جلسه رسمی شورای اسلامی شهر دزفول پیرامون بازنشستگی شهردار و تعیین سرپرست روز شنبه بدلیل اختلاف نظر اعضا و ترک چهار عضو شورا بی نتیجه ماند و به چالشی جدید برای این شورا تبدیل شد.
کد خبر: ۷۹۱۹۵۰
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰ 27 October 2019

رئیس شورای اسلامی شهر دزفول در این نشست در محل سالن جلسات شورای شهر دزفول با بیان اینکه قانون باید فصل الخطاب شورا باشد، گفت: خدمت رسانی به مردم جز با وحدت میسر نمی شود لذا از تمام اعضا انتظار می رود موضوعات مختلف را در چارچوب قانون پیگیری کنند.

حمیدرضا چمن آرا افزود: نامه ای قانونی از طرف فرمانداری ویژه شهرستان دزفول به انضمام نامه مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان مبنی بر بازنشستگی محمدعلی دوایی فر شهردار دزفول به شورای اسلامی این شهر ارسال شده است.

وی ادامه داد: بنده به عنوان رئیس شورای اسلامی شهر دزفول باید وظیفه قانونی خود را درخصوص نامه ارسالی انجام دهم زیرا قانون فراتر از اشخاص است و اعضای شورا باید قانون را مدنظر قرار دهند.

رئیس شورای اسلامی شهر دزفول اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی چندین شهردار از جمله دوایی فر در شهر دزفول خدمت کرده اند که اقدامات آنها هرگز فراموش نمی شود.

وی با بیان اینکه برخی اعضای شورای اسلامی شهر دزفول معتقدند شهردار بازنشسته نیست، افزود: ما نیز علاقه مندیم نامه ای رسمی از نهادهای فرادستی به دست ما برسد و به صراحت عدم بازنشستگی شهردار را اعلام کند تا همچنان از تجربه های او در شهرداری استفاده کنیم ولی متاسفانه تاکنون چنین نامه ای دریافت نشده است.

لایحه های شورا بدلیل مسائل حاشیه ای ۲ ماه معطل مانده اند 

چمن آرا با بیان اینکه مردم ناظر بر عملکرد اعضای شورای شهر هستند، گفت: این اعضا اصولا برای خواسته های قانونی خود نباید روند غیرقانونی از جمله ترک جلسه را در پیش گیرند زیرا این کار در شان مردم و اعضای شورا نیست.

وی از اعضای شورای شهر دزفول خواست رفع مشکلات مردم را در دستور کار قرار دهند و افزود: مسائل مربوط به انتخابات هیات رئیسه و کمیسیون های شورای اسلامی شهر دزفول نزدیک به ۲ ماه طول کشید و اکنون نیز قضیه بازنشستگی شهردار حاشیه ساز شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر دزفول ادامه داد: اکنون شورای شهر دزفول در حال استیضاح شهردار نیست بلکه طبق قانون نامه استانداری خوزستان به عنوان نهاد بالادستی را ملاک عمل قرار داده است.

وی اظهار داشت: معطل ماندن لایحه های فراوان در ۲ ماه اخیر به دلایل اختلاف سلیقه اعضای شورای شهر در انتخاب هیات رئیسه و اکنون بازنشستگی شهردار باعث شرمندگی است.

حکم بازنشستگی شهردار به وی ابلاغ نشده است

میرزا علی آستی یکی از اعضای شورای اسلامی شهر دزفول نیز در این نشست گفت: ترک جلسه به عنوان اعتراض منافاتی با قانون ندارد و اعضا هرگاه احساس کردند کارها روند قانونی خود را طی نمی کنند باید به نوعی اعتراض خود را نشان دهند.

وی افزود: نامه ای از فرمانداری ویژه دزفول مبنی بر اعلام بازنشستگی محمدعلی دوایی فر شهردار دزفول در تاریخ چهارم آبان ماه ۱۳۹۸ به شورای شهر ارسال شده ولی هنوز به شهردار ابلاغ نشده است.

این عضو شورای شهر دزفول اظهار داشت: براساس قانون استخدام و خدمات کشوری و مقررات قانونی تا زمانی که حکم بازنشستگی از سوی صندوق بازنشستگی صادر نشود امکان اجرای آن، قطع حقوق و عدم همکاری با فرد میسر نخواهد بود.

وی افزود: حسب بررسی های به عمل آمده و صرفنظر از ابلاغ نشدن نامه، سوابق خدمتی دوایی فر به لحاظ وقفه های پیش آمده کمتر از ۳۵ سال بوده و برابر تبصره ۲ ماده ۱۰۳ قانون خدمات کشوری، بازنشستگی مستخدمان ادارات دارای شغل تخصصی با ۳۵ سال سابقه خدمت و ۶۵ سال سن امکانپذیر است.

آستی اظهار داشت: دوایی فر دارای ۶۰ سال سن و کمتر از ۳۵ سال خدمت بوده و اقدام به هرگونه موضوعی از قبیل تعیین سرپرست خلاف قانون و مقررات است.

وی افزود: دوایی فر مستخدم وزارت کشور است و حقوق او از این وزارتخانه پرداخت می شود لذا تا زمانی که حکم بازنشستگی وی از سوی صندوق بازنشستگی صادر نشود، امکان قطع رابطه و حقوق وی از سوی وزارت کشور وجود ندارد.

این عضو شورای اسلامی شهر دزفول گفت: با توجه به مصاحبه ۲۹ مهر ۹۸ سرپرست فرمانداری ویژه دزفول با خبرنگار ایرنا که فرموده اند بازنشستگی دوایی فر پس از صدور حکم بازنشستگی امکانپذیر است لذا هرگونه اقدام از سوی شورای شهر خلاف مقررات جاری کشور و ناسپاسی به خدمات چندساله شهردار است.

وی افزود: ما مطیع امر قانون هستیم و مشکلی برای اجرای فوری آن نداریم لذا چنانچه حکم بازنشستگی به شهردار دزفول ابلاغ شود ضمن قدردانی از زحمات وی خود را موظف به اجرای قانون می دانیم.

آستی گفت: با وجود اینکه در جلسه قبلی گفتیم با شهردار مکاتبه یا از وی دعوت شود تا درخصوص بازنشستگی خود توضیح دهد ولی این کار صورت نگرفت و کم لطفی شد.

وی افزود: برای برخی افراد نامه ارسالی مدیرکل شهری و شوراهای استانداری خوزستان روشن، مبرهن و قابل اجرا است ولی تعدادی از اعضا این نامه را نامه ای عملکردی نمی دانند.

در رای گیری تعیین سرپرست شهرداری شرکت نمی کنیم

این عضو شورای شهر دزفول با بیان اینکه تعصبی بر روی شهردار کنونی ندارم ولی این روال ظلم به او است، اظهار داشت: تا موضوع بازنشستگی شهردار روشن نشود در هیچ گونه رای گیری برای تعیین سرپرست شهرداری شرکت نخواهیم کرد.

وی افزود: برخی اعضای شورای شهر برای اجرای نامه بازنشستگی شهردار دزفول عجله دارند و می خواهند قانون را اجرا کنند و برخی دیگر نیز می خواهند هرچه سریعتر سرپرست شهرداری را انتخاب کنند.

آستی گفت: ۹ نفر بدون مشورت با تمام اعضای شورای شهر در صورتجلسه شورا به عنوان سرپرست پیشنهادی نوشته شده که جای تاسف دارد؛ دوایی فر نیز بالاخره می رود ولی باید با احترام برود تا این کار رواج پیدا نکند.

وی با بیان اینکه نامه ارسالی از استانداری گویای بازنشستگی دوایی فر نیست، افزود: تشخیص بنده این است که شورا اکنون نباید وارد موضوع تعیین سرپرست شهرداری شود چون غیرقانونی است.

این عضو شورای شهر ادامه داد: ابلاغ حکم بازنشستگی شهردار از سوی فرمانداری ویژه دزفول برای اجرا ضروری است.

شورا مسئول بررسی پرونده پرسنلی شهردار نیست

عزت اله رشیدی دیگر عضو شورای اسلامی شهر دزفول نیز در این نشست با بیان اینکه نامه استانداری تکلیف ما را روشن کرده است، گفت: چنانچه استانداری دچار خطای محاسباتی در بازنشستگی شهردار شده خود مسئول آن است.

وی افزود: برخی اعضای شورا هرجا به نفعشان باشد می گویند باید به استانداری استناد کنیم ولی اکنون که موضوع بازنشستگی شهردار طبق خواست آنها نیست، تبعیت نمی کنند. 

این عضو شورای اسلامی شهر دزفول گفت: ما در گذشته نیز در روند انتخاب شهردار به نامه استانداری درخصوص بازنشستگی یا عدم بازنشستگی افراد استناد می کردیم زیرا بررسی پرونده پرسنلی افراد و مکاتبه با سازمان بازنشستگی وظیفه شورا نیست.

وی افزود: درصورت اقدام مطابق قانون اگر هم اتفاقی پیش آید، مراجع بالادستی باید پاسخگو باشند.

انتقاد از دعوت نکردن شهردار برای ارائه توضیح

عادل دوایی فر یکی دیگر از اعضای شورای شهر دزفول نیز با انتقاد از دعوت نکردن از شهردار برای ارائه توضیحات پیرامون بازنشستگی خود گفت: ممکن است توضیحات شهردار اعضای شورای شهر را قانع کنند. 

وی افزود: باید توضیحات و دغدغه های اعضای شورای شهر نسبت به بازنشستگی شهردار نیز به فرمانداری ویژه دزفول اعلام شود تا بررسی لازم در این زمینه صورت گیرد.

سید مصطفی عظیمی فر دیگر عضو شورای شهر دزفول نیز گفت: دستور جلسه ما تعیین و انتخاب سرپرست شهرداری است البته به طور قطع در یک جلسه نمی توانیم برای این موضوع به جمع بندی برسیم.

وی افزود: این حق قانونی شهردار و دوستداران او است که موضوع بازنشستگی را طبق قانون پیگیری کنند.

نامه استانداری باید ملاک عمل شورا باشد

حمید کلانتری دیگر عضو شورای شهر دزفول نیز با بیان اینکه نامه استانداری باید ملاک عمل شورا باشد، اظهار داشت: تا زمان ارسال نشدن نامه جدید از بالادست نمی توان اقدام دیگری انجام داد.

وی با بیان اینکه چهار عضو شورا و شهردار برای پیگیری موضوع حق قانونی دارند، افزود: امید است تصمیمی مطابق قانون گرفته شود البته به طور قطع موضوع بازنشستگی شهردار بعد از بررسی های لازم مطرح شده است.

فرهاد جاموسی، عادل دوایی فر، میرزاعلی آستی و غلامعلی سلیم گندمی پس از بیان اعتراضات خود نسبت به نامه ارسالی از اداره کل امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان مبنی بر بازنشستگی دوایی فر جلسه رسمی شورا را ترک کردند که با ترک آنها جلسه از حالت رسمی و قانونی خارج شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار