تابناک از اوضاع نابسامان بزرگترین میدان میوه و تره بار خوزستان گزارش می دهد؛
عدم ارائه محصولات ارگانیک در میدان تره‌بار الغدیر اهواز و شباهت آن به پارکینگ عمومی، فعالیت غیرقانونی باراندازها در میدان و وجود دلالان و واسطه ها، چالش هایی است که مورد غفلت و عدم توجه متولیان قرار گرفته است.  
کد خبر: ۸۰۴۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۸ 09 December 2019

خبرگزاری تابناک، مجتبی داراب پور؛ میدان الغدیر اهواز چند وقتی است که در کانون توجهات قرار گرفته و به همین میزان مشکلات آن نیز بیش‌تر شده است. اما سوء مدیریت در رفع موانع و مشکلات بوجود آمده، چالش هایی است که در این گزارش به آن می پردازیم.

با نزدیک شدن به نیمه‌ های شب در حالی که اکثر ساکنان کلانشهر اهواز در خانه خود به سر برده و از یک روز کاری خسته و به خواب می روند، در شرق اهواز، میدان مرکزی میوه و تره‌بار الغدیر، کار خود را آغاز می‌کند و صدای کامیون‌ها و فریاد کارگران که در حال فرمان دادن به کامیون‌ها هستند، فضای میدان را پر می‌کند.

ميدان الغدير كه تنها ميدان مركزي ميوه و تره بار در كلانشهر اهواز بوده و بسیار گسترده است، به صورت مجزا دارای امکاناتی چون بانک کشاورزی، پاسگاه انتظامی ، ساختمان اتحادیه، ایست نوش، رستوران، فضای سبز، پارکینگ خودروهای سواری و باسکول ها است و به نظر می‌رسد با توجه به جمعیت این میدان و رفت‌‌ و آمدهای خودروها، ما شاهد یک شهر کوچک هستیم که فقط محصولات کشاورزی را به فروش می‌رساند. رفته رفته می‌توان گفت که در چند سال آینده ما می‌توانیم شاهد یک میدان تره‌بار مدرن در مرکز خوزستان باشیم.

میدان الغدیر و چالش های مختلف

محمد کوچکترین عضو خانواده است که به همراه دو برادر دیگرش در میدان مرکزی تره بار الغدیر در غرفه پدری خود مشغول به کار است، او یکی از فعالیت‌های مثبت مسئولان میدان تره‌بار را نظم دهی به وضیت میدان می‌‌داند و در این خصوص می گوید: یکی از مشکلات ما در میدان تره‌بار به نوع پرداخت‌ها باز می‌گردد. برخی از مشتری‌ها می‌آیند در چند ماه با خرید نقدی برای خودشان اعتبار کسب می‌کنند و  پس از آن درخواست جنس نسیه می‌کنند و بعد از آن با مشکل وصول این مطالبات مواجه می شویم.

او همچنین ادامه می دهد: وضعیت ساماندهی خودروها نامناسب است و مرتب ترافیک ایجاد می شود و این موضوع کار را برای ما سخت می کند.

محمد بیان کرد: خط کشی‌هایی که در محیط میدان تره‌بار انجام شده است، محل تردد خودروها و همچنین محل فروش بار توسط غرفه داران تفکیک شده است. این برای ما قابل قبول نیست که هرکس که دلش می‌‌خواهد؛ بیاید و با سوء استفاده از بی‌نظمی موجود و در جایی که هیچ مالیاتی نمی‌دهد، کسب درآمد کند. به نظرم همه اهالی میدان الغدیر از اینکه دستفروشان از حاشیه غرفه ها جمع‌آوری شوند و نظم بر میدان تره‌بار حاکم شود؛ ابراز خرسندی می‌کنند.

او به مشکلات دیگر خود و همکارانش اشاره کرد و گفت: مشکلات عمده و ریشه‌ای میدان تره‌بار به عرضه بی‌کیفیت محصولات زراعی باز می‌گردد. متاسفانه مسئولان، تاکنون هیچ گونه فعالیتی برای بهبود وضعیت میوه‌ها انجام نداده‌اند و بسته‌بندی و همچنین عرضه محصولات کاملا سنتی است و ما نیز چاره‌ای نداریم جز اینکه این محصولات را به سختی به فروش برسانیم. گویا هیچ اقدامی برای این کار انجام نداده‌اند و میوه‌ها هم به دلایل مختلف ماندگاری خوبی ندارند. در حال حاضر مشکل دیگری که اکنون در میدان وجود دارد مربوط به فاضلاب‌ میدان است که امیدواریم با روندی که از مسئولان میدان تره‌بار شاهد هستیم به این مشکل ما هم رسیدگی کنند.

واگذاری بارانداز توسط غرفه داران غیر قانونی است

کعب عمیر یکی از اعضای شورای اسلامی کلانشهر اهواز به خبرنگار تابناک می گوید: احداث میدان میوه و تره بار در ۴ گوشه شهر ضروری است چون باعث کاهش ترافیک، آلودگی، کاهش مصرف سوخت، راحتی مردم و رقابت می شود که این امر باید تحقق بخشد.

او با بیان اینکه میدان تره بار الغدیر در شان مردم اهواز نیست، ادامه می دهد: تراکم بالا، نبود نظارت و واگذاری بارانداز توسط غرفه داران که کار غیر قانونی بوده از عوامل بی نظمی میدان میوه و تره بار الغدیر اهواز است.

این عضو شورای شهر با ابراز تاسف از اینکه میوه درجه یک، وارد میدان نمی شود، گفت: میوه و سبزیجات بعد از چند بار دست به دست شدن در میدان به مصرف کننده می رسد که باعث افزایش قیمت می شود و به همین دلیل میوه درجه یک از قیمت بالایی برخوردار است و کمتر وارد میدان می شود.

وی تاکید می کند: ضمن نظارت دستگاه های اجرایی و شهرداری در حال شناسایی بارانداز ها و ساماندهی و انتقال آن ها به میدان میوه و تره بار شیبان هستیم.

باراندازهای غیرمجاز نظم بازار و میدان را بهم زده اند

موسوی نژاد، رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز در ادامه ضمن ابراز نارضایتی از وضعیت میدان تره بار، آن را در شان مردم اهواز ندانست و به خبرنگار ما گفت: مدیریت در میدان تره بار الغدیر حاکم نبوده و اشغال فضای بیرونی توسط خرده فروشان، نظم میدان را بهم زده است.

موسوی نژاد با بیان اینکه باراندازهای غیر مجاز، ساماندهی و وضع بازار را بهم زده اند، تاکید کرد: باید قسمت باراندازها برای ساماندهی بهتر خالی بماند، هرچند تاکنون نظارت مناسبی توسط شورای شهر و شهرداری نشده است.

عضو شورای اسلامی کلانشهر اهواز ادامه می دهد: طی جلساتی در شورا تصمیم بر حذف بارانداز در میدان شد و آن ها به بازارچه جدید که در حال احداث است منتقل می شوند.

او در خصوص حل مشکلات باراندازها، عنوان کرد: در ابتدای کار غرفه ها بدون چون و چرا واگذار شده و متن قرارداد دچار مشکلاتی است. قسمت بارانداز باید حذف یا به غرفه ها واگذار شده تا استفاده بهینه ای از آن ها شود و شهرداری باید با بارانداز های غیرمجاز برخورد کند.

نارضایتی مردم از قیمت میوه ها

در ادامه باباپور نایب رییس شورای شهر اهواز، با بیان اینکه به دلیل ارتباطات کم مردم با میدان ناراضایتی هایی در بحث قیمت و کیفیت وجود دارد، به خبرنگار ما گفت: قیمت میوه های با کیفیت در میدان تحت نظارت شهرداری رعایت می شود ولی بعد از توزیع به فروشندگان این مهم رعایت نشده و موجب نارضایتی مردم می شود.

او ادامه می دهد: مشکلات دفع آب های سطحی، سرویس بهداشتی، آسفالت، محل ایستگاه تاکسی و وانت بار، گریبان گیر میدان است که بخشی در دستور کار قرار گرفته و بخشی از آن توسط اتحادیه و شهرداری برطرف شده است.

عضو شورای شهر اهواز در مورد درآمد های حاصله توسط شهرداری و نحوه وصول این درآمد ها، اظهار کرد: شهرداری دارای نماینده ای در میدان است و مدیر میدان نیز به عنوان نماینده شهرداری عمل می کند و با توجه به ساز و کارها و ابزارهای قانونی در دسترس، جهت وصول عوارض شهرداری اقدام می شود که گاهی اختلاف نظرهایی بین میدان دار و شهرداری برای پرداخت عوارض بوجود می آید و این موضوع نیازمند ورود دستگاه های نظارتی و کارشناسان است.

وی در مورد نیاز اهواز به میدان تره بار دیگر، عنوان کرد: اکنون ۱۳۴ غرفه در میدان الغدیر وجود دارد و ۸۴ غرفه دیگر در دست اجرا است ولی پرونده ای در دستگاه قضایی دارد که با حل شدن آن و با اضافه شدن این غرفه ها خدمات بیشتری به مردم داده می شود.

عدم شفافیت در قراردادها

باباپور با تاکید بر ایجاد میادین ارائه میوه و تره بار دیگر، گفت: باید میادین دیگر را به منظور ایجاد رقابت بوجود آورد، چرا که نقش بسزایی در کیفیت میوه و خدمت رسانی به مردم دارد.

او همچنین بیان می کند: ابهاماتی در قراردادهای غرفه داران وجود داشت و اختیار به آن ها داده شده که این محدوده جزء حوزه کاری آن ها باشد ولی حق کرایه دادن آن را ندارند، اما در قرارداد نحوه بهره برداری از این قسمت شفاف بیان نشده است.

باراندازها و دلالان، عامل اصلی افزایش قیمت

رییس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری اهواز نیز به خبرنگار ما گفت: میدان الغدیر تنها میدان مرکزی شهر اهواز است که در حال حاضر بازار میوه و تره بار بخش زیادی از خوزستان را تامین می کند و بخشی از صادرات حوزه خلیج فارس را نیز پوشش می دهد.

وی با بیان اینکه این میدان در شان شهروندان کلانشهر اهواز نیست، افزود: با توجه به ساز و کارهای دیده شده در میدان، همزمان با ساماندهی این میدان باید میدان های دیگری هم راه اندازی کنیم.

ربیعی ادامه می دهد: در موضوع میدان شرق اهواز، بخش خصوصی وارد عمل شده و در حال انجام اقدامات لازم هستیم تا به زودی آن را راه اندازی کنیم.

وی با اشاره به بحث ساماندهی باراندازهای موجود در میدان الغدیر، تصریح کرد: این باراندازها مستقیم با معشیت مردم سر و کار دارد و طبق گزارش ها و کارشناسی های به عمل آمده وجود بارانداز ها و دلال ها باعث افزایش قیمت ها می شود.

ساماندهی باراندازها با کمک دستگاه های نظارتی

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اهواز در ادامه مطلب فوق، عنوان کرد: بارانداز ها با کمک دستگاه های نظارتی و امنیتی ساماندهی می شوند.

وی همچنین یادآور شد: طی نشست هایی که با اعضای اتحادیه و غرفه داران داشتیم اخطاری مبنی بر استفاده از باراندازها برای فروش محصولات غیرقانونی اعلام شد.

وی میدان الغدیر را با میادین میوه و تره سایر استان ها مقایسه ‌کرد و اظهار داشت: در دیگر استانها محلی برای ویترین و عرضه محصولات وجود دارد ولی در میدان میوه و تره بار اهواز شاهد تجمع کامیون بارها هستیم که در خور و شان مردم اهواز نیست.

ربیعی بر اجرای مصوبات تاکید کرد و افزود: باید فضایی برای ساماندهی بارانداز ها و مابقی برای ورودی و خروجی تعیین شود تا ترافیک در میدان از بین برود.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اهواز، خودروهای شخصی را معضلی برای میدان عنوان کرد و گفت: فضایی به عنوان پارکینگ شرقی در کنار عوارضی تعیین شده و در حال انجام کارهای اولیه است که کاهش ترافیک را نیز در پی دارد.

وی از راه اندازی فضای سبز جهت زیبایی میدان خبرداد و اضافه کرد: پکیج فاضلاب خریداری شده که فونداسیون و پایه کار در حال انجام است و می توان با پوشش فاضلاب میدان که تصفیه نیز می شود، از آب آن برای کشاورزی و فضای سبز میدان استفاده کرد.

جابجایی غیرقانونی بعضی از غرف و اخطار جدی به آنها

ربیعی واگذاری بارانداز ها را غیر قانونی دانست و تصریح کرد: امکان واگذاری برای غرفه داران وجود ندارد و سرقفلی و همچنین اجاره به غیر باعث ابطال قرارداد می شود.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اهواز ادامه داد: بعضی از غرف بدون هماهنگی با سازمان و بدون پرداخت هزینه ودیعه، جابجایی و به نام کرده اند که شناسایی و اخطاریه تحویل آنها داده شد تا در راستای قانون این کار را انجام دهند.

وی از اصلاح هندسی ورودی میدان خبرداد و گفت: وانت بارهای فروش میوه و تره‌بار بیرون محوطه میدان که اقدام به فروش می‌کنند ساماندهی شده و در راستای تنظیم بازار و عدم دریافت اضافه کرایه می‌بایست در سامانه حمل بار و سوخت ثبت نام کرده باشند.

دلالان و واسطه ها حذف می شوند

او همچنین با بیان اینکه به زودی با همکاری اتحادیه تابلو نرخنامه دیجیتالی بر روی درب ورودی میدان نصب خواهد شد، اشاره می کند: همچنین در حال حاضر با همکاری اتحادیه نصب علائم راهنمایی و رانندگی در دستور کار قرار گرفته و به زودی ساز و کارهای ترافیکی جهت بهبود وضعیت رفت و آمد در میدان اجرایی خواهد شد

او در پایان تاکید می کند: اتحادیه نیز در خصوص حذف دلالان و واسطه ها در میدان اقدام به نصب بنر نموده است.

گفتنی است برخی از اعضای شورای اسلامی کلانشهر اهواز از جمله قنوات، جهانبخشی، حاجتی و ایزدی حاضر به مصاحبه نشده و دیگر اعضا شامل فلسفی، فتحعلی زاده، حیدری و موسی زاده پاسخگوی تلفن همراه خود جهت مصاحبه نبودند.

همچنین یادآور می شود، طی بازدیدهای بعمل آمده، مشکلات میدان الغدیر هنوز پابرجا بوده و مسئله ترافیک، باراندازها، عدم کیفیت مناسب میوه و تره بار، عدم ارائه محصولات ارگانیک و شبکه فاضلاب و سرویس های بهداشتی، حل نشده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار