رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه انتقال پایتخت به جای دیگر صدها میلیارد تومان هزینه دارد تاکید کرد: با صرف مبالغ بسیار کمتر از این می‌توان مشکلات تهران را حل کرد.
کد خبر: ۷۸۵۷۹۲
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶ 06 October 2019

به گزارش تابناک تهران، محسن هاشمی روز یکشنبه در یکصد و شصت و نهمین جلسه علنی شورای پنجم شهر تهران توضیح داد: مدت هاست که طرح انتقال پایتخت مبتنی بر احداث شهر کوچکی برای پایتختی سیاسی کشور با جمعیتی حدود ۵۰۰ هزار نفر مطرح است که هزینه ای صدها هزار میلیارد تومانی برای کشور دارد؛ در حالی که حل مسایل اصلی تهران با کسری از این هزینه ممکن است.
وی ادامه داد: حتی اگر پایتخت نیز منتقل شود، دولت نمی‌تواند خود را در برابر مسایل تهران بی‌تفاوت احساس کند.
هاشمی با بیان اینکه امروز شهروندان تهرانی از مجلس شورای اسلامی انتظار دارند نسبت به مشکلات فراوان ایجاد شده برای پایتخت بی‌تفاوت نباشد با طرح چند پرسش تصریح کرد: آیا منطقه‌گرایی نمایندگان برای همه حوزه های انتخابیه مطلوب است به جز تهران؟ آیا نباید دست‌کم به پیامدهای میزبانی مجلس در تهران از سوی همه نمایندگان توجه شده و مشکلات آن حل شود؟
وی افزود: آیا باید امروز شهری که به باغ‌ها و هوای خوبش مشهور بود را در غرقاب مشکلات رها کنیم؟ چرا مسئولیت‌های صریح دولت در حوزه حمل و نقل عمومی، نوسازی بافت‌های فرسوده و تزریق منابع مالی ناشی از مالیات به تهران بر زمین مانده است؟
رئیس شورای شهر تهران گفت: اگر به تهران نیز همانند سایر نقاط کشور نگریسته و حداقل حقوق قانونی آن محقق شود، بسیاری از مشکلات امروز قابل حل خواهد بود.
وی افزود: حدود یک سوم درآمد اقتصاد ملی در تهران ایجاد می‌شود اما یک دهم آن نیز در تهران هزینه نمی‌شود و به همین دلیل مناطق مرکزی شهر و بازار تهران که نقش اصلی در کسب و کار ملی دارند دارای بافتی فرسوده و فاقد حداقل سرانه های خدماتی و زیست شهری هستند.
هاشمی تصریح کرد: همچنین نکته دیگر در مورد تهران، تحت تاثیر قرار گرفتن چهره زیبای تهران توسط مشکلاتی نظیر آلودگی هوا، ترافیک و ازدحام است در حالی که این شهر دارای بیشترین جاذبه های گردشگری که حتی برای بخش قابل توجهی از شهروندان تهرانی نیز ناشناخته مانده است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه امروز - ۱۴ مهر- در تقویم ملی کشور به عنوان روز تهران ثبت شده است، گفت: این مناسبت، سالروز تعیین تهران به عنوان پایتخت کشور است که توسط آقامحمدخان قاجار در ۲۳۴ سال قبل که نقش آن را به عنوان مرکز سیاسی و اقتصادی ایران ارتقا داد.
وی ادامه داد: موقعیت جغرافیایی، سیاسی و اقتصادی تهران موجب شده است تا نه تنها به عنوان پایتخت بلکه بزرگترین کلانشهر کشور بیش از ۱۰ درصد جمعیت کشور را در خود و به همین میزان در حومه میزبانی کند.
به گفته رئیس شورای شهر تهران، اگرچه در تبلیغات و تصور عمومی، تهران یکی از برخوردارترین مناطق کشور به لحاظ امکانات و تسهیلات است اما به‌واقع یکی از محروم‌ترین مناطق ایران را نیز می‌توانیم در تهران مشاهده کنیم.
وی ادامه داد: دانش‌آموزان تهرانی از پایین ترین سرانه های آموزشی در کشور برخوردارند، حمل و نقل عمومی تهران بیشترین تقاضای محقق نشده و کمبود امکانات را نسبت به جمعیت دارد، بافت‌های فرسوده و حاشیه های فاقد امکانات در تهران بیش از هر شهر دیگری در کشور وجود دارد و این موارد ناشی از توجه ناکافی دولت و مجلس به این شهر است.

هاشمی گفت: باری که مجموعه قوای سه گانه و حاکمیت به تهران بخصوص طی نیم قرن اخیر وارد کرده‌اند پیامدهایی نظیر آلودگی هوا، ترافیک، مهاجرت بی رویه و ... به همراه داشته است و اکنون که شهروندان تهرانی با انبوه مشکلات ناشی از این پیامدها مواجه هستند از مجلس و دولت انتظار دارند که به وظایف خود در برابر پایتخت عمل کنند.
وی خاطر نشان کرد: روز و هفته تهران بهانه‌ای است برای پرداختن به نقاط قوت و چالش‌های آن، مسایلی که با وجود نزدیکترین فاصله به مسئولان کشور از دید آنها پنهان مانده است و امیدواریم مدیریت شهری بتواند با استفاده از ظرفیت رسانه‌ای و فرهنگی خود که بویژه با حضور فعال نهاد شورایاری، انرژی مضاعفی گرفته است بتواند در بهبود زیست شهری تهران نقش موثری ایفا کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار