رییس سازمان جهاد کشاورزی استان عنوان کرد:
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه در حال حاضر ۱۶.۲ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، دامی، باغبانی، طیور، شیلات و ... در این استان تولید می‌شود، گفت: سرانه تولید محصولات کشاورزی استان ۲.۳ برابر میانگین کشوری است.
کد خبر: ۸۰۸۷۳۳
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰ 25 December 2019

کیخسرو چنگلوایی در حاشیه نهمین نمایشگاه بین المللی صنایع و ماشین‌آلات کشاورزی، نهاده‌ها، آبیاری، آبرسانی، دام، طیور، شیلات و آبزیان و دامپزشکی اظهار کرد: برپایی این نمایشگاه‌ها به ارتقای سطح کیفی خدمات و محصولات، توسعه کسب و کار، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی و جذب سرمایه‌گذار کمک شایانی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه به توسعه ارتباطات فرهنگی، اقتصادی و تجاری و همچنین ارتقای راندمان و کیفیت نیز کمک خواهد کرد، افزود: استان خوزستان مهمترین قطب تولید کشاورزی کشور است و در حال حاضر ۱۶.۲ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، دامی، باغبانی، طیور، شیلات و ... در این استان تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با کاشت ۱۳۸ نوع محصول زراعی، تولید ۱۳.۶محصولات کشاورزی را بر عهده دارد، ادامه داد: ۱۸ درصد محصولات کشاورزی در بخش زراعت در استان تولید می‌شود .

به گزارش ایسنا به نقل از سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، چنگلوایی سرانه تولید محصولات کشاورزی استان را ۳ هزار و ۵۲۱ کیلوگرم عنوان و اظهار کرد: این میانگین ۲.۳ برابر میانگین کشوری است.

وی با بیان اینکه برای هشتمین سال پیاپی استان خوزستان رتبه نخست تولید گندم را به خود اختصاص داد، گفت: به دلیل کیفیت بالای گندم خوزستان، این محصول به ۲۳ استان دیگر و همچنین در سال‌های گذشته به ایتالیا و کشورهای حوزه خلیج فارس حمل شده است .

چنگلوایی به تولید ۴۵ درصد شکر کشور در استان نیز اشاره و خاطرنشان کرد: در سال جاری و در پی سیلاب فروردین ماه پس از فصل برداشت شلتوک حدود ۹۰۰ هزار تن شلتوک از مزارع استان برداشت شد که از آن ۵۵۰ هزار تن برنج تولید شد که تأمین کننده برنج ۱۳ میلیون نفر است. همچنین اولین محموله برنج استان هفته گذشته به عراق صادر شد.

وی ادامه داد: ۳۸ درصد تولید ذرت کشور، ۳۳ درصد صادرات خرما، ۹۰ درصد تولید بذر هیبرید کلزای داخلی، ۱۰ درصد تولید محصولات شیلاتی استان، مقام اول تولید گل مریم، مقام دوم تولید گل نرگس و مقام دوم تولید گل رز کشور نیز از دیگر افتخارات بخش کشاورزی استان است.

چنگلوایی با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌ها برای تولید ۳۰ میلیون تن محصول کشاورزی در افق ۱۴۱۰ صورت می‌گیرد، گفت: در سطح ملی نیز از سال ۹۲ و با شروع دولت یازدهم، شاهد شکوفایی و رونق بخش کشاورزی بوده‌ایم به طوری که افزایش تولید از ۸۷ میلیون تن به ۱۲۷ میلیون تن رسید.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه این پیشرفت‌ها با حمایت دولت و بخش خصوصی صورت گرفته است، تأمین به موقع نهاده‌های کشاورزی، توجه ویژه به تحقیقات، ژنتیک، اصلاح نباتات و توسعه و توجه به ارقام جدید، توسعه صنعت کشاورزی، خرید تضمینی و پرداخت به موقع بهای محصولات استراتژیک، توجه خاص به امور زیربنایی به ویژه مهار آب‌ها، تأمین و انتقال آب در مزرعه را از حمایت‌های دولت از بخش کشاورزی برشمرد.

وی، به تخصیص یک و نیم میلیارد دلار از سوی رهبر و پیگیری رییس جمهور جهت توسعه اشتغال روستایی را یکی دیگر از حمایت‌های مهم از بخش کشاورزی عنوان کرد که ۱۸ و نیم برابر پول بلاعوضی است که از ابتدای انقلاب در بخش کشاورزی هزینه شده است.

چنگلوایی، خط ویژه اعتباری و طرح جامع توسعه مکانیزاسیون را دو طرح مهم در زمینه توسعه مکانیزاسیون استان دانست و افزود: در سال‌های اخیر استفاده از ماشین‌آلات در راستای کم‌ خاک‌ورزی، به کشاورزی پایدار و حفظ محیط زیست کمک فراوانی کرده است، به طوری که فقط در محصول گندم استفاده از این نوع ماشین‌آلات کاهش ۴۴ درصدی مصرف سوخت، ۴۰درصدی کاهش مصرف آب و کاهش ۵۵ کیلوگرمی مصرف بذر را به دنبال داشته است. همچنین افزایش تولید در هکتار تا ۵۰ کیلوگرم افزایش را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه استفاده از کمباین‌های مدرن سالانه ۱۲۰ هزار تن کاهش افت ریزش معادل ۲۶۴ میلیارد تومان را به دنبال دارد، اظهار کرد: در توسعه گلخانه‌ها نیز به مکانیزاسیون توجه ویژه‌ای شده است و در این نوع کشت‌ها، میزان مصرف آب ۱.۸ تا ۱.۱۰ نسبت به کشت در فضای آزاد و باز کاهش می‌یابد.

چنگلوایی، کمبود تحقیقات کاربردی در زمینه مکانیزاسیون، عدم دقت کافی در انتخاب ماشین‌آلات مناسب با توجه به شرایط اقلیمی و نوع اراضی، عدم انسجام شرکت‌های خدمات ماشین‌آلات، هزینه‌بر بودن واردات تکنولوژی از کشورهای دیگر، عدم سیاستگذاری نرخ بانکی و نوسانات ارز را از مهمترین مشکلات مکانیزاسیون هستند.

چنگلوایی ارتباط بیشتر با مراکز فناوری و تولید علم دنیا، توجه بیش از پیش به آموزش کارکنان و کشاورزان، حمایت از تولید داخل و ایجاد رقابت مثبت در کیفیت و قیمت را در ارتقای ضریب و ظرفیت مکانیزاسیون بسیار مهم برشمرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار