کارگروه زیست‌بوم استان با حضور برخی از مسئولان استان و کارشناسان عرصه محیط زیست در قم برگزار شد و در این جلسه بر لزوم مقابله با منشأ آلودگی هوای استان تأکید شد.
کد خبر: ۷۹۸۹۰۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۸ 21 November 2019

به گزارش تابناک قم، جلسه زیست‌بوم استان با حضور مدیرکل محیط زیست قم، محسن بهشتی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم، مهران حیدری مدیرکل هواشناسی قم و برخی از مسئولان و کارشناسان عرصه محیط زیست استان در سالن جلسات استانداری برگزار شد.

مهران حیدری مدیرکل هواشناسی قم در این جلسه بیان کرد: با توجه به اینکه قم یکی از مناطق هدف در تولید و در معرض قرار گرفتن گردوغبار است باید نسبت به خریداری و نصب دستگاه‌های سنجش گردوغبار اقدام شود.

شناسایی و مطالعات کانون‌های تولید ریزگرد استان درحال انجام است

وی با اعلام اینکه شناسایی و مطالعات کانون‌های تولید ریزگرد استان درحال انجام است، اضافه کرد: ارزیابی و درک واقعی از میزان گردوغبار موجود در استان صرفاً با نصب این دستگاه‌ها ممکن است.

مدیرکل هواشناسی قم عنوان کرد: در استان قم بیش از 105 هزار هکتار کانون اصلی گردوغبار و 16 کانون تولید گردوغبار در محدوده قم شناسایی شده است.

اوروجی مدیرکل مدیریت بحران قم نیز در این جلسه گفت: باید یک دستگاه سنجش آلودگی هوا به‌صورت اضطرار در منطقه سلفچگان قم نصب و راه‌اندازی شود.

نصب و فعال‌سازی دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در شهرک پردیسان و شکوهیه مورد تأکید باشد

وی افزود: نصب و فعال‌سازی دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در شهرک پردیسان و شهرک صنعتی شکوهیه به‌شدت احساس می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران قم تصریح کرد: کمبود دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا سبب شده تا داده‌های واقعی از میزان آلودگی هوا در قم وجود نداشته باشد.

اوروجی گفت: در حال حاضر مهم‌ترین چالش زیست‌محیطی این استان، گردوغبار است که مسئولان با حساسیت این موضوع را پیگیری می‌کنند.

سیدرضا موسوی مشکینی مدیرکل محیط زیست قم در این کارگروه بیان کرد: قم مانند برخی کلان‌شهرهای دیگر با مشکل سموم ناشی از آلایندگی‌های صنعتی و فعالیت ناشی از خودروهای سواری مواجه نیست، اما باید نسبت به این امور در آینده حساس بود.

وی افزود: برگزاری جلسات در حوزه آبخیز دریاچه نمک توسط سازمان برنامه‌وبودجه استان نیز برای تأمین حقابه‌ها در برنامه کوتاه‌مدت استان در مسیر مقابله با گردوغبار پیش‌بینی شده است.

مدیرکل محیط زیست قم با انتقاد از عدم اجرای درست رهاسازی‌های زیست‌محیطی گفت: سد الغدیر ساوه به‌شرط رهاسازی زیست‌محیطی احداث شد اما بعد از بهره‌برداری رهاسازی‌های پیش‌بینی‌شده به دست فراموشی سپرده شده است.

موسوی مشکینی گفت: اگرچه هنوز قم به وضعیت بحرانی مانند استان خوزستان و برخی شهرهای غربی کشور نرسیده‌، اما باید راهکارهای مقابله با آن را پیگیری کرد.

وی با اشاره به برنامه کوتاه‌مدت دستگاه‌های اجرایی در رابطه با مقابله با گردوغبار اضافه کرد: شناسایی کانون‌های داخلی تولید گردوغبار با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای درحال مطالعات نهایی است و تا پایان سال 99 تکمیل می‌شود.

مدیرکل محیط زیست قم بیان کرد: عملیات نهال‌کاری، جنگل‌کاری، ساماندهی چرای دام، شناسایی و تهیه ذخیره‌گاه‌های جنگلی و تأمین و تولید نهال توسط اداره‌کل منابع طبیعی استان برای مبارزه با ریزگردها در دست اجراست.

محسن بهشتی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم در این کارگروه عنوان کرد: 105 هزار هکتار کانون تولید گردوغبار در استان وجود دارد که باید در راستای کاهش و مدیریت آن‌ها گام‌های بلندتری برداشته شود.

وی با ابراز اینکه در استان قم مشکلی برای واگذاری اراضی برای توسعه فضای سبز در صورت تأمین پساب وجود ندارد، اضافه کرد:‌ تولید و توزیع سالانه 60 هکتار نهال در سطح استان قم نسبت به سال‌های گذشته سیر نزولی به خود گرفته که قابل قبول نیست.

با استقرار صنایع آلاینده، مردم بخش خلجستان با مشکلات شدید زیست‌محیطی روبه‌رو شدند

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم تصریح کرد: با استقرار صنایع آلاینده مردم بخش خلجستان با مشکلات شدید زیست‌محیطی روبه‌رو شده‌اند، دستگاه سنجش هوا در این بخش نصب و راه‌اندازی شود.

بهشتی با تأکید بر اینکه بخش عمده‌ای از گردوغبار و ریزگرد موجود در استان منشأ داخلی دارد، ادامه داد: باید نسبت به تغییر نگاه‌های ملی دراین رابطه برای دستیابی به اهداف تعیین‌شده اقدام شود.

وی عنوان کرد: استان خوزستان اقدامات قابل توجهی در استفاده از بخش خصوصی به‌جای گذاشته است، باید از توان بخش خصوصی در کاهش کانون‌های تولید گردوغبار استفاده شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: شهرداری قم پساب‌های حاصل از تصفیه‌خانه‌های استان را برای استفاده در اراضی کشاورزی و فضای سبز منتقل کند.

بهشتی خاطرنشان کرد:‌ نحوه مدیریت پساب‌های شهری و احداث تصفیه‌خانه‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که جانمایی آن از بالادست‌ها سبب ایجاد مشکل برای روستاهای پایین‌دست نشود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار