مناظر پوشیده از برف، پیست‌های اسکی، سایت‌های پرنده‌ نگری و چشمه‌های آب‌گرم در استان‌های مختلف ایران جاذبه‌هایی برای گردشگری زمستانی به شمار می‌روند.
کد خبر: ۸۰۸۰۵۷
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۵ 23 December 2019

 150سال پیش مدیر هتلی در «سنت موریس» سوئیس از میهمانان انگلیسی خود در تابستان دعوت کرد تا برای دیدن مناظر برفی بار دیگر در فصل زمستان به آنجا بیایند. او به میهمانان خود قول داد اگر از دیدن جاذبه‌های زمستانی آلپ رضایت نداشتند، همه هزینه‌های سفر را پرداخت کند. البته میهمانان در سفر دوباره خود آنقدر سرگرم تفریحات و طبیعت زمستانی شدند که تا اول فصل بهار در این منطقه اقامت کردند. این اتفاق ساده موجب روند جدید گردشگری زمستانی در سوئیس شد تا آنکه در سال 1970 گردشگری زمستانی برخی مناطق بر گردشگری تابستان پیشی گرفت.

امروزه گردشگری زمستانی در بسیاری از کشورها آنقدر رونق گرفته است که علاوه بر ساخت انواع تاسیسات اقامتی، پذیرایی و تفریحی ازسوی سرمایه‌گذاران، سالانه هزاران شغل فصلی در مناطق گردشگری ایجاد می شود. به همین دلیل هم برخی از ایرانیان در فصل سرد برای گردش و تفریح راهی کشورهای دیگر می شوند یا به کل دور سفر کردن در فصل سرما را خط می کشند، غافل از اینکه بسیاری از مناطق کوهستانی و سردسیر کشور از جاذبه‌های منحصر‌به‌فردی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی برخوردارند که شاید هنوز عده ای از وجود این جاذبه ها بی خبر باشند. مناطق زاگرس مرکزی شامل استان های چهارمحال و بختیاری، فارس، کهگیلویه و بویراحمد با توجه به برخورداری از ارتفاع بیش از 2هزار متر که فصل ماندگاری برف در برخی از مناطق آنها تا بیش از 8ماه طول می‌کشد، مطلوب‌ترین زمینه را برای گسترش گردشگری زمستانی فراهم می‌کنند. براساس برآوردها نواحی کوهستانی، دامنه‌های برفی و پیست‌های اسکی کشور سالانه میزبان حدود 15میلیون گردشگر است. استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی و همدان نیز قابلیت‌های زیادی در زمینه گردشگری زمستانی دارند. به عقیده کارشناسان برنامه‌ریزی، توسعه، زیرساخت‌ها و حمایت از سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری زمستانی می‌تواند در ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار و افزایش درآمدها نیز سهم به سزایی داشته باشد.

 

رکورد داری اردبیل

 اردبیل رکورددار ظرفیت گردشگری زمستانی در کشور است. این استان به دلیل اقلیم جغرافیایی در نیمی از سال با بارش برف مواجه است و به‌عنوان یکی از سردترین استان های کشور شناخته می‌شود. این شرایط آب و هوایی فرصتی را فراهم کرده تا گردشگران زیادی برای دیدن جاذبه‌های طبیعی اردبیل درفصل سرما به این استان سفر کنند. سهراب مددی از کسبه سرعین معتقد است با معرفی درست جاذبه‌های گردشگری می‌توان گردشگران زیادی را در زمستان به این شهر دعوت کرد: جاذبه‌های گردشگری زمستانی سرعین بیشتر از تابستان است و اگر تبلیغ درستی برای معرفی این جاذبه ها انجام شود، قطعا تعداد گردشگران نیز بیشتر خواهد شد. مددی به پیست اسکی «آلوارس» در دامنه سبلان اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: این پیست در 8ماه سال پوشیده از برف است و واقع شدن آن در کنار آبگرم‌های معدنی، می‌تواند علاقه‌مندان زیادی را جذب کند. ازسوی دیگر شمال استان اردبیل آب‌وهوای معتدل‌تری نسبت به مرکز و جنوب استان دارد و مرزی بودن این منطقه می‌تواند در جذب گردشگر خارجی موثر باشد.   نادر فلاحی، مدیرکل میراث فرهنگی استان نیز درباره ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز برای تحقق شعار «زمستان بیدار» در اردبیل، می گوید: برای رونق گردشگری زمستانی مجوز ساخت 3پیست اسکی با سرمایه‌گذاری بیش از 60میلیارد تومان که تا سال 1400تکمیل می‌شوند، صادر شده است و با اتمام آنها تعداد پیست‌های اسکی در استان به 5مورد خواهد رسید.  وی با اشاره به وجود بیش از 100چشمه آبدرمانی در سراسر استان، ادامه می‌دهد: برای توسعه خدمات آبدرمانی ها چند پزشک برای طی کردن دوره های پزشکی آبدرمانی به ترکیه اعزام شده‌اند. مجوز لازم ساخت هتل 5ستاره در شهرستان های اردبیل، نیر، سرعین و مشکین‌شهر نیز صادر شده است.

 

 توسعه زیرساخت‌ها در آذربایجان شرقی

پیست اسکی سهند و کوه‌های سربه‌فلک کشیده و برف‌گیر میانه و قره‌چمن از جاذبه‌های منحصربه‌فرد این استان است. پیست اسکی سهند در 5سال گذشته به یکی از بهترین مناطق برای ورزش‌های زمستانی تبدیل شده‌است. مجموعه‌ای مانند تالاب بین المللی قوری گل، سد امند و تله کابین عون بن علی که از میان دره های برف گیر عبور می کند نیز از دیگر جاذبه‌های گردشگری زمستانی منطقه است.  مجید نعیمی شهروند تبریزی از نبود رستوران‌های کافی دراطراف مجموعه تفریحی زمستانی پیام گله می‌کند و می‌گوید: نه تنها در اطراف این مجموعه رستوران کافی وجود ندارد بلکه برای استراحت گردشگران هم کمبود اقامتگاه محسوس است. مدیرکل میراث‌فرهنگی استان دراین زمینه می‌گوید: افزایش گردشگران در 2پیست اسکی سهند و پیام، مسئولان استانی را برآن داشته تا به فکر افزایش امکانات و همچنین ارتقای ایمنی این 2محل باشند تا گردشگران بیشتری، علاوه بر ورزش‌های زمستانی بتوانند از جاذبه‌های دیگر هم استفاده کنند. مرتضی آبدار ادامه می‌دهد: ساخت مجموعه‌های تفریحی و اقامتی آغاز شده و علاوه بر آن، برنامه‌های متعددی برای گردشگران در تبریز و در کنار مجموعه ائل‌گلی درنظرگرفته می‌شود.

 

بهشت گردشگران زمستانی 

سواحل مواج دریاچه ارومیه، دامنه‌های تفریحی بند و غار سهولان را می‌‌توان 3جاذبه مناسب برای گردشگری زمستانی آذربایجان غربی دانست. همچنین مناطق بکر کوهستانی این منطقه از گذشته جذابیت زیادی برای کوهنوردان داشته است. نقاط مختلف دیدنی دراین استان علاوه بر ارومیه درشهرهایی مانند ماکو، مهاباد، تکاب، چالدران و  سردشت وجود دارد اما نکته مشترک همه این نقاط گردشگری پوشیده از برف بودن و آمیخته بودن برف و چشمه‌های جوشان است. حامد نخجوانی، از شهروندان اورمیه‌ای است که در منطقه بند ارومیه سفره‌خانه سنتی دارد.او با بیان اینکه گردشگرانی از کشور ترکیه هم به این دره تفریحی می‌آیند، می‌گوید: متاسفانه بیشتر مراکز تفریحی مانند سفره‌خانه‌ها برای فصل بهار و تابستان طراحی شده‌اند، در‌حالی‌که طبیعت گردشگری زمستانی بند هم بی‌نظیر است و بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها نیازمند تسهیلات مناسب است.

 

 زمستان‌های دیدنی همدان

همدان از شهرهای غربی کشور است که به‌دلیل مجاورت با کوهستان، آب و هوایی سرد دارد. به همین علت اغلب سفردوستان می‌دانند که زمستان‌های این استان دیدنی است. بسیاری معتقدند همدان به دلیل داشتن ظرفیتی مانند کوهستان الوند و نزدیک‌ترین پیست اسکی به مرکز شهر در کشور، می‌تواند قطب گردشگری زمستانی در کشور باشد. معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی همدان دراین باره می‌گوید: این استان به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی، از دیرباز درحوزه گردشگری زمستانی مورد توجه بوده و تا امسال 8دوره جشنواره زمستانی دراین استان برگزار شده است.علی خاکسار می‌افزاید: همه تلاش ما باید استفاده از این ظرفیت‌ها باشد، چراکه نیمه دوم سال در کشور ما درحوزه گردشگری شاهد وضعیت نیمه راکدی هستیم، اما با اجرای برنامه‌های مناسب در این فصل می‌توان به خروج از این رکود کمک کرد.

 

 کوهرنگ؛ قطب گردشگری زمستانی 

 بارش های اخیر در چهارمحال‌وبختیاری باعث رونق گردشگری زمستانی و ورزش‌های زمستانی در این استان شده است. جاذبه های گردشگری زمستانی این استان با توجه به قرار گرفتن در زاگرس مرکزی و دارا بودن جاذبه های طبیعی، ارتفاعات برف گیر و طبیعت بکر و خارق العاده، اقامتگاه های بوم گردی و جشنواره های زمستانی، پیست های اسکی (چلگرد،بارده، شیخ شبان) و قابلیت ورزش‌های زمستانی به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری زمستانی مرکز و جنوب کشور و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مطرح است. بارش برف قابل توجه در شهرستان کوهرنگ، این منطقه را به یکی از زیباترین مناطق گردشگری زمستانی کشور تبدیل کرده است. شهرستان کوهرنگ به دلیل چشمه سارهای متعدد چون چشمه دیمه، چشمه سرداب، چشمه مروارید، چشمه آب معدنی کوهرنگ و دیدنی های طبیعی همچون تونل کوهرنگ، آبشار شیخ علی خان، پیست اسکی و .... شهرت بسیاری دارد.

 

تفریح‌گاهی برای پایتخت نشینان

 با بارش اولین برف در ارتفاعات البرز، بسیاری از البرزنشینان و حتی مسافران زمستانی راهی دامنه‌های البرز می‌شوند. مردم برای داشتن لحظاتی شاد، خود را به جاده چالوس، طالقان و هرجایی که نشان از برف باشد، می‌رسانند. 2 پیست «دیزین» و «خور» مقصد گردشکری زمستانی البرز است که البته کم‌توجهی مسئولان به این 2پیست موجب تعطیلی پیست خور و ایجاد مشکلاتی در پیست دیزین شده است، با این همه هنوز هم پایتخت‌نشینان و استان‌های همجوار برای گذراندن یک روز زمستانی شاد دیزین را انتخاب می کنند.  علی عمران سولقانی، رئیس هیات اسکی البرز دراین زمینه می‌گوید: اگر به پیست اسکی خور اهمیت داده شود ازاین پیست به جای یک ماه، می‌توان به مدت 3ماه استفاده کرد. 

 

 پیست اسکی کاکان، جاذبه گردشگری کهگیلویه وبویراحمد

 این روزها جاذبه‌های گردشگری استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غرب ایران میزبان هزاران نفر از گردشگران است. پیست اسکی کاکان، سواحل زیبای سد کوثر و باغ زیبا و رویایی چشمه بلقیس چرام از جاذبه‌هایی است که این روزها پذیرای علاقه مندان زیادی است. 

پیست اسکی کاکان در دامنه‌های رشته کوه زاگرس و قله دنا در ارتفاع 2 هزار و 600 متری در 18 کیلومتری شهر یاسوج نزدیک به دهستان کاکان واقع شده است. این پیست یکی از زیباترین پیست های اسکی کشور است که در سال 1373با نصب یک دستگاه بالابر افتتاح شد و سپس تا سال 84 امکانات آن با سه تله اسکی شامل یک دستگاه بالابر برای افراد مبتدی و 2 دستگاه بالابر اسکی بازان حرفه ای افزایش یافت.

 

 نگین گردشگری غرب کشور

  کرمانشاه ازنظر کارشناسان حوزه گردشگری نگین غرب کشور به شمار می‌رود و استانی چهارفصل است. شهرهایی مانند قصر شیرین و سرپل ذهاب گرم و خشک هستند و شهرهایی مانند پاوه و سنقر سردسیر بوده، به‌طوری‌که در زمستان برف سنگینی در این شهرستان‌ها می‌بارد. آب و هوای کرمانشاه نیز معتدل و کوهستانی است. علیرضا مرادی بیستونی، کارشناس حوزه گردشگری به برخی ظرفیت های ورزش‌های زمستانی در کرمانشاه اشاره می‌کند و می گوید: یکی از مهم‌ترین این ظرفیت‌ها وجود سایت‌های پروازی ویس قرنی، دالاهو، شالان، سیاه کمر، سراب نیلوفر و... برای پارگلایدر است که در طول زمستان ترمال هوایی مناسبی برای این رشته دارند. وی آب گرم هرسین را از دیگر ظرفیت‌های مهم گردشگری زمستانی استان عنوان کرده و می گوید: وجود آبشار‌های یخ زده در استان از جمله آبشار پریشان روستای چرمله علیا شهرستان سنقر و معرفی آب و هوای معتدل شهرستان‌های غربی استان از دیگر راه‌های جذب گردشگر در فصل زمستان برای استان است.

 

 در زمستان به گیلان سفر کنید

   گیلان یکی از ظرفیت های گردشگری کشور در نیمه دوم سال است. وجود مناطق کوهستانی و برفی و نیز آبگیرهای مملو از پرندگان نادر و حفاظت شده که در گیلان زمستان گذرانی می کنند بهترین فضا برای گردشگری زمستانه است. ارتفاعات تالش و ماسوله در غرب و نیز ارتفاعات سیاهکل و دیلمان و اشکورات و جیره سر در رودبار از مناطق برفی و گردشگری در حوزه شرق گیلان هستند. به جز این گیلان ۵تالاب حفاظت شده و ثبت شده در کشور دارد که از جمله آنها تالاب انزلی، امیرکلایه، بوجاق، سلکه، استیل است. همچنین آبگیرهای زیادی در سرتاسر استان دیده می شود که از نیمه دوم سال میزبان فرودپرندگان مهاجر بوده و برای گردشگران تماشایی است.  پیمان بازدیدی یک فعال محیط زیستی با بیان اینکه ضرورت دارد از ظرفیت پرنده نگری بیشتر استفاده کنیم، می‌گوید: در نیمه دوم سال در پناهگاه حیات وحش «سلکه» برنامه پرنده نگری داریم. بازدیدکنندگان با استفاده از برج و مخفیگاه پرنده نگری به مشاهده پرندگان زمستان گذران می‌پردازند. 

 

 جاذبه‌های زمستانی سپیدان

سپیدان در استان فارس دارای آب‌وهوای سرد کوهستانی با تابستان‌های معتدل و خنک و زمستان‌های سرد و یخبندان است که جاذبه‌های متعددی را برای گردشگری به‌خصوص در فصل زمستان در خود جا داده و همواره مردم را از استان‌های همجوار به این شهرستان می‌کشاند. آبشار مارگون، برم فیروز، آبشار چیکون، تنگ تیزآب و.. تنها بخشی از جاذبه‌های دیدنی سپیدان به شمار می‌رود.  پیست اسکی در کیلومتر۱۵جاده سپیدان- مارگون واقع‌شده که به علت بارش بی‌نظیر برف هرساله در فصل زمستان محیطی زیبا برای دوستداران ورزش اسکی و برف‌بازی به وجود می‌آورد. همچنین پیست اسکی تربیت‌بدنی دیگر نقطه‌ای است که علاقه‌مندان بسیاری را جذب کرده و مسافران حتی از شهرهای مختلف به این منطقه سفر می‌کنند. 

سید مؤید محسن نژاد، معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی فارس با اشاره به ظرفیت‌های سپیدان در حوزه گردشگری می‌گوید: با توجه به شرایط اقلیمی استان چهارفصل فارس، باید ضمن بررسی ظرفیت‌های شاخص هر شهرستان، در جهت تقویت بیش‌ازپیش این توانمندی‌ها و ایجاد اشتغال پایدار تلاش کرد.

 

  اسکی و کویرنوردی در اصفهان

 آب وهوای کوهستانی، ارتفاعات برف‌گیر و وجود ۲پیست اسکی شاخص درغرب استان اصفهان، ظرفیت ارزشمندی برای رونق گردشگری زمستانه فراهم کرده که در صورت برنامه‌ریزی اصولی و تامین زیرساخت ها، صنعت پاک و پرسودی را برای اهالی این خطه و بهبود اقتصاد استان رقم خواهد زد.

پیست اسکی فریدونشهر تنها پیست اسکی استاندارد در اصفهان است که شیب تند و منحصربه‌فرد ۳۵درجه آن موجب جذب گرشگران و علاقه مندان به ورزش‌های زمستانی می‌شود. این پیست سالانه بیش از ۳۰هزارنفر گردشگر را به خود جذب می‌کند.

سیدعلی صالح درخشان، معاون سرمایه‌گذاری و گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی اصفهان با بیان اینکه علاوه بر پیست های اسکی در غرب استان، در شرق اصفهان نیز کویر به عنوان اولین اقامتگاه‌های بوم‌گردی میزبان گردشگران است، می‌گوید: استان اصفهان با 461 اقامتگاه بومی در کشور پیشگام است و گردشگران بر اساس سلیقه خود می توانند در فصل زمستان مکان گردشگری خود را انتخاب کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار