مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان البرز از واردات ژلاتین با استاندارد حلال کشورهای دیگر خبر داد و گفت: بخشی از ژلاتین خارجی که توسط وزارت بهداشت و درمان، وارد کشور می شود، بدون تایید ناظر شرعی و صرفا با کد حلال و بدون پشتوانه و اعتبار لازم صورت می گیرد.
کد خبر: ۷۸۵۷۸۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳ 06 October 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ علی ارجمند عین‌الدین گفت: بخشی از ژلاتین موجود در کشور با نظارت مستقیم وزارت جهاد کشاورزی وارد می شود که طبق مکانیزم ذبح اسلامی از پوست یا استخوان لاشه‌های گاو با ذبح حلال، تولید شده است.

وی با عنوان اینکه بخشی از ژلاتین‌های خارجی صرفا با برند حلال وارد می شود اما بدون پشتوانه و تایید ناظر شرعی است، افزود: ناظر شرعی از طرف وزارت جهاد کشاورزی برای نظارت کشتار حلال دام، عازم کشورهای عرضه کننده می شوند و طبق دستور اسلامی بر ارسال گوشت و فرآورده هایی چون ژلاتین، طبق کدهای ذبح اسلامی، نظارت می کنند.

وی با اشاره به استفاده ژلاتین در لبنیات برای ماندگاری بالا، اضافه کرد: بخش دیگری از ژلاتین وارداتی، توسط وزارت بهداشت، از کشورهایی مانند ترکیه، اسپانیا و برزیل صورت می گیرد که متاسفانه به علت نداشتن نماینده شرعی بر حلال بودن آن نظارت اطمینان بخشی صورت نمی گیرد و به احتمال زیاد ژلاتین با ذبح غیر اسلامی وارد می شود.

ارجمند عین الدین، تاکید کرد: وزارت بهداشت ادعا می کند که ژلاتین وارد شده دارای کد حلال است اما برخی از این کدها صرفا یک لیبل است چراکه ممکن است کدهای حلال، توسط برخی کشورهای اسلامی صادر شود که اختلافات شرعی فراوانی بین مذهب حاکم بر آن کشور و ایران اسلامی وجود دارد و چه بسا در این کشورها استاندارد حلال به عنوان یک برند فروخته شود.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان البرز که مدت چند ماه در کشور برزیل به عنوان ناظر شرعی، فعالیت می کرد، گفت: در کشورهای صادر کننده گوشت، نمایندگان کشتار حلال برخی از کشورهای اسلامی بدون نظارت دقیق و با گرفتن پول به لاشه هایی که ممکن است میته شده باشد، کد حلال می دادند.

وی با عنوان اینکه بر روی کدهای حلال خارجی هیچ اعتمادی نیست، تاکید کرد: هیچ مجوزی جز مجوز حلال مورد تایید ناظر وزارت جهاد کشاورزی، اعتبار اعتماد بخشی ندارد. بر اساس توافقی که در سازمان کنفرانس اسلامی صورت گرفته اعطاء برند حلال به سازمان های استاندارد کشورهای اسلامی محول شده است ولی سازمان استاندارد ایران با وجود تعهدنامه های اولیه، هنوز اقدامات لازم را انجام نداده است.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی البرز، تصریح کرد: ژلاتین وارد شده، نه تنها برای تولید تنقلات، شیرینی و لبنیات، مورد نیاز است بلکه بخشی از آن در دارو سازی استفاده می گردد که ژلاتین مصرفی این بخش ها عمدتا زیر نظر وزارت بهداشت وارد کشور می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار