کد خبر: ۷۸۷۷۶۵
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴ 12 October 2019

ایرنا - فصل ۶ ماهه صید و صیادی در سواحل مازندرانی دریای خزر از صبح امروز شنبه بیستم مهر ماه با پهن شدن تور ماهیگیری ۵۴ شرکت صیادی پره به صورت رسمی آغاز شد.

آیین نمادین آغاز صید ماهیان استخوانی دریای مازندران با حضور معاون استاندار ،مسئولان جهاد کشاورزی ، شیلات و مسئولان شرکت های تعاونی پره در حوزه صید و صیادی شرکت تعاونی پره شهید کلاهدوز جویبار برگزار شد.
شیلات ایران هر ساله فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر در استان های شمالی را با بررسی شرایط مختلف از جمله میزان ذخایر ماهیان، تحولات آب و هوایی و معیارهایی از این دست تعیین می کند و برای امسال بیستم مهر را تعیین و اعلام کرد.

اگر چه هفته پیش صیادان عضو شرکت پره در شرق مازندران با اجازه شیلات یک هفته زودتر صید ماهیان استخوانی را در آن منطقه آغاز کردند، ولی آغاز زمان صید رسمی امروز است که پس از ۶ ماه احتمالا اواخر فروردین ماه سال آینده به پایان می رسد.

امسال نیز همانند سال های گذشته در حالی چهار هزار و ۲۰۰ صیاد در قالب ۵۴ شرکت تعاونی پره کار صید را در سواحل مازندرانی دریای خزر انجام می دهند که شیلات استان بیش از۹۰ میلیون قطعه بچه ماهی در رودخانه های مستعد۱ان رها کرد. رها کردن بچه ماهی در دریا طی چند سال اخیر تا ۹۰ درصد ماهیان استخوانی صید شده در استان را تشکیل می دهد.

آرزوی سالی پربرکت 

 صیادان مازندران که پارسال  با صید هفت هزار تن انواع ماهی به روش پره از آب های ساحلی دریای خزر شاهد افزایش ۲۰۰ درصدی میزان صید نسبت به فصل صید سال ۹۶-۹۷ بودند، امیدوارند که امسال وضعیت صید بهتر از سال گذشته باشد.

گونه های کفال، ماهی سفید و کپور عمده ترین ماهیان استخوانی دریای خزر هستند که توسط ماهیگران صید و در بازار عرضه می شود.

کفال که دارای گوشت نرم و کم چربی است، بیشترین میزان صید ماهیگیران مازندرانی را در فصل پائیز و اوایل زمستان تشکیل می دهد و از ماه بهمن به بعد هم ماهی سفید در صدر صید قرار می گیرد.
صید ماهی سفید در دریای خزر بسته به دمای لایه سطحی آب در طول فصل صید نوسان دارد. این گونه ماهی طی ماههای دی و بهمن به خاطر کاهش دمای لایه سطحی آب دریا به نقاط عمیق تر مهاجرت می کند و از اوایل اسفند با افزایش دما بار دیگر در توررس صیادان قرار می گیرد. 

صیادان مازندرانی که همچنان به روش سنتی پره برای صید ادامه می دهند، تورهایی را با ارتفاع هفت تا ۱۰ متر و به طول یک هزار و ۲۰۰ متر به کمک یک قایق به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا ( ۱۴ متری عمق دریا ) پهن می کنند و منتظر انباشته شدن تور از ماهی می شوند. پس از آن که ماهی به میزان کافی در تور گرفتار شد، صیادان تور را به وسیله تراکتور به ساحل می کشند و ماهی ها را تخلیه و به بازار عرضه می کنند.

۶۹۹۰/۱۶۵۴

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار