کد خبر: ۸۰۵۶۱۲
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵ 14 December 2019

‌به گزارش «تابناک البرز»؛ بخشی از جمعیت دانش‌آموزی استان البرز در روستاها و در شرایط خاص و گاهی خیلی سخت تحصیل می‌کنند.

در روستاهای شهرستان‌هایی مانند طالقان و آسارا که زمستان‌های بسیار سرد و راه‌هایی سخت‌گذر دارند، شرایط تحصیل برای دانش آموزان بسیار متفاوت از دانش آموزان شهری است و این شرایط سخت، بار مسئولیت آموزش و پرورش استان و شهرستان ها را نیز دوچندان می‌کند.

البرز ۳۸ هزارو ۷۳۵ دانش آموز روستایی دارد که حدود ۲ هزارنفر از این تعداد، در روستاهای سخت‌گذر زندگی می‌کنند که به گفته مسئولان، در فصل‌های سرد سال، گاهی به‌دلیل بارش سنگین یا ریزش بهمن، دسترسی به آنها از یک هفته تا ۱۰ روز قطع می‌شود. به گفته مسئولان، شرایط سخت اقتصادی و بیکاری خانواده‌های روستایی در وضعیت دانش آموزان نیز تاثیرگذار است. دراین میان کمک‌هایی هم که تاکنون از طریق خیران به دانش آموزان روستایی می‌شد، کاهش داشته که دلیل آن هم شرایط اقتصادی و کم شدن توان مالی همه قشرهای مردم است.

۳۸ هزار دانش آموز روستایی 

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و آموزش نیروی انسانی اداره‌کل آموزش و پرورش البرز اظهار می‌کند: ۲۰ هزارو ۶۸۷ پسر و ۱۸ هزارو ۴۸ دختر در روستاهای البرز تحصیل می‌کنند. این دانش آموزان در ۳۹۷ آموزشگاه و هزارو ۶۱۱ کلاس روستایی زیرپوشش آموزش و پرورش هستند.

«تقی نادری» می‌افزاید: آمار دانش آموزان روستایی دوره پیش‌دبستانی نیز ۲ هزارو ۴۱۸ نفر است که در ۵۳ آموزشگاه و ۹۱ کلاس مشغول به تحصیلند و ۱۶۳ دانش آموز استثنایی نیز در ۴۹ آموزشگاه و ۲۱ کلاس در استان درس می‌خوانند.

وی تعداد دانش‌آموزان دوره ابتدایی روستاهای استان را ۲۳ هزارو ۵۴۷ نفرعنوان می‌کند و می‌گوید: این دانش آموزان در ۱۷۴ آموزشگاه و ۹۲۱ کلاس تحصیل می‌کنند. تعداد دانش آموزان متوسطه دوره اول نیز ۹ هزارو ۱۰۸ نفر است که در ۹۳ آموزشگاه و ۳۹۶ کلاس درس می خوانند. هزارو ۱۶۴۴ دانش آموز نیز در ۱۷ آموزشگاه و ۸۳ کلاس متوسطه دوره دوم تحصیل می‌کنند.  

معاون اداره‌کل آموزش وپرورش البرز همچنین با بیان اینکه هزارو ۸۰۸ معلم در روستاهای استان مشغول خدمت هستند، می‌گوید:  هزارو ۸۹ نفر از این پرسنل، زن و ۷۱۹ نفر مرد هستند که ۸۳ نفر در روستاهای اشتهارد، ۶۲۲ نفر در روستاهای ساوجبلاغ، ۶۳ نفر در طالقان و ۸۳۴ نفر در نظرآباد فعالیت می‌کنند.
 
شرایط سخت دانش آموزان در ۱۹ روستای طالقان

سرپرست اداره آموزش و پرورش طالقان نیز با بیان اینکه روستاهای این شهرستان ۹۸۲ دانش آموز دارد، می‌گوید: ۴۶۵ نفر از آنان دختر و ۵۱۷ نفر پسر هستند که در ۲۷ مدرسه تحصیل می‌کنند.  محمود آقابراری می‌افزاید: تعداد مدارس ابتدایی روستاهای طالقان ۱۸ مدرسه، ۶ مدرسه متوسطه اول و ۳ مدرسه نیز متوسطه دوم است.

وی با بیان اینکه طالقان ۸۳ روستا دارد، می‌افزاید: ۱۹ روستا سخت‌گذر هستند که در زمستان با مشکل مواجه می‌شوند و راه دسترسی دانش‌آموزان در روستاهایی مانند «گراب» و «نادیان» براثر بهمن گاهی یک هفته تا ۱۰ روز بسته می‌شود.

آقابراری درباره سامانه گرمایشی مدارس روستاهای طالقان اظهار می‌کند: همه مدارس شوفاژ و پکیج دارند، اما هزینه تامین سوخت آنها، که هزینه بالایی را درطول سال شامل می‌شود، از مشکلات اساسی ماست که باید برای رفع آن، از ظرفیت خیران استفاده کرد.

وی درباره چگونگی نظارت بر مدارس روستایی به‌ویژه در شرایط سخت آب وهوایی عنوان می‌کند: اداره راه، جاده روستاها را برف‌روبی می‌کند تا رفت‌وآمد انجام شود، اما برای نظارت بر مدارس به‌ویژه در روستاهای سخت‌گذر، از اداره‌کل تقاضا کردیم ماشین کمک‌دار (دوکابین کاپرا) در اختیار ما قرار دهند که این موضوع درحال پیگیری است.

کاهش کمک‌های مردمی

آقابراری با بیان اینکه از ۹۸۲ دانش آموز روستاهای طالقان، ۸۲ نفر برخوردار و بقیه دانش آموزان از خانواده های کم برخوردار و محروم هستند، می‌افزاید: این تعداد از دانش آموزان به دلیل نبود اشتغال و کارگر بودن سرپرست خانوار، شرایط اقتصادی سختی دارند. سال‌های گذشته با کمک خیران از لباس، کیف، کفش و لوازم التحریر تا کتاب های دانش آموزان را تهیه می کردیم اما امسال کمک‌های مردمی کم‌تر شده‌است.

تحصیل ۸۲۴ دانش آموز در مدارس روستایی آسارا

نماینده آموزش و پرورش کرج در بخش آسارا با بیان اینکه آسارا ۲۳ مدرسه در روستاهای این بخش دارد، می‌گوید: ۸۲۴ دانش آموز دراین مدارس روستایی تحصیل می کنند.

طاهر مرسلی با بیان اینکه در فصل زمستان تردد دانش‌آموزان روستاها سخت می شود، می‌افزاید: دانش آموزان برخی روستاها مانند «کلوان»، «شهرستانک»، «ولایت رود دیزین»، «سیجان»، «ابهرک»، «جی»، «سر زیارت» و «جوراب» که سخت‌گذر هستند، شرایط دشوارتری برای تردد دارند.
وی ادامه می‌دهد: همه مدارس روستاهای بخش آسارا موتورخانه دارند و درهیچ‌یک از آنها از بخاری نفتی استفاده نمی‌شود.

مرسلی با بیان اینکه پیش از آغاز فصل سرما برای تامین سوخت پیگیری‌های لازم را انجام می دهیم، اضافه می‌کند: در آسارا هیچ مدرسه ای بدون سوخت نیست.

فتانه احدی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار