محمود رضا مرادی در گفتگو با تابناک:
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: جهت جلو گیری از بروز اپیدمی و بیماری‌های مختلف در زمان وقوع زلزله ۲۱ آبان ۹۶ به بیش از ۲۵ هزار نفر واکسیناسیون آنفلوانزا در آن فصل سرد تزریق شد.
کد خبر: ۸۰۴۹۱۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰ 11 December 2019

محمودرضا مرادی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه با اشاره به فشار روانی مردم زلزله زده کرمانشاه پس از وقوع اظهار کرد: استرس ناشی از از دست دادن مال و جان، مشکلاتی پس از آن را به وجود می آورد؛ لذا بیش از ۴۰ اکیپ روانشناسی به منطقه اعزام شدند که تا ۶ ماه مشاوره های آن ها ادامه داشت.

وی خاطر نشان کرد:آموزش و غربالگری مراجعین و افراد نیازمند به روانشناس و حتی روانپزشک به پزشکان ارجاع داده شدند و سعی کردیم در روستاها با امکانات بیماران درمان شدند؛ به طوریکه خدمات درمان و دارو به مدت ۵۰ روز رایگان انجام شد، هم اکنون در بیمارستان سرپل ذهاب چند تخصص پزشکی جدید مثل ارتوپد، چشم پزشک و متخصص پوست با مساعدت وزارت بهداشت راه اندازی شدند، همچنین در ثلاث باباجانی فقط پزشک عمومی حضور داشت اما در حال حاضر یک بیمارستان موقت با ۵ متخصص در رشته های مختلف مشغول به کار هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: بعداز هر بحران مسائل بهداشتی، بیماران را تهدید می کند؛ به نوعی که در صورت بروز اپیدمی ها تلفانی سنگین تر از زلزله به بار می آمد،بنابراین از روز اول زلزله کارهای معمول بهداشتی مثل برپایی چادر بهداشت، واکسیناسیون و نظام شبکه راه اندازی شد. در بیش از ۲۵ هزار مورد واکسیناسیون آنفلوانزا در فصل سرد سال تزریق شد، مادران باردار و شیرده در سیستم شبکه ثبت و به تمامی آن ها رسیدگی شد و شیرخشک و پوشک به این افراد داده شد؛نوزادان، ۱ تا ۲۹ ماهه و زیر ۵ ساله نیز تحت مراقبت های بهداشتی قرار گرفت. نگران بروز بیماری های گوارشی، وبا، حصبه، اسهال خونی و سالک بودیم که خوشبختانه با برگزاری جلسات متعدد در استانداری با حضور استاندار و معاونان وی دستورات ویژه ای به مدیران مرتبط داده شد که حتی آمار سالک نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرد. همچنین سم پاشی وسیع، خشک شدن گنداب ها، آهک پاشی، واکسیناسیون در مناطق مختلف باعث پایین آمدن آمار بیماری های واگیر شد؛ این مسئله از طرف سازمان بهداشت جهانی، وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی مورد تایید قرار گرفت.

مرادی بیان کرد: خانه های بهداشت، پانسیون پزشک ها، مراکز جامع سلامت و چند بیمارستان در زلزله تخریب شدند. بحث بهداشت و درمان قبال تعطیل شدن نبوده و در مدت زمان از منابع وزارت بهداشت و استانداری و نیز خیرین بیش از ۱۷۰ خانه بهداشت و مراکز بهداشتی تعمیر که بیش از ۵۵ مورد آن احداث شدند؛ برخی از آن ها نیز تا پایان سال تکمیل خواهند شد وبیمارستان سرپل ذهاب نیز در دی ماه ۹۷ با تجهیزات لازم به بهره برداری رسید، بیمارستان قصرشیرین نیز بهسازی شد و بیمارستان ثلاث باباجانی در حال حاضر مشکلات عمرانی داشته و بنابراین یک بیمارستان کانکسی با تمام امکانات یک بیمارستان کوچک احداث شده است.

به گفته این مسئول،۲۰ تخت با دو اتاق عمل و ۲ تخت در سی سی یو و آی سی یو و ۲ اتاق زایمان در این بیمارستان موجود و ماه گذشته ۷۵ زایمان در آن برگزار شده است. لازم به ذکر است که اردوهای جهادی پزشکان عمومی و متخصص در مناطق زلزله زده انجام می شود.

وی در پایان تصریح کرد:در سال اول هر هفته یک گروه تخصصی به سرپل ذهاب با اعلام قبلی اعزام می شدند و خدمت رسانی کردند که این خدمات باعث شد بیماران و مردم احساس نکنند که تنها هستند، و باگذشت چندین ماه از زلزله مسئولان همچنان به فکر آن ها هستند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار