فرصت یک هفته‌ای تمام شد، کیفیت آب سنندج ارتقا نیافت
فرماندار سنندج هفته گذشته گویا با آبفا کردستان اتمام حجت کرده و یک هفته به آن مجموعه فرصت داده بود تا «کیفیت آب سنندج را به وضعیت مطلوب مورد نظر مردم ارتقا» دهد؛ فرصت یک هفته‌ای دیروز تمام شد و وضعیت مطلوب حاصل نشد؛ آبفا کردستان هم کماکان به دنبال «شاهدسازی» برای توجیه عملکرد نامطلوب خود است!
کد خبر: ۷۹۳۳۱۶
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۱ 02 November 2019

به گزارش تابناک کردستان، ماه‌هاست مردم سنندج از کیفیت آب شرب شهر ناراضی هستند و این نارضایتی، به طرق مختلف، هم به گوش دولتمردان و هم نمایندگان مردم در مجلس رسیده است.

یکی از دو نماینده مردم سنندج در مجلس به موضوع واکنش نشان داده و از برکناری مدیرعامل آبفا کردستان و استیضاح وزیر نیرو سخن گفته است؛ تهدیدی که هیچ نشانه‌ای از عملی شدن آن وجود ندارد و نه آبفا کردستان و نه وزارت نیرو ظاهراً کمترین اهمیتی به آن نداده‌اند؛ باید دید سیداحسن علوی در نهایت می‌تواند آنچه را گفته عملی کند یا مجبور خواهد شد هزینه سنگین گفته‌هایش را پرداخت کند.

دیگر نماینده سنندج اما لب تر نمی‌کند! انگار نه انگار که مایه حیات مردم در حوزه انتخابیه او دچار مشکل است؛ در این مختصر نمی‌شود به ماهیت عملکرد «سیدمهدی فرشادان» پرداخت؛ ما به افکار عمومی برای قضاوت درباره واقعیت او کمک می‌کنیم؛ با مستندات غیرقابل انکار! بماند.

موضع نمایندگان درباره مشکل آب شرب سنندج را مرور کردیم؛ نوبت دولتمردان است؛ با کمال تأسف باید گفت به غیر از فرماندار سنندج تاکنون هیچ کدام از دولتمردان در کردستان به این معضل که بخشی از آن بی‌تردید ناشی از سوءمدیریت است واکنشی نشان نداده‌اند!

قبل از پرداختن به موضوع ذکر این نکته ضروری است که صرف عکس‌العمل فرماندار سنندج در شرایطی که استاندار و سایر مسئولان ارشد استان نسبت به موضوع بی‌تفاوت هستند، اقدامی مثبت است اما سخن اینجاست که چرا بالاترین مقام اجرایی شهرستان باید موضوعی را مطرح کند که از نظر کارشناسی اصولاً قابل انجام نیست!

طبق خبری که خبرگزاری صدا و سیما، جمعه، سوم آبان‌ماه منتشر کرد گویا »محمدابراهیم زارعی»، فرماندار محترم سنندج، با آبفا اتمام حجت کرده و یک هفته فرصت داده تا «شرکت آب و فاضلاب شهری، کیفیت آب سنندج را به وضعیت مطلوب مورد نظر مردم ارتقا دهد».

جناب فرماندار حتماً مطلع هستند که غالب نارضایتی مردم از آب شرب سنندج در بحث «بو و طعم» آب است و نه کیفیت آب از نظر سلامت و بهداشت؛ البته عدم نگرانی مردم در این حوزه هم به واسطه اطمینانی است که معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان به مردم داده و گرنه عملکرد آبفا در ماه‌های اخیر به گونه‌ای بوده که به زعم راقم این سطور، اعتباری برای این دستگاه نزد مردم باقی نمانده است؛ شاید هم به همین دلیل باشد که روزی خبرنگار و مجری تلویزیون را به شهادت دهی عملکرد صحیح مجموعه دعوت می‌کند و روزی روحانیون و آنهایی را که معتمد مردم می‌داند به زحمت می‌اندازد!

طبق اخبار رسیده به این رسانه، در ارتباط با وضعیت کیفی آب شرب شهر سنندج بویژه مشکل طعم و بوی اخیر آن، خدمتگزاران مردم در دانشکده بهداشت و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اخیراً از دریاچه سد، تصفیه‌خانه و مخازن توزیع سطح شهر بازدید و جلساتی را با ارگان‌های ذیربط از جمله آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب و محیط زیست استان برگزار کرده‌اند.

ایضاً تا آنجا که ما اطلاع داریم دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کردستان گزارش جامعی شامل علل ایجاد طعم و بوی آب شرب شهر سنندج و راهکارهای کوتاه و بلندت مدت فنی با قابلیت اجرایی ارائه کرده و گویا دلیل طعم و بوی حس شده در آب سنندج عمدتاً ناشی از حضور دو ترکیب Geosmin و MIB عنوان شده که از جمله متابولیت‌های جلبک‌های سبز آبی هستند و در مقادیر بسیار کم باعث ایجاد بوی خاکی و کپکی در آب می‌شوند.

شستشوی منظم شبکه توزیع آب یکی از راه‌کارهای مورد نظر کارشناسان برای کاستن از طعم و بوی آب شرب سنندج است؛ علیرغم توصیه مکرر مرکز بهداشت استان کسی می‌تواند تأیید کند که آبفا این کار را ناقص انجام نداده است؟

فرماندار سنندج به جای موضع‌گیری‌های تبلیغاتی که هیچ نتیجه عملی ندارد و اثر آن چیزی شبیه به شلیک «فشنگ مشقی» است، بهتر نبود در قدم اول از استاندار کردستان می‌خواست برای یک بار هم که شده در مسئله‌ای دست به «عمل» زده و درباره عملکرد آبفا کردستان و سوءمدیریت در این مجموعه تحقیق کند؛ حرکت را باید از پله اول آغاز کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار