رئیس قوه قضاییه نسبت به خطر قضاوت به تبعیت از فضاسازی‌ها هشدار داد و برخورد با تخلفات قضات و کارکنان را موجب تقویت و ارتقای دستگاه قضایی دانست.
کد خبر: ۷۹۳۱۵۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۹ 31 October 2019

به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله سیدابراهیم رئیسی در دیدار با قضات و کارکنان دادگستری استان آذربایجان شرقی، رسیدگی به حقوق مردم، دعاوی، جرایم و اعمال مجازات‌ها را کاری سخت و خطیر دانست و تصریح کرد: تشخیص درست حکم، تناسب بین حکم و موضوع و تصمیم درست بر مبنای آن بسیار اهمیت دارد و در کنار آنها باید از تخصص و تبحر دیگران نیز بهره گرفت.

 

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: کارشناس، ضابط، وکیل و نیروهای مختلف در کشف حقیقت نقش دارند. برخی تلاش می کنند حقیقت بر قاضی پوشیده و حق و باطل برعکس جلوه داده شود. ثمره فضاسازی این است که حق را باطل و باطل را حق جلوه دهد. سختی کار قاضی نیز کنار زدن غبارها و کشف حقیقت است.

 

آیت الله رئیسی، حقیقت یابی را در سایه ملکه تقوا میسر دانست و افزود: تقوا ملکه‌ای است که انسان را از تندروی و کندروی بازمی‌دارد و باعث می‌شود با ملامت‌ها از میدان به در نرود. با ملکه تقوا، تشویق مشوقان هم انسان را از مسیر حق خارج نمی‌کند و همه اینها به معنای همان ظرفیتی است که سرمایه قاضی به شمار می‌رود.

 

رئیس قوه قضاییه، فرصت احقاق حق، ابطال باطل و خدمت به مردم را برای قضات و کارکنان بسیار مغتنم دانست و اظهار کرد: برخورداری از علم و دانش و به‌روز شدن برای قضات ضرورت دارد و هیچکس نباید خود را بی‌نیاز از دانش‌افزایی بداند. همچنین در مشورت برای کشف حقیقت هیچ حدی برای خود نشناسید.

 

آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: بعضی پرونده‌ها جنبه ویژه دارد و نگاه مردم به آن است. پرونده‌ای که دغدغه مردم و مسأله افکار عمومی در سطح یک صنف، اقلیم یا کل کشور است باید در اولویت رسیدگی باشد و به صورت سریع و دقیق رسیدگی شود و مردم هم به نوعی در جریان دادرسی قرار بگیرند.

 

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر لزوم قرار دادن احکام صادره در معرض قضاوت صاحبنظران، این امر را موجب اتقان هر چه بیشتر آرا دانست و خاطرنشان کرد: علاوه بر رسیدگی باید نسبت به مسائل مهمی نظیر معضل موسسات اعتباری و ... آسیب‌شناسی و کار کارشناسی لازم برای جلوگیری از پدید آمدن موارد مشابه صورت گیرد.

 

آیت‌الله رئیسی در ادامه با بیان اینکه اهمیت جایگاه قضا بر کسی پوشیده نیست اما قضات باید با تصمیمات قاطع، به‌هنگام و با توجه به موضوع، خود را اثبات کنند، تصریح کرد: قاضی به هیچ عنوان نباید تابع فضاسازی ها باشد. قضاوت و صدور حکم به تبعیت از فضاسازی‌ها بسیار خطرناک است.‌

 

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر ضرورت برخورد با تخلفات درون دستگاهی گفت: برخورد عبرت‌آموز با تخلف قاضی و کارمند دادگستری را باعث تقویت دستگاه قضایی می‌دانم.

 

آیت‌الله رئیسی همچنین بر لزوم انجام کار قضایی توسط قضات و سپردن کارهای غیرقضایی در قوه قضاییه به سایر افراد، خاطرنشان کرد: نسبت به تبدیل وضعیت کارکنان و ارتقای کارکنان در مجموعه قضایی هیچ مخالفتی نداریم و معتقدیم کارکنان دادگستری به دلیل داشتن تجربه بالا با دارا بودن شرایط قضا باید در اولویت باشند.

 

رئیس قوه قضاییه همچنین بر لزوم تقویت شورای حل اختلاف و احیای جایگاه آن به عنوان نهاد صلح و سازش و حل و فصل اختلافات تأکید کرد.

 

آیت‌الله رئیسی در پایان اظهار کرد: در دوره تحول دستگاه قضایی همه افراد باید در بستر بیانیه گام دوم انقلاب نقش‌آفرینی کنند.

 

براساس این گزارش، در ابتدای این دیدار جمعی از نمایندگان قضات و کارکنان دادگستری آذربایجان شرقی به بیان دیدگاه‌ها، مشکلات و نقطه‌نظرات خود پرداختند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار