص شده‌ای در شهر برای آنها در نظر گرفته می‌شود که باعث تلف شدن وقت مسافران در ترافیک نمی‌شود.

دگرگونی با تراموا

با ورود تراموا به شبکه حمل و نقل در بسیاری از شهرها تحولات مطلوبی ایجاد شد و تاثیرات مطلوبی در کاهش آلودگی صوتی پدید آمد. اگر از نظر فضای حمل و نقل بخواهیم تراموا را با یک اتوبوس درون شهری مقایسه کنیم، فضای داخل آن چند برابر یک اتوبوس ظرفیت حمل مسافر را دارد و یک مزیت دیگر این است که در زمان‌های لازم می‌توان به تعداد واگن‌های تراموا نیز اضافه کرد. در مقایسه با مترو نیز که به تامین تهویه مناسب نیاز است، تراموا نیازی به هزینه کردن برای تهویه و حتی احداث پله برقی هم ندارد. از نظر ایمنی هم چون در سطح خیابان حرکت می‌کند در زمان وقوع حادثه و یا آتش‌سوزی مخاطرات کمتری در پی دارد.

 

 

نظر شهروندان

سمیه که تراموا را تنها در فیلم‌ها دیده است، می‌گوید: از کودکی با دین صحنه حرکت تراموا در فیلم‌ها دوست داشتم که در شهر ما هم تراموا حرکت کند و به نظرم استفاده از نیروی برق برای حرکت کردن یک وسیله نقلیه پرسرعت خیلی جالب بود.

این شهروند شیرازی ادامه می‌دهد: با ایجاد ترافیک در شیراز در بسیاری از مسیرهای شهری، وقت زیادی را برای طی کردن مسافت‌های هر چند کوتاه در مراکز اصلی و پرتردد شهر از دست می‌دهیم و در واقع بهره‌وری را کاهش می‌دهیم.

وی اضافه می‌کند: با داشتن خودروی شخصی، ترجیح می‌دهم در نقاط شلوغ شهر مثل ، خیابان زند، میدان نمازی و ... از تاکسی و یا مترو استفاده کنم.

سمیه تاکید می‌کند: متاسفانه بسیاری از شهروندان را در طول روز می‌بینیم که به صورت تک سرنشین در شهر تردد می‌کنند و همین امر باعث تشدید ترافیک در شیراز شده است.

این زن جوان معتقد است: هر چند همواره بر فرهنگ سازی توسط مسئولان در این زمینه تاکید شده است اما هر شهروند شخصا یک مروج فرهنگی در حذف خودروی تک سرنشین است و باید الگو برای اطرافیان و جامعه‌اش در ترویج فرهنگ استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی باشد.

این شهروند شیرازی ضمن ابراز رضایت از خبر راه‌اندازی تراموا در شیراز اظهار می‌کند: بی شک برخورداری شبکه حمل و نقل عمومی شیراز از چنین وسیله کم صدا و فاقد آلودگی در سلامت محیط زیست و ارتقاء سلامت شهروندان نقش بسزایی دارد و نتایج مثبتی در پی خواهد داشت.

حفظ سبزی شیراز

یک شهروند دیگر با اشاره به اینکه شیراز، مدت‌ها در جهان لقب شهر سبز و دارای کمترین آلودگی را به خود اختصاص داده بود به خبرنگار ما می‌گوید: اینکه امروز اداره کل محیط زیست فارس در مورد افزایش میزان آلاینده‌های هوا در شیراز هشدار می‌دهد باید ما شهروندان را به تامل برانگیزد.

محمد می‌افزاید: این وضعیت نشان می‌دهد که تردد خودروهای شخصی تا چه اندازه بر سلامت و پاکی هوا تاثیر گذاشته است و برای اینکه آن را رفع کنیم باید با یک عزم جدی پویشی با عناوین «نه به خودروی تک سرنشین» را راه اندازی کنیم.

وی اضافه می‌کند: شهروندان لزوما نباید برای رسیدن به مقاصد درون شهری بر تردد با خودروهای شخصی خود اصرار کنند زیرا نتایج نامطلوب آن دامن خود و فرزندانشان را خواهد گرفت و از استشمام هوای پاک محروم می‌شوند.

 هر اندازه که شاهد رشد وسایل نقلیه عمومی ایمن و دارای کمترین میزان آلودگی باشیم اما این ما شهروندان هستیم که با استفاده روزانه از این امکانات می‌توانیم در کاهش آلودگی هوا نقش موثری ایفا کنیم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار