کد خبر: ۸۰۷۶۶۶
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۳ 22 December 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ استاد دانشگاه آزاد کرج و کارشناس خانواده گفت: نداشتن شغل، مشکل مالی و ترس از آینده، نداشتن مسکن و بالا بودن اجاره بهای آن، ادامه تحصیل، اعتقاد به داشتن زندگی آزاد، احتیاط بیش از حد در انتخاب همسر، مشکل همسریابی برای دختران، فراهم بودن زمینه ارضای نامشروع میل جنسی، درک نامناسب خانوده ها از خواسته ها و نیاز های جوانان، دخالت زیاد خانواده ها در گزینش همسر برای جونان و سنت های غیر منطقی مهمترین عوامل فردی، خانوادگی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تاخیر در سن ازدواج جوانان ایرانی بوده است.

طاهره ابراهیمی ادامه داد: رغبت جوانان به ازدواج کاسته شده و تاخیر در ازدواج، کم کم در حال تبدیل شدن به یک شیوه و امتیاز اجتماعی است و این باعث می شود جوانان در جوانی متوجه گذر زمان نباشند اما وقتی وارد دوره میانسالی می شوند به شدت احساس خلا و تنهایی کنند.

این مدرس دانشگاه افزود: یکی از شاخص های مهم ارزیابی میزان سلامت و بهداشت جسمی و روانی افراد یک جامعه، شاخص سن ازدواج است و بالا رفتن میانگین سن ازدواج می تواند در مسیر سلامت جامعه اختلالاتی به وجود آورد.

وی با بیان اینکه ثبت 38 طلاق از هر 100 ازدواج در البرز فاجعه است، تصریح کرد: وقتی سن ازدواج بالا می رود زوجین توقعاتشان از همدیگر بالا رفته و روحیه سازش در آنها کاهش می یابد.

این کارشناس خانواده ادامه داد: بالا رفتن سن ازدواج در دختران انگیزه تشکیل خانواده را کم و در پسران میزان استقلال و مسئولیت پذیری را کاهش می دهد لذا این ها باعث می شوند وقتی جوانان با سن بالا تشکیل خانواده می دهند ازدواج های ناموفقی داشته باشند.

ابراهیمی تاکید کرد: شهرنشینی یکی از عناصر زندگی مدرن و از عوامل مؤثر در افزایش سن ازدواج است و افراد شهرنشین به دلیل کاهش حمایت‌ های خانوادگی، اشتغال بیشتر به تحصیلات و تمایل به کسب شغل بهتر و بالاتر، دیرتر ازدواج می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه افزایش مشارکت زنان در اجتماع نیز از مؤلفه‌های زندگی مدرن می‌باشد، گفت: زنان به تعریف جدیدی از مشارکت اجتماعی با محوریت قدرت اقتصادی فراخوانده می شوند در نتیجه، میل به ایفای نقش همسر و مادری، کم و روابط خانوادگی و ساختارهای خانواده دستخوش تغییر می‌شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه انحصار کارکرد ارضای جنسی به نهاد خانواده، همواره از پشتوانه‌های اصلی ثبات و استحکام نهاد خانواده بوده است، افزود: با شکسته شدن این انحصار، به طور طبیعی باید در انتظار کاهش تعهد افراد نسبت به حفظ خانواده، سپس افزایش میزان طلاق باشیم و آزادی ارتباطات جنسی قبل و بیرون از زناشویی به شیوه‌های گوناگون، جذابیت جنسی هر یک از زن و شوهر را تقلیل می‌دهد و طلاق را که با همبستگی جنسی دو طرف نسبت معکوس دارد، افزایش می‌دهد.

وی در خاتمه خاطر نشان کرد: راه حل کلیدی ازدواج در بستر خانواده ها است و خود متضمن راهکارهای زیربنایی دیگری است که با برنامه ریزی حساب شده از سوی مسئولان و اجرای آن توسط کارشناسان و مربیان محقق می شود.

الهه ملاحسینی

برچسب ها: ازدواج ، جوانان ، البرز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار