باستان‌شناسان موفق شدند غاری را در روستای سرهه شهرستان ساوجبلاغ استان البرز کشف کنند که بقایای ارزشمند از استقرار انسان در حدود ۷۰ هزار سال پیش در این منطقه را نشان می‌دهد.
کد خبر: ۷۹۲۲۰۹
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲ 28 October 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ سرپرست هیأت کاوشگر پژوهشکده باستان شناسی و پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور گفت: پناهگاه صخره‌ای« سرهه» دارای داده‌های بسیار غنی از دوره پارینه سنگی میانی است که یک بازه زمانی  ۵۰ هزار سال تا ۴۰۰ هزار سال را در بر میگیرد.
الهام قصیدیان افزود: داده‌های کشف شده که بیشتر دست افزارهای سنگی هستند، قدمت استقرار در این پناهگاه را  در دوره پارینه سنگی میانی نشان می دهد.

این باستان شناس بیان داشت : آثار کشف شده در غار سرهه نیازمند آزمایش‌ دقیق  سال‌یابی و سن سنجی و تحلیل دقیق‌تر دست‌افزار سنگی است که به زودی انجام می شود.
قصیدیان گفت: برای اساس یافته‌های کاوش پناهگاه صخره‌ای سرهه، می‌توان گفت برای نخستین بار است که ما آثاری از دوره پارینه سنگی میانی در این منطقه از البرز میانی به دست آورده‌ایم.
سرپرست هیأت اعزامی پژوهشکده باستان شناسی و پژوهشگاه میراث فرهنگی اظهار داشت: ارتفاع محوطه کشف شده از سطح دریا  حدود 2 هزار متر است که به احتمال مربوط به دوره‌های میان یخچالی است و حدس بر آن است که زمان استقرار انسان‌ها، حداقل به ۱۲۵ هزار سال پیش برگردد که قدیمی‌ترین استقرار شناخته‌شده‌ منطقه در  استان البرز است.
قصیدیان افزود: از این گونه استقرارها در کشور به ندرت در  زاگرس، غارهای بیستون استان کرمانشاه و  استان لرستان وجود داشت اما در منطقه دامنه جنوبی کوهستان البرز برای نخستین بار است که ما توانسته‌ایم به این شواهد دست پیدا کنیم.

سامان حیدری گوران استاد دانشگاه و پژوهشگر میراث فرهنگی نیز اظهار داشت: در زمان حاضر عمق کاوش در این محوطه به ۱۸۰ سانتی‌متر رسیده و در فصول بعد نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

وی  افزود: ابزارهای به دست آمده  در غار سرهه استان البرز شامل مصنوعات سنگی، استخوان و زغال بوده که این سبک از ابزار سازی از ۱۲۵ هزار سال  پیش رایج بوده  است .

حیدری گوران گفت : اگر بتوان از نمونه‌های زغال و استخوان با آزمایش های تخصصی گاهنگاری کرد این احتمال وجود دارد که تاریخ گذاری سرهه به  ۷۵ هزار سال پیش  یا حتی ۱۲۵ هزار سال پیش نیز برسد.

وی هدف از این کاوش را دسترسی به پیشینه زندگی انسان های اولیه در روستای سرهه و یافتن چگونگی نقش منطقه البرز میانی در موضوع تطور بیان کرد.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز نیز گفت: غار کشف شده در منطقه ساوجبلاغ  استان البرز  در چهار کیلومتری شرق روستای سرهه و ۱۹ کیلومتری شهر کرج مرکز استان البرز واقع شده است.
علیرضا دهقان مهرجودی اظهار داشت: پیش از این کاوش های زیادی در محوطه‌های تاریخی موشلان تپه ، تپه ازبکی و سایر محوطه های تاریخی استان البرز انجام شده  اما برای اولین بار است که کاوش انجام شده در البرز جنوبی به دوره پارینه سنگی میانی باز می‌گردد.
وی گفت: در زمان حاضر کاوش محوطه  سرهه توسط یک گروه ایرانی به صورت مشترک با کشور آلمان انجام می‌شود و موزه ناندرتال آلمان تمام هزینه‌های این کاوش را متقبل شده است.
دهقان مهرجودی گفت: این کاوش  نشان می دهد که  ردپای انسانهای اولیه در ۷۰ هزار سال گذشته در البرز وجود داشته که دوره قطعی آن پس از اعلام آزمایشگاه موزه ناندرتال آلمان مشخص خواهد شد.
وی در ادامه از کاوش غاریخ مراد در چالوس خبر داد.
 غار صخره‌ای سرهه تابستان سال ۹۶ توسط یکی از باستان شناسان کشف شد و او موضوع را به اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان البرز اطلاع داد و سال گذشته این بنا در فهرست میراث ملی به ثبت رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار