نهمین جشنواره تئاتر استانی کرج آغاز به کار می‌کند،جشنواره‌ای که هنرمندانش آن را در سایه کمبود مشکلات با چنگ و دندان حفظ کرده‌اند.
کد خبر: ۸۰۰۴۵۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱ 26 November 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ چند سالی است جشنواره «تئاتر البرز» برگزار می‌شود تا فصل تازه‌ای برای هنرمندان به اصطلاح کار اولی و آنهایی که خاک صحنه خورده‌اند، رقم بخورد. نهمین دوره از این جشنواره آغاز به کار می‌کند. این رویداد هنری هر ساله با اهداف مشخص شده مسیر خود را آغاز و در نهایت اتفاقی که برای گروه‌ها می‌افتد کسب جایزه و در بهترین حالت راه‌یابی دو اثر به جشنواره بزرگ‌تر و جامع‌تر تحت عنوان جشنواره بین المللی فجر است.

اما هنرمندان البرزی با مشکلاتی از قبیل شرایط نامناسب و استاندارد نبودن سالن‌های اجرا مواجه هستند. به واقع باید گفت؛ هنر نمایش در کمبود امکانات غوطه‌ور است و تنها هنرمندان هستند که دلشان برای خودشان شور می‌زند زیرا بسیاری بر این باور هستند؛ این عرصه متولی دلسوزی ندارند و همواره مورد بی‌مهری‌ها قرار می‌گیرد.

وضعیت پلاتوها به ویژه در کلان‌شهر کرج از فضاهای استاندارد خالی است. نبود سیستم تهویه هوا و نبود نور کافی به آنها شکل و شمایلی شبیه به مخروبه داده و در برخی موارد بسیار بدقواره است.

در ادامه باید گفت؛ دُرست است جشنواره به پویایی هنر نمایش کمک می‌کند اما تنها برپایی آن به معنی روشن نگه داشتن چراغ تئاتر نیست زیرا کاستی‌ها باعث می‌شود انرژی هنرمند به جای اعتلای هنر به موضوعات دیگری اختصاص یابد.

اینکه متولیان حتی چشم و گوششان را بر روی مهم ترین رکن اجرای صحنه یعنی «مخاطب» بسته‌اند نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که گریبان هنر تئاتر استان البرز را گرفته و تبدیل به دغدغه شده است.

بسیاری از هنردوستان و اهالی هنر استان البرز و کلان‌شهر کرج امیدوار هستند مخاطب خود را پیدا کرده و متولیان فرهنگ و هنر در این استان که بیخ گوش پایتخت است با درایت دست مهربانی بر صورتک غمگین هنر این شهر بکشند.

در ادامه باید به یکی از حاشیه‌های که دامن این دوره از جشنواره را گرفت؛ اشاره کنیم، موضوع به حضور گروه‌های اختصاص دارد که طبق آئین‌نامه باید یک‌ماه پیش از بازبینی، اجراهای عمومی می‌رفتند که البته گویا اجرای عمومی نرفته و در جشنواره حضور دارند. 

علی بابایی نویسنده نمایش «آواز بهار» پذیرفته شده در نهمین دوره جشنواره تئاتر البرز گفت: طبق آیین نامه‌ای که برای جشنواره تئاتر استانی تنظیم می‌شود، از سوی دبیرخانه تخلف صورت گرفته و چند گروه نمایشی حاضر در مسابقه یک ماه قبل از برگزاری، اجراهای عموم نداشتند و دیگر آن که هیچ یک از اعضای انجمن حق حضور در جشنواره را ندارند اما این اتفاق در دوره نهم افتاده است و نشان از رعایت نکردن آیین نامه جشنواره دارد. 

وی در خصوص وضعیت نامناسب سالن های تمرین استان، گفت: به هیچ عنوان در پلاتوهای «جعفر والی» و «خسرو حکیم رابط» نمی توان تمرین کرد. بازیگر بعد از پنج دقیقه دیالوگ سردرد می‌گیرد. نیمکت‌های پلاتو «حیاتی مهر» پاره شده و شماره‌گذاری نشده‌اند.

نویسنده نمایش آواز بهار معتقد است با وجود این قبیل مشکلات اثرش قبل از داوری باخته است و مشکلات زیر ساختی و کمبودها می تواند به آثار راه یافته آسیب برساند.  

اما با سرپرست معاونت هنری سینمایی و سمعی بصری اداره کل ارشاد اسلامی استان البرز نیز در این خصوص گفتگو کردیم، محمود دهقان هراتی گفت: اعتراض و گلایه برخی از هنرمندان تئاتر به نحوه اجرای نهمین جشنواره به گوش ما هم رسیده است.

دهقان هراتی به آئین نامه جشنواره تئاتر اشاره کرد و گفت: طبق آئین نامه گروه‌های نمایشی پیش از بازبینی ملزم به اجرای عمومی هستند، اما تعدادی از هنرمندان استان به دلیل کافی نبودن فضای تمرین و سالن اجرا از ماه‌ها قبل در نوبت اجرا ماندند و موفق به اجرای عمومی قبل از بازبینی نشدند.

وی در ادامه مطرح کرد: به واسطه شرایطی که استان داشت برای برگزاری جشنواره دیر اقدام شد، تلاش ما برگزاری این جشنواره در شرایط مساوی بوده است. برخی از هنرمندان به عدم اجرای برخی از گروه‌ها اعتراض دارند.

سرپرست معاونت هنری سینمایی و سمعی بصری اداره کل ارشاد اسلامی استان البرز اضافه کرد: در پی اعتراض‌های انجام شده با مرکز هنرهای نمایش گفتگو کردیم شرایط استان به صورت شفاهی اعلام و از سوی مرکز مورد قبول واقع شد.

دهقان هراتی در بخش دیگری به اعتراض برخی به حضور دو تن از اعضای انجمن نمایش استان در جشنواره اشاره کرد و گفت: نهمین جشنواره تئاتر استان البرز را انجمن نمایش برگزار نمی‌کند و هیچ دخالتی در اجراها ندارد.

وی با تاکید بر اینکه طبق آئین‌نامه تخلفی صورت نگرفته است، گفت: انتظار می‌رود با هم افزایی و مشارکت هنرمندان جشنواره خوبی را شاهد باشیم.

گفتنی است؛ نهمین جشنواره تئاتر استان البرز امروز آغاز به کار می‌کند. در این دوره از جشنواره یازده گروه تئاتر با هم به رقابت می‌پردازند.

الهام یوسفی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار