هفته گذشته خط تولید کانتینر دریایی با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در کرج افتتاح شد.
کد خبر: ۷۹۰۲۶۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱ 21 October 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ با وجود تحریم ها علیه کشور ایران، وجود این خط تولید در ایران الزامی به نظر میرسید ، اما نکته مهم این است درحالی که این نوع کانتینر، کانتینر حمل و نقل دریایی است این واحد تولیدی در شهر کرج و در مرکز کشور احداث شده است؟

روزبه مختاری عضو انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در خصوص انتخاب کرج برای افتتاح این واحد تولیدی گفت: اولین نکته در تولید هر گونه کالا و خدمات این است که تولید باید در محلی انجام شود که بخواهد در همان محل از آن استفاده شود. این نکته مهم حتما باید رعایت شود زیرا از نظر لجستیکی موضوعی مهم است.

این کارشناس حوزه حمل و نقل دریایی افزود: حدود 5 الی 6 ماه پیش در جلسه مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی و کارکنان شرکت ماموت نکاتی در خصوص محل خط تولید کانتینر در جلسه مطرح شد. اما  زمانی که در احداث این واحد تولیدی، ساده ترین نکته مورد بررسی قرار نگرفته است، مسائل کلان‌تر نیز لحاظ نشده است.

مختاری در ادامه گفت:  اما دومین نکته این است که قیمت گذاری کانتینر های تولید داخل با کانتینر های تولید شده در چین برابری می کند. این قضیه نشان می دهد که مسئولان ذی ربط اطلاع دقیقی از تجارت و لجستیک و بازار ایران ندارند. این در حالی است  که دستمزدی که به نیروی کار پرداخت می شود و هزینه کالاهایی که خریداری می شوند، در ایران بسیار کمتر از کشور های دیگر است در نهایت باید قیمت تمام شده کالا در ایران از قیمت نهایی آن کالا در کشور دیگر بسیار کمتر باشد در نتیجه دلیلی ندارد که  قیمت فروش کانتینر داخل را  با بازار بین الملل تطبیق بدهیم.

مختاری در خصوص عرضه و تقاضا در بازار ایران افزود: زمانی که کانتینری از چین خریداری می‌شود کرایه حمل دریایی از چین به ایران به گونه‌ای است که استفاده از این کانتینر در داخل کشور صرفه اقتصادی دارد. اما برعکس آن، یعنی صادرات کانتینر به چین زیانده است.

او افزود: با توجه به عرضه و تقاضایی که بازار ایران دارد، همیشه سود اصلی بازار ایران، سود از بازار چین به بازار ایران است و از بازار ایران به بازار چین کرایه حمل باری که فروخته می شود جهت کم کردن هزینه‌های جابه‌جایی کانتینرها است. در نتیجه زمانی که کانتینر ها از کشور چین خریداری می شود در مسیر اول، مسیر سود ده ما شروع می شود اما زمانی که کانتینر در ایران خریداری می شود مسیر اول مسیر ضرر دهی است. یعنی ضرر دیگری محتمل می‌شوند که این کانتینر ها را به چین برسانند . یعنی آغاز بیزینس کانتینر خریداری شده همراه با ضرر است.  

می‌توان گفت: فارغ از اینکه هزینه نهایی به عهده فروشنده یا خریدار باشد، در صورتی که خود خریدار یا فروشنده این هزینه را متقبل شود باز ماهیت امر این است که هزینه‌ای بی جهت ایجاد شده است. اگر خود شرکت مورد نظر اعلام کند که هزینه حمل بار را تا مقصد متقبل می‌شود، این نشان می دهد که این شرکت ها سود زیادی به جیب می زنند که حاضرند خود هزینه جابه‌جایی کانتینر ها را بر عهده بگیرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار