معاون دارو و غذا دانشگاه علوم پزشکی مازندران نسبت به آنچه که افزایش مصرف لبنیات سنتی در این خطه شمال کشور اعلام کرده هشدار داد.
کد خبر: ۷۸۷۱۷۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳ 10 October 2019

دکتر محمدرضا شیران روز چهارشنبه در آستانه هفته جهانی غذا ( ۲۴ مهرماه) در گفت و گو با خبرنگاران اختلاف قیمت لبنیات صنعتی با سنتی را دلیل اصلی رشد مصرف لبنیات سنتی بیان کرد و این روند را برای سلامت مصرف کنندگان نامناسب توصیف کرد.
وی عوارض جانبی ناشی از مصرف لبنیات سنتی را شیوع بیماری ها از جمله تب مالت ،دیابت، فشار خون، سرطان و بیماری قلبی و عروقی دانست و از آفلاتوکسین( سموم قارچی) به عنوان بیماری نهفته در شیر سنتی اعلام کرد که مصرف آن به دلیل مشخص نبودن نشانه های آن می تواند بیماری سرطان را به دنبال داشته باشد.
به گفته وی آلودگی آفلاتوکسین براثر جوشاندن و یا سرد کردن شیر نیز از بین نمی رود و به تدریج این آلودگی بیماری زمینه ای را در مصرف کنندگان ایجاد می کند.
شیران اضافه کرد: این در حالیست که برای کاهش بیماری های پیش زمینه ای چون دیابت، فشار خون، سرطان و حتی قلبی و عروقی باید فرهنگ مردم را به سمت مصرف مواد غذایی صنعتی که بار میکروبی پایین تری دارند،سوق داده شود.
معاون دارو و غذا دانشگاه علوم پزشکی مازندران راهکار افزایش رویکرد مردم به استفاده از مواد غذایی صنعتی به خصوص لبنیات را کمک های یارانه ای دولت و اطلاع رسانی نسبت به عوارض ناشی از مصرف این محصولات دانست.
دکتر شیران اظهار داشت: : در حالی در جامعه براساس باورهای غلط استفاده از محصولات سنتی به خصوص لبنیات محلی نسبت به نوع صنعتی مفید تشخیص داده می شود که بار میکروبی نهفته در لبنیات محلی می تواند در آینده بیماری هایی را به مصرف کنندگان تحمیل کند.
وی ادامه داد : اکثر واحدهای فروش لبنیات محلی و فله ای در استان، محصولات خود را از واحدهای دامی محلی فاقد نظارت دریافت می کنند که هیچ نظارتی بر فعالیتشان از سوی دستگاههای نظارتی از جمله دامپزشکی نمی شود.
این مسوول دانشگاه علوم پزشکی اظهار داشت: چنانچه بیماری نیز در دام وجود داشته باشد، از طریق شیر به انسان منتقل خواهد شد و به دلیل این که نشانه این بیماری ها در درازمدت در مصرف کنندگان نمایان می شود، هشدارهای دستگاههای نظارتی تاکنون تاثیر چندانی در کاهش مصرف نداشته است.
دکتر شیران خواهان همکاری رسانه ها نسبت به آگاه سازی مصرف کنندگان نسبت به عواقب مصرف لبنیات محلی به صورت در قالب فله فروشی شد.
وی اضافه کرد : در حال حاضر محصولات غذایی صنعتی از جمله لبنیات به میزان نیاز استان تولید می شود و مشکلی برای تامین محصولات غذایی صنعتی وجود ندارد.
بر اساس آمارهای رسمی سرانه مصرف شیر در کشور کمتر از ۷۰ و در مازندران حدود ۸۰ کیلوگرم در سال است. و میانگین جهانی مصرف شیر نیز ۱۵۰ کیلو گرم است.
مازندران هم اکنون ۲۳ کارخانه فعال فراوری لبنی با ظرفیت اسمی سه هزار و ۸۰۰ تن در سال دارد.
براساس آمار حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار واحد فروش شیر فله در سطح کشور فعالیت دارند که حدود یک تا ۲ هزار از این واحدها در استان مازندران به عنوان رتبه چهارم کشور در تولید شیر فعال است که در سال ۹۲ سازمان دامپزشکی کشور با رعایت برخی جوانب برای ۸ هزار واحد فله فروشی شیر در سطح کشور مجوز صادر کرد که ۷۰۰ واحد آن در مازندران اجازه فعالیت گرفتند.
ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار