سرپرست بخش شیمی و تامین مواد اولیه موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی ازجایگزینی سدیم هیدورکساید تولید داخل به جای نمونه مشابه خارجی خبر داد.
کد خبر: ۷۹۰۲۱۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲ 21 October 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ محمد زالی گفت: آزمایشگاه تامین آب موسسه رازی که وظیفه تامین آب بخش عمده در فرآیندهای بیولوژیک را بر عهده دارد به ماده ای به نام سدیم هیدروکساید یا سودسوزآور نیاز دارد که تاکنون از کشور عربستان وارد می شد.

وی افزود: در سال جاری برای خرید این ماده شیمیایی با افزایش قیمت بسیار زیادی مواجه شدیم و بر اساس شناختی که از ظرفیت های بازار تولیدات شیمیایی کشور داشتیم، در نهایت پس از مذاکره با چندین شرکت داخلی، با یک شرکت به نتیجه رسیدیم.

زالی ادامه داد: این شرکت که تمامی استانداردهای لازم برای سلامت و کیفیت را داراست با قیمتی بسیار بسیار کمتر از مشابه خارجی آن این محصول را تولید کرده است.

سرپرست بخش شیمی و تامین مواد اولیه موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: با توجه به وجود شعبه ای از کارخانه تولید کننده این ماده در اشتهارد، سهولت تامین آن نیز از دیگر مزیت های آن به شمار می رود. چراکه تاکنون برای واردات این محصول مراحل بسیار دشواری را طی کرده و بعضا ماه ها منتظر می ماندیم.

زالی ادامه داد: پس از خریداری 100 کیلوگرم از این محصول و تایید بخش کنترل کیفیت و رضایت از محصول در زمان استفاده، در نهایت ضمن تایید معاونت تولید تصمیم بر آن شد تا به جای استفاده از سود عربی با قیمتی گزاف، از سودسوزآور تولید داخلی استفاده کنیم و به این ترتیب با توجه به نیاز بخش، بالغ بر 150 میلیون تومان صرفه جویی ارزی برای موسسه ایجاد شد.

وی با اشاره به اینکه مسلما اقدام پیچیده ای در این خصوص انجام نشده اما شکستن چنین تابوهایی از نیازهای مبرم موسسه محسوب می شود و ریسک های زیادی برای مجریان این امر به دنبال دارد، گفت: بخش شیمی در این خصوص پیش قدم شد و این روند با جایگزینی تولید داخلی سایر محصولات نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

سرپرست بخش شیمی و تامین مواد اولیه موسسه رازی ادامه داد: بر این اساس می توانیم برخی نیازهای موسسه که با قیمت گزاف از طریق واردات تامین می شود و روند تولید را به دلیل تحریم ها دچار مشکل می کند، بومی سازی کرده و نسبت به تولید آن در داخل موسسه اقدام کنیم.

زالی افزود: بازار مواد شیمیایی در کشور پیشرفت های خوبی داشته و پتروشیمی ایران در سال های اخیر نسبت به تولید ترکیبات زیادی اقدام کرده و شرکت های دانش بنیان زیادی در این زمینه در کشور وجود دارد که می توان از آنان به نحو احسن بهره گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار