در این بسته دانستنی پزشکی از دلایل اصلی احساس سردی در پا‌ها گفته‌ایم و چند خوشبوکننده‌ طبیعی دهان را هم معرفی کرده‌ایم.
کد خبر: ۷۹۹۹۱۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۶ 24 November 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: در این گزارش جدیدترین دانستنی‌های روز پزشکی که هر روز با آن سر و کار دارید را دنبال می‌کنیم.

سرد شدن پاها

سرد شدن پاها زمانی که فرد دچار استرس و اضطراب یا شوک عصبی می‌شود اتفاق می‌افتد. در این حالت نه تنها پا بلکه کل بدن هم سرد خواهد شد، اما دلایل بسیار زیادی به غیر از استرس هم وجود دارد.

سردی پا معمولا وضعیتی طبیعی است که در نتیجه سرمای هوا روی می‌دهد. در سرما رگ‌های خونی پا و یا قسمت‌های دیگر بدن شما مثل بینی منقبض شده و در نتیجه جریان خون در این ناحیه کاهش می‌یابد. این کاهش جریان خون منجر به کاهش سطح اکسیژن در قسمت‌های خارجی بدن شده و باعث کبودی پوست خواهد شد که سیانوز نام دارد.

سیانوز در هوای سرد مسئله ای جدی نیست و پس از گرم شدن سریعا به حالت اولیه خود باز می گردد. در وضعیت های استرس زا و نگران کننده سردی پا پیش می آید و برای کاهش حداقل خونریزی بر اثر آسیب احتمالی، جریان خون در قسمت های خارجی بدن کاهش می یابد. بسته شدن جریان خون سبب باریک شدن یا مسدود شدن عروق می شود که در نتیجه منجر به تجمع چربی و کلسترول در دیواره رگ ها شده و در این حالت جریان خون به حداقل می رسد.

سرد شدن کف پا به ندرت نشانه ای از یک بیماری جدی است. اگرافراد دچار درد سینه و یا احساس فشار در قفسه سینه، کاهش بینایی، فلج یا ناتوانی در حرکت ، گیجی، نداشتن نبض در پا و یا نفس نفس زدن شوند، سریعا باید به پزشک و اورژانس مراجعه کنند.

 

خوشبو کننده دهان چه موادی می توانند باشند

یکی از علل اصلی بوی بدن دهان می تواند نتیجه عدم رعایت بهداشت کافی دهان و دندان، پوسیدگی دندان، عفونت لثه و یا آبسه باشد. این عارضه می تواند نشانه یبوست و سینوزیت هم باشد. در برخی موارد هم بیماری زمینه ای مانند نارسایی کبدی ،کلیوی و دیابت کنترل نشده باعث ایجاد بوی بد دهان خواهند شد.

اما می توان به کمک روش هایی بوی بد دهان را رفع کرد. چنانچه بوی بد دهان به علت بیماری زمینه ای نباشد، با داشتن برنامه غذایی صحیح و رعایت بهداشت دهان می توان آن را برطرف کرد.

اما چنانچه بوی بدن دهان به راحتی برطرف نشود مراجعه به دندانپزشک و پزشک ضروری است. دهان شویه ها می توانند در بر طرف شدن بوی بد دهان و همچنین کشته شدن باکتری های مضر مفید باشند. موادی همچون جعفری، شوید و گشنیز تازه یا دانه هل در صورتی که بعد از غذا جویده شوند به پیشگیری از بوی بد دهان کمک خواهند کرد.

جویدن نعنا، آویشن و ترخون هم می توانند اثر مطلوبی داشته باشند. نان های سبوسدار، برنج و ماکارونی در صورتی که به طور منظم مصرف شوند به دفع یبوست و بهتر شدن بوی بد دهان کمک می کنند. البته از شیرینی ها، نوشیدنی های شیرین، کیک و بیسکویت هم باید پرهیز شود ، زیرا باعث افزایش پوسیدگی دندان و بیماری های دهان می شوند. سیر، پیاز و غذاهای ادویه دار هم باعث تشدید بوی بد می شوند.

 

نارنگی و پرتقال

این دو نوع میوه شباهت ها و تفاوت های زیادی باهم دارند. نارنگی منبع غنی ویتامین A است در حالی که پرتقال منبع غنی ویتامین C و فیبر است. پرتقال از نظر ظاهری گرد و بزرگتر بوده در حالی که نارنگی صاف تر و ریز تر است. درست است که پرتقال و نارنگی هر دو از خانواده ی مرکبات محسوب می شوند، اما تفاوت های عمده ای با هم دارند؛ از نظر گیاه شناسی، نارنگی به عنوان زیر گروه پرتقال ماندارین طبقه بندی می شود. ماندارین هایی که به رنگ قرمز مایل به نارنجی هستند به عنوان نارنگی به بازار عرضه می شوند. نارنگی برای سلامتی و پوست و مومفید است.

انواع مختلفی از پرتقال معمولی از جمله والنسیا، هملین و گاردنر ، ناول، پرتقال خونی، پرتقال شیرین و بدون اسید، وجود دارد. پرتقال و نارنگی از نظر ظاهری متفاوت هستند. عمده ترین تفاوت بین نارنگی و پرتقال اندازه آن هاست؛ پرتقال معمولا اندازه بزرگتری از نارنگی دارد. نارنگی هنگام رسیدن میوه ای نرم و سبک است اما پرتقال معمولا هنگام رسیدن، سفت و سنگین می شود.

نارنگی و پرتقال بسته به گونه می توانند هسته دار یا بدون هسته باشند. نارنگی و پرتقال رنگ متفاوت دارند. پرتقال ها به طور معمول بیشتر به رنگ نارنجی زرد هستند، به جز پرتقال خونی که رنگ قرمز تیره دارد.

پرتقال منبع عالی ویتامین C است، ویتامین C یک آنتی اکسیدان محلول در آب بوده که با کاهش رادیکال های آزاد بدن خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. فواید پرتقال برای سلامتی میزان بالای ویتامین C موجود در آن است. افرادی که به مدت 12 ماه دو فنجان آب پرتقال در روز بنوشند، سطح کلسترول بد خون یا LDL کم تری خواهند داشت. نوشیدن آب پرتقال ممکن است به جلوگیری از تشکیل کلسیم اگزالات و اسید اوریک کمک کرده و خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش دهد.

عواملی که می توانند موجب ضعیف شدن چشم ها شوند

همه افراد اعمالی را انجام می دهند که در نتیجه آن دچار ضعف بینایی شده و چشم هایشان ضعیف می شود. دلایل اصلی ضعیف شدن چشم استفاده از انواع لوازم آرایش چشم به مدت طولانی، زیاده روی در مصرف گندم، استفاده از قطره چشم بدون تجویز پزشک و کمبود خواب است.

همچنین استفاده از عینک آفتابی در زمستان، کمبود آب کافی در بدن، نزدیک کردن کتاب به چشم، خارش زیاد چشم ، تحت شرایط استرس زا کار کردن و فراموش کردن بیرون آوردن لنز های چشمی از جمله عوامل دیگر موثر در بروز این عارضه است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار