استان البرز بالاترین ضریب مشارکت مردمی را در زمینه مدرسه‌سازی دارد و چندی پیش رسانه‌های البرزی اعلام کردند زمین برای ساخت مدرسه در البرز نیست.
کد خبر: ۸۰۱۴۷۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۶ 30 November 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ رئیس مجمع خیران مدرسه‌ساز البرز با بیان اینکه البرز و تهران به دلیل مهاچرپذیر بودن، جزو بحرانی‌ترین استان‌ها ازنظر کمبود مدرسه هستند،می‌گوید: نیاز مبرم به مدرسه از حدود ۴۰ سال گذشته ۲/۵ برابر شده است. این چالش به دلیل کم کاری نیست بلکه به دلیل مهاجرت و افزایش جمعیت دانش‌آموزی است که هرسال بیشتر می‌شود. به‌عنوان مثال استان یزد بالاترین سرانه آموزشی در کشور را به دلیل نداشتن جمعیت مهاجر و حتی کاهش جمعیت دارد.  

محمدرضا اسپرورین با بیان اینکه امسال در البرز ۴۵۰ هزار دانش‌آموز تحصیل می‌کنند که معادل ۳ استان کشور است، ‌ می‌افزاید: این میزان سال دیگر ۳/۵ درصدافزایش می‌یابد. یعنی ۱۲ هزار دانش آموز اضافه می‌شود و درنتیجه آن به ۴۰۰ کلاس جدید نیاز داریم.  

وی با بیان اینکه مشارکت مردم در اموراجتماعی نشان‌دهنده پیشرفت آن جامعه است و البرز هم مشارکت مردمی بالایی دارد، اظهارمی‌کند: سال‌گذشته، ۵۷ میلیارد تومان مشارکت در استان وجود داشت که نسبت به سال گذشته از ۲ برابر بیشتر شده است. به این دلیل البرز در مشارکت مردم در زمینه مدرسه‌سازی رتبه نخست را دارد.

رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز استان البرز با وجود این مشارکت بالا، اما به مشکل دیگری اشاره می‌کند و آن، نادیده گرفتن مدرسه در مجتمع‌های بزرگی است که انبوه‌سازان می‌سازند.  

اسپرورین می‌افزاید: براساس قانون در مجموعه‌های بیش از ۲۰۰ واحد باید فضای آموزشی درنظر گرفته شود، اما بسیاری از انبوه‌سازان مجتمع خود را ۱۹۰ واحدی می‌سازند که هم به سود مالی برسند و هم از این قانون فرار کنند.

این خیر مدرسه‌ساز ادامه می‌دهد: در بسیاری از مناطق استان مانند فردیس و مارلیک، این مشکل بسیار دیده می‌شود که دانش‌آموزان برای رفتن به مدرسه باید مسافت طولانی طی کنند که این خود موجب به وجود آمدن مشکلات زیادی مانند آلودگی هوا، افزایش مصرف سوخت و ایجاد فشار روانی در خانواده می‌شود.

اسپرورین با بیان اینکه درخواست شده است بر عملکرد شهرداری روی  اجرای قوانین  انبوه‌سازی نظارت داشته باشد و بازرسان شهری را مکلف کنند در طرح‌های توسعه‌ای و ایجاد شهرک‌ها ابتدا مدارس و فضای آموزشی را درنظر بگیرند، اضافه می‌کند: استاندار البرز سازمان زمین شهری و شهرداری را مکلف کرد تا متعهد شوند و مشکلات را رفع کنند.

فتانه احدی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار