رئیس حوزه هنری خوزستان با اشاره به اعلام آثار راه یافته به چهارمین همایش بین المللی تئاتر اربعین با عنوان «روایت راهیان» گفت: در این همایش ۲۵ گروه نمایشی حضور دارند.
کد خبر: ۷۸۶۳۵۸
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰ 08 October 2019

حجت‌الاسلام و المسلمین سید شهاب‌الدین طباطبایی اظهار کرد: چهارمین همایش بین ‌المللی تئاتر پیاده‌ روی اربعین تحت عنوان «روایت راهیان» از سوی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و حوزه هنری استان خوزستان با مشارکت کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این همایش هنرمندان تئاتر کشور با نگاه نذر فرهنگی، اقدام به اجرای نمایش در مسیر پیاده ‌روی اربعین در 2 کشور ایران و عراق می‌کنند افزود: در این همایش 190 هنرمند حضور دارند که در قالب شش گروه در بخش ایران در پایانههای مرزی شلمچه، چذابه و خسروی و نیز 19 گروه از 13 استان در بخش بینالملل (کشور عراق) در شهرهای نجف اشرف، مسیر پیادهروی اربعین و کربلای معلی به اجرای تعزیه میپردازند.

طباطبایی با معرفی موضوعات آثار نمایشی این همایش اشاره کرد: این موضوعات شامل ایام عاشورا، وقایع تاریخی مربوط به محرم‌ الحرام 61 هجری، فرهنگ عاشورا و انقلاب اسلامی (مختص بخش ایران)، شخصیت امام ‌حسین (ع) و یاران با وفایش، مدافعان حرم، روایت‌ها و داستانهای تاریخی و معاصر در رابطه با پیادهروی اربعین است.

دبیر هنری همایش قالب‌های آثار اجرا شده را تعزیه، نقالی، پردهخوانی، مقتل‌خوانی و نمایش محیطی (خیابانی، موکبی و ...) معرفی کرد و گفت: دوستان در ستاد مرکزی اربعین و کمیته فرهنگی عهده‌دار فراهم ‌آوردن بستر و زمینه مناسب در این ایام برای اجرای هر چه باشکوه این همایش هستند.

طباطبایی خاطرنشان کرد: توافقات مثبت و سازندهای نیز به عمل آمده تا از نظر امکانات لجستیکی و زیرساختی، مقدمات در سطح قابل قبولی فراهم شود.

وی با اشاره به اجرای آثار در بخش ایران عنوان کرد: در بخش «تعزیه عروسکی قاسم ابن الحسن» به کارگردانی خانم هیام احمدی از استان اصفهان _ شاهین شهر، «تعزیه علی اکبر» به کارگردانی داود پارسا از استان کهگیلویه و بویراحمدگچساران، «تعزیه امام و ابوالفضل» به کارگردانی جنان ساعدی از استان خوزستان اهواز، «دف های روشن» به کارگردانی فاطمه احمدی از استان گلستان-گرگان «نوای نینوا» به کارگردانی علی زیستی و «وصیت» به کارگردانی سعید نوروزی از استان کرمانشاه - کرمانشاه اجرا می شود.

وی به 19 اثر در بخش عراق اشاره کرد و اظهار داشت: در این بخش «تعزیه عربی امام» به کارگردانی حسن سواری، «تعزیه عربی ابوالفضل» به کارگردانی هادی آل جرف و «گروه سنج و دمام» به کارگردانی رضا نواصر از استان خوزستاناهواز، «پرده خوانی» به کارگردانی علی مداحی و «تعزیه ابوالفضل/حر» به کارگردانی میثم حبیبی از استان آدربایجان شرقی_ تبریز اجرا می شود.

رئیس حوزه هنری خوزستان ابراز کرد: «نقالی/مقتل خوانی» به کارگردانی محسن میرزا علی، «تعزیه/حر/علی اکبر/عباس/ امام» به کارگردانی حمید ابراهیمی، «پرده خوانی/نقالی» به کارگردانی ابوالفضل ورمرزیار، «پرده خوانی/نقالی» به کارگردانی رسول میرزاعلی، «نقالی/پرده خوانی» به کارگردانی حمید ابراهیمی و «سنج و دمام» به کارگردانی مصطفی احمد بیگی از استان تهران_تهران از دیگر اجراها در بخش عراق است.

وی عنوان کرد: «پرده خوانی/نقالی» به کارگردانی سید علی موسوی از استان یزد-یزد، «تعزیه علی اکبر» به کارگردانی اسماعیل مجللی از استان مرکزیاراک، «تعزیه امام» و «نقالی» به کارگردانی علیرضا حیدرپور از استان فارسشیراز، «تعزیه علی اکبر» به کارگردانی محمدرضا عظیمی منش از استان کرمانشاه-کنگاور، «هل من معین/خیابانی» به کارگردانی ابوالفضل ابوکوچکی از استان گلستان-گرگان، «ابوال احرار» به کارگردانی مصطفی عنایت از استان خراسان رضوی -سبزوار و تعزیه امام به کارگردانی سلجوقی از استان کرمان_کرمان از دیگر اجراهای این بخش است.

رئیس حوزه هنری خوزستان با بیان اینکه اجراهای بخش ایران از تاریخ (23 تا 25 مهر) مصادف با (16 تا 18 صفر) در مرزهای شلمچه، چذابه و خسروی انجام می شود اظهار داشت: اجراهای بخش عراق نیز از تاریخ (18 تا 25 مهر) مصادف با (11 تا 18 صفر) خواهد بود و در نجف و مسیر پیاده روی و کربلا اجرا می شود.

حجت الاسلام طباطبایی یاد آور شد: همه اقدامات مربوط به این همایش با حمایت و درایت و البته نظارت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به حوزه هنری استان خوزستان تنفیذ شده است و ما همه امکانات فنی، انسانی وکارشناسان مجربی که در اختیار داریم را برای برگزاری این همایش بسیج کرده ایم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار