مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان درباره افرادی که درگذشته قبر خریده‌اند، گفت: قسمتی در آرامستان همدان هست که قبر‌های آن درگذشته به فروش رفته و سند در دست افراد است که این‌ها هزینه خدمات غسل و نگهداری قبر شامل مبلغ ۷۵۰ هزار تومان باید بپردازند.
کد خبر: ۷۸۳۶۳۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۸ 28 September 2019
شاید کم‌وبیش هر کسی منتظر لحظه‌ای است که اجل به سراغش آمده و برای لقاءالله آماده باشد، اما لحظه مرگ زمانی رخ می‌دهد که حتی شما فکرش را هم نمی‌توانید بکنید و با چشم بر هم زدنی بازدمی از پس دمی نمی‌آید.

به گزارش ایسنا، در پی رفتن کسی این خانواده و نزدیکان هستند که باید با نبود عزیز خود و هزینه‌های گزاف مراسم ترحیم کنار آمده و سال‌های باهم بودن را برای خود تجزیه تحلیل کنند ضمن اینکه از همان لحظه نخست با فیش پرداختی آمبولانس برای حمل متوفی به بهشت‌زهرا از داغ رفته کم‌کم کاسته خواهد شد. بله همان‌طور که گفته شد شخصی به زندگی خود با مرگ پایان داده و این بازماندگان هستند که با پرداخت هزینه‌های گزاف فوت کار خود را آغاز می‌کنند.

همان‌طور که می‌دانید نه میزان تحصیلات کمکی به زندگی اضافه می‌کند نه میزان دارایی شما و درست در زمانی که اصلاً انتظار آن را ندارید دو نفر با تابوت آمده تا شما را برای هدایت از منزل دنیوی به منزل اخروی همراهی کنند. به قول باباطاهر عریان که می‌گوید «به گورستان سفر کردم کم‌وبیش، بدیدم حال دولتمند و درویش، نه درویشی به خاک بی‌کفن ماند، نه دولتمند برد از یک کفن بیش» و در این لحظه است که می‌فهمیم اکنون این جیب بازماندگان است که به داد شخص متوفی رسیده تا از پس هزینه‌های مردن بربیایند.

در شرایط اقتصادی امروز، هزینه‌های زندگی به‌تن‌هایی مردم را از پا درآورده و از سوی دیگر هزینه‌های گزاف مردن است که ترس را در دل‌ها افکنده و هر شخصی را موظف می‌کند تا علاوه بر هزینه‌های روزمره خود، اندکی پس‌انداز نیز برای روز نبودن خود کنار بگذارد، چشم فروبسته و منتظر آمدن آمبولانس است که ناگهان صدای آمبولانس می‌آید و با یک فیش در دست منتظر تسویه هزینه برای حمل جسد است و از همین لحظه هزینه‌ها یکی پس از دیگری نمایان می‌شود، پس از پرداخت مبلغ ۵۰ هزار تومان میت در آمبولانس گذاشته‌شده و راننده سوال می‌کند مستقیم باغ بهشت بریم؟ خانواده متوفی درخواست دارند ابتدا مرحوم را به منزل برده و سپس به باغ بهشت برویم و در اینجاست که راننده فیش ۵۵ هزار تومانی دیگری برای پرداخت به خانواده داده و راهی می‌شود.

وارد مرحله بعد یعنی همان باغ بهشت می‌شویم، بله هزینه کفن‌ودفن، هزینه‌ای که بدون شک موظف به پرداخت آن هستید وگرنه همان اصطلاح میت روی زمین‌مانده نمایان خواهد شد. میان صدای گریه و شیون بازماندگان، یک نفر باید باشد که نگران هزینه‌های سلسله‌وار باشد که به‌صورت دقیقه‌ای اعمال می‌شود و مراسم بدرقه را باید
به‌خوبی و آبرومندانه اجرا کند.

همان شخص نگران اکنون به دنبال مکانی است که شما برای همیشه در آن آرامش‌خواهید گرفت، اما با لیست جدیدی برای پرداخت هزینه مواجه می‌شود و مبلغ یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تومان باید بپردازد تا اقدامات اولیه برای تدفین آغاز شود. این در حالیست که مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان در گفت‌وگو با ایسنا از موقوفه بودن آرامستان همدان خبر داد و اعلام کرد: در این آرامستان هزینه‌ای بابت قبر از خانواده متوفی دریافت نمی‌شود و هزینه‌های قابل پرداخت، هزینه‌های جانبی و خدمات هستند.

حجت‌الاسلام زین‌العابدینی در ادامه خاطرنشان کرد: مبلغ قابل دریافت صرف هزینه‌های جاری در آرامستان و حقوق کارکنان شده و قبر‌های این محوطه شامل هزینه نیستند ضمن اینکه در حال حاضر وارد فاز قبر‌های دوطبقه در همدان شده‌ایم که طبقه زیرین آماده‌شده تا اجساد در طبقه زیرین دفن شود.

وی همچنین تصریح کرد: خانواده کسانی که در طبقه زیرین گذاشته می‌شوند می‌توانند تا زمانی که طبقه دوم خالی است در صورت فوت بستگان مرحوم یا مرحومه را در طبقه بالا گذاشته، اما طبقات دوم در آرامستان رزرو نخواهند شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان درباره افرادی که درگذشته قبر خریده‌اند، گفت: قسمتی در آرامستان همدان هست که قبر‌های آن درگذشته به فروش رفته و سند در دست افراد است که این‌ها هزینه خدمات غسل و نگهداری قبر شامل مبلغ ۷۵۰ هزار تومان باید بپردازند.

پس از دفن متوفی هزینه‌های دیگری نیز هست که نیازمند یاری عابر بانک شخص نگران در راه اندازی مراسم به‌صورت آبرومندانه بوده، یکی دیگر از این هزینه‌ها مداحی است که در باغ بهشت در روز خاکسپاری با قیمت‌های متفاوتی بین ۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان همراه شما است.

در میان غم و اندوه فراوان عزیزانتان به خاک سپرده می‌شوید و درست زمانی که مداح در حال قرائت تلقین است، شخص نگران در حال حساب‌کتاب برای هزینه سنگ‌قبر بوده و با یک حساب سرانگشتی باید بین ۵۰۰ هزار تا یک‌میلیون تومان هزینه سنگ‌قبر را بپردازد.

پس از اینکه سنگ را گذاشتند و خاک را روی فرد به‌منظور پایان زندگی دنیایی ریختند، حال زمان آن رسیده که تمامی کسانی که از صبح تا اکنون زیر آفتاب در مراسم خاکسپاری همراه بودند را به رستوران برده و بازماندگان ناهار در خدمت آن‌ها باشند.

ساده‌ترین غذایی که برای پذیرایی انتخاب شود پرسی ۵۰ هزار تومان با سرویس حساب‌شده و اگر شما ۲۰۰ نفر میهمان داشته باشید باید ۱۰ میلیون تومان بابت ناهار روز خاکسپاری بپردازید و پس از آن میهمان‌ها به منزل آمده و دسته‌گل و تاج گل‌هایی در مقابل درب ورودی خودنمایی می‌کند که هر کدام با کف قیمت ۲۰۰ هزار تومان آماده می‌شوند.

برای تسلی خاطر بازماندگان اقوام برنوشته‌هایی برای عرض تسلیت می‌آورند که بابت هر کدام بین ۲۰ تا ۱۰۰ هزار تومان هزینه شده است. با یک حساب سرانگشتی می‌توان حداقل قیمت مرگ در همدان را تخمین زده، عددی که به دست می‌آید برای یک کارمند و کارگر رقم بسیار بالایی است البته این هزینه‌ها زمانی است که شما به مرگ طبیعی از دنیا بروید و اگر خدای‌ناکرده بیماری خاصی داشته باشید، تأمین هزینه‌های درمان در زمان زندگی نیز به‌تن‌هایی می‌تواند کمرشکن باشد.

در پایان اگر شانس داشته باشیم و به مرگ طبیعی بمیریم و فقط به یک وعده غذایی اکتفا شود و مراسم ختم در خانه گرفته شود، باید بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان حداقل برای مردن خود پس‌انداز داشته و یا یک شخص نگران که عابر بانکی با این مبلغ در جیب دارد، در خانواده خود داشته باشیم که با اوضاع اقتصادی فعلی و نگاهی به جیب خود نتیجه می‌گیریم «باید بکوشیم تا زنده بمانیم».
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار