مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان گفت: بارش‌های دهه نخست آبان اثری روی میزان ورودی آب به مخازن سدهای خوزستان نداشته است.
کد خبر: ۷۹۳۶۲۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۹ 02 November 2019

داریوش بهارلویی با اشاره به کاهش ۳۹ درصدی بارش از ابتدای مهر در مقایسه با مدت مشابه پارسال، بیان کرد: تاکنون متوسط بارش در حوضه‌های آبریز خوزستان ۳۰ میلیمتر بوده، که حوضه کرخه با دریافت ۴۱ میلیمتر دارای بیشترین میزان بارندگی و حوضه زهره -جراحی با ۲۳ میلیمتر، بارش کمتری را تجربه کرده است.

وی افزود: در ۴۰ روز گذشته حوضه کارون به لحاظ عددی دارای بیشترین حجم ورودی آب به مخازن سدها بوده اما حوضه کرخه نسبت به متوسط های طول آمار، تغییرات مثبت بیشتری را داشته است.

بهارلویی اضافه کرد: با وجود نگرانی‌ زیادی که در این مدت نسبت به وقوع احتمالی سیل شکل گرفته و در سطح جامعه و حتی نخبگان بازتاب داشت، منطبق با پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌ منابع آبی، سیستم بارشی اخیر اثری بر میزان ورودی آب سدها نداشته و بارندگی که در سطح برخی از روستاها و مناطق شهری مانند اهواز مشاهده شد ارتباطی با رودخانه‌ها و خروجی سدها ندارد.

وی ادامه داد: میزان ورودی به سد کرخه در روز شنبه ۱۱ آبان، ۲۰ مترمکعب برثانیه و خروجی ۱۳۰ مترمکعب برثانیه، ورودی به سد دز ۷۵ مترمکعب برثانیه و خروجی ۲۰۵ مترمکعب برثانیه، ورودی به سد گتوند (کارون) ۱۵۰ مترمکعب برثانیه و خروجی ۲۵۰ مترمکعب برثانیه و ورودی سد مارون ۱۴ مترمکعب برثانیه و خروجی ۲۵ مترمکعب برثانیه بوده است.

بهارلویی بیان کرد: نباید با وقوع هر بارش به شکلی هیجان زده خواهان تخلیه حجم آب گران بهای سدها باشیم، به ویژه این هیجان‌زدگی  اگر از تریبون‌های رسمی، اندیشمندان و یا متخصصان و تصمیم‌گیران بیان شود، می‌تواند تنش آفرین باشد.

آذر کم باران

مدیردفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان همچنین گفت: آخرین پیش‌بینی بلند مدت وضع هوا و بارش که توسط مرکز اقلیم شناسی کشور در ابتدای آبان برای ماه‌های آینده ارایه شده، بیان کننده کاهش بارندگی‌ها پس از آبان است، این در حالیست که در صورت تحقق بارش‌های موثر در آبان ، حجم خالی ۹ میلیارد مترمکعبی سدها در این وقت سال به خوبی کنترل کننده سیلاب‌ها خواهد بود.

وی افزود: کم‌آبی به مراتب خسارت‌ سنگین‌تری به اقتصاد خوزستان وارد می‌کند و اگر آمار خسارات پدیده‌ای مانند سیل با خشکسالی و کم آبی مقایسه شود، ارزش واقعی آب، درک می‌شود و برای رهاسازی و راحت شدن از آن، شتاب و اصرار نمی‌ورزیدیم.

بهارلویی گفت: کاهش آب خروجی سدها در این زمان به سبب کاهش نیاز و مصرف طبیعی است اما همین کاهش خروجی نسبت به میزان ورودی باید سنجیده شود، به طور مثال خروجی سدهای دز و کرخه اگر چه کاهش یافته اما در تناسب و مقایسه با ورودی آب به آن است، هم اکنون در سد کرخه ۶ برابر و در سد دز، سه برابر میزان ورودی آب به مخزن سد رها سازی در حال انجام است.

وی وجود نگاه بدبینانه و یا خوشبینانه در بحث برنامه‌ریزی آب سدهای خوزستان را رد کرد و افزود: نگاه واقع گرایانه  مبتنی بر داده‌های علمی، خروجی مدل‌های ریاضی و کارشناسی‌های انجام شده، ملاک عمل و تصمیم گیری است به ویژه اینکه اکنون متخصصان و اساتید دانشگاهی و مشاوران حرفه‌ای نیز به مشورت و هم اندیشی فراخوانده شده و مشارکت می‌کنند.

بهارلویی با انتقاد از انتشار برخی تحلیل های به گفته وی اشتباه و سطحی به ویژه در فضای مجازی، بیان کرد: بیان مطالبات به حق مردم با ایجاد مطالبه غیرواقعی تفاوت داشته و مهم است که به این نکته توجه کنیم؛ ما نقدهای منصفانه و پاسخگویی حداکثری به جامعه را می‌پذیریم، اما انتظار است منابع خبری و رسانه‌های رسمی در خوزستان در این خصوص با شفافیت و اطلاع رسانی صحیح و اصولی به مردم، ما را یاری دهند و عرصه را بر سوءاستفاده کنندگان تنگ کنند؛ از سوی دیگر متخصصان، افراد دارای نفوذ در جامعه، معتمدان و قطب‌های علمی در خوزستان مسئولیتی سنگین‌تر داشته و انتظار می‌رود که اظهار نظرها و نقدهای دقیق داشته باشند.

وی ادامه داد: هیچ مرزبندی بین مسئولان این سازمان با مردم استان وجود ندارد و ما در برابر مردم نیستیم، زیرا مدیریت منابع آب و کنترل سیل از جمله مسایلی است که هیچگاه دسته بندی و تقابل را برنمی‌تابد، به فرجام رسیدن مدیریت آب و کنترل سیلاب برای همه سودمند و وقوع آن خسارتی است که همه را در برمی‌گیرد، بنابراین همدلی، یاری و اعتماد متقابل تنها راه برای گذر از بحران‌های محتمل است.

سامانه بارشی در هفته گذشته با شدت و ضعف بر خوزستان حاکم بود و  تشکیل همرفت ناگهانی، بارش رگباری و رعد و برق همراه با تندباد ناگهانی را به دنبال داشت. بیشترین بارندگی کشور در روز دوشنبه در اهواز به میزان ۵۹.۲  میلیمتر بارش ثبت شد. این بارندگی باعث آبگرفتگی در برخی از محله‌های اهواز شد.

شورای بحران خوزستان، از مرداد امسال هشدار سیل را برای سال آبی جاری صادر کرده تا ضمن آمادگی رویارویی با سیلاب احتمالی، خسارت های سیل بهار ۹۸ تکرار نشود، این در حالیست که هواشناسی خوزستان بارش های نرمال و کمی بیش از نرمال را برای ۲ ماه نخست پاییز پیش بینی کرده است.

سال آبی گذشته (مهر ۹۷ تا پایان شهریور ۹۸) دومین سال پرآب در خوزستان در نیم قرن اخیر بود.در این مدت بیش از ۳۰ سیلاب بزرگ و کوچک در این استان رخ داد.

در پی طغیان رودخانه های کرخه، کارون و دز ۲۱ شهرستان دچار سیلاب شدند. ۱۳۳ روستا به زیر آب رفت و ۳۷۴ روستا به صورت جزیی و کلی تخلیه شدند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار