جاده جدید طالقان- هشتگرد که وضعیت پیشرفت اجرای آن درمارپیچ اداری گرفتار شده یکی از بزرگ ‌ترین طرح‌های البرز است.
کد خبر: ۷۹۰۹۱۴
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶ 23 October 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ جاده هشتگرد- طالقان از سال ۸۷ با عنوان یک طرح روستایی آغاز شد، که با گذشت زمان براساس مطالعات صورت‌گرفته و ویژگی‌های این مسیر، مسئولیت پروژه با حدود ۳۰ درصد پیشرفت از سوی وزارت راه و شهرسازی به اداره متبوعش در البرز واگذار شد
امروزوضعیت این جاده با احتساب کنارگذر و بدون لحاظ کردن تونل به طور کلی حدود ۵/۸۸ درصد پیشرفت کرده اما آن چه که خودنمایی می کند این است که آغاز عملیات اجرایی راه هشتگرد- طالقان با زیرساخت‌های ضعیفی صورت گرفته و تدابیر لازم برای ایمن‌سازی مسیر پیش بینی نشده است.
عواملی همچون سستی خاک و رانش‌های پی‌درپی زمین پس از بارندگی‌های شدید نیز نگرانی‌هایی ایجاد کرده است. بر اساس گزارش پیمانکاران، وعده بهره‌ برداری از راه هشتگرد- طالقان در تابستان ۹۸ داده شده بود که این طرح پس از بازدید مجدد وزیر از مسیر، به دلیل نداشتن ایمنی کافی به تاخیر افتاد.
وزیر راه و شهرسازی در سفر استانی خود به البرز، محافظت از جان و مال مردم را ویژگی اول دانست و اعلام کرد که نمی‌خواهیم برای تحقق وعده خود جان مردم را به خطر بیندازیم، بنابراین تا زمانی که از ایمنی مسیر اطمینان خاطر حاصل نکرده باشیم، اجازه بهره‌برداری نخواهیم داد.
در صورت بهره‌برداری از این محور که در ردیف پروژه‌های اقتصاد مقاومتی استان البرز قرار گرفته، مسیر طالقان به تهران ۳۵ کیلومتر کوتاه ‌تر و مدت‌زمان سفر نیز حدود یک ساعت کمتر می شود. از سوی دیگر مسیر تردد از هشتگرد به طالقان و برعکس نیز به شکل قابل توجهی کوتاه ‌تر خواهد شد. جاذبه‌های گردشگری این راه نیز عامل دیگری است که می‌تواند بسترها و زیرساخت‌های گردشگری و بوم‌گردی طالقان را تقویت کند.

به گفته ساکنان طالقان یکی از دغدغه های اصلی آن ها با توجه به شرایط آب و هوایی این شهرستان،توسعه و تامین ایمنی راه هاست، چراکه جاده‌های صعب‌العبور و کوهستانی به‌ویژه در ۶ ماهه دوم سال به دلیل بارندگی‌های شدید عامل خطر جدی و مانعی برای تردد محسوب می‌شود.
سید رضا محبوبیان باغدار ساکن روستای گلیرد می گوید:هرسال بخش زیادی از محصولات باغی به علت جاده ی نامناسب طالقان در راه رسیدن به بازار از بین میرود.
مهدی آذرهمایونی از زنبورداران مازندرانی می گوید: هر سال در فصل گرم کندوهای خود را از امل به منطقه ی گته ده طالقان می آوریم اما مسیر و جاده ی نامناسب باعث خسارت به کندوها و زنبورهایمان می شود و تولید عسل کاهش می یابد.
حسن سید علیخانی راننده ی کامیون نیزبا ناراحتی می گوید: لاستیک های خودروهای سنگین به طور معمول هر 20 هزار کیلومتر عوض شود اما وضعیت نامناسب آسفالت و شرایط غیر استاندارد جاده ی طالقان باعث شده است تا هر 10 هزار کیلومتر، لاستیک هارا عوض کنیم
مدیرکل راه و شهرسازی البرز نیز رانش سنگین زمین در مسیر هشتگرد_طالقان را خطر بزرگ می داند ومی گوید:در مسیر پروژه طالقان- هشتگرد شاهد رانش‌های سنگین زمین بودیم که بهره‌برداری از این پروژه را با تأخیر مواجه کرد، ولی اهتمام ویژه‌ای برای تکمیل مسیر کنارگذر بدون احتساب تونل تا پایان سال وجود دارد.
«تقی رضایی» بارش‌های چندمتری برف در ارتفاعات طالقان را یکی از عوامل رانش‌های متعدد پروژه می‌داند و اظهار کرد: طرحی توسط مشاور اجرا می‌شود تا در قسمت‌هایی از پروژه که با رانش زمین مواجه بوده است، عملیات اصلاحی صورت گیرد.
اوگفت: به تفکیک ،پیشرفت فیزیکی قطعات یک و ۳ به ترتیب ۹۰ و ۸۷ درصد و قطعه دوم نیز که تونل در آن قرار دارد، ۱۳ درصد پیشرفت داشته است.

فرماندار طالقان درباره رانش‌های رخ‌داده در این مسیر می‌گوید: این موضوع در کمیته فنی استان و با حضور ۱۵ دستگاه مختلف از جمله سازمان آب و خاک کشور بررسی شده است.
بهنام جهانی افزود: در این جلسه بحث‌هایی برای جلوگیری کامل از وقوع رانش در جاده‌های شهرستان مطرح شد، چون شهرستان طالقان به دلیل شرایط خاک، در بارندگی‌های اخیر حدود ۲۰ مورد رانش داشت. برای این موضوع پیشنهاداتی چون جایگزینی مسیر تا اصلاح هندسی مطرح شده است، اما باید مطالعات بیشتری در خصوص آن انجام شود. در هرحال این موضوع باید به صورت کامل رفع شود تا بتوانیم پیش از شروع فصل سرما این پروژه را تکمیل کنیم.

اکنون با رسیدن فصل سرما هنوز این جاده به ایستگاه پایانی خود نرسیده است اگرچه شهرستان طالقان به لحاظ کشاورزی شامل محصولات باغی،تولید عسل و ماهی سرد آبی از قطب های استان البرزمحسوب می شود ولی جاده ی نامناسب طالقان و تاخیر در بهره برداری از راه جدید موجب شده است تا این توانایی ها شکوفا نشود. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار