رئیس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی خوزستان:
رئیس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی خوزستان با اشاره به تشکیل کمیته غارنوردی در استان، گفت: یکی از برنامه‌های هیات که در بهمن‌ماه انجام می‌شود، نقشه‌برداری و شناسنامه‌دار کردن غارهای استان است.
کد خبر: ۸۰۹۳۶۵
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۳ 29 December 2019

قدرت‌الله نیکخواه با بیان این‌که کوهنوردی و صعودهای ورزشی خوزستان روند رو به رشد ۱۰ ساله خود را طی می‌کند، اظهارکرد: در حوزه‌های جدید کوهنوردی نیز اقدامات خوبی داشته‌ایم. این حوزه‌ها شامل دره‌نوردی، غارنوردی و اسکای رانینگ هستند که در حال حاضر کمیته‌های مربوط به این رشته‌ها در هیات استان تشکیل شده است و دوره‌های متعددی را برگزار کرده‌ایم.

وی افزود: عقیده ما این است که اساس کار باید انجام اقدامات زیربنایی و زیرساختی باشد و در این راستا تلاش کرده‌ایم تا سایت‌های دره‌نوردی را در شهرستان‌های دارای پتانسیل، شناسایی و برای برگزاری دوره‌ها آماده کنیم. در حال حاضر ۸ سایت دره‌نوردی در استان خوزستان در فدراسیون ثبت شده است. در فصل‌های سرد استان‌های دیگر نیز، خوزستان در بخش دره‌نوردی برای برگزاری دوره و اجرای برنامه‌های مربوطه میزبان علاقه‌مندان به این رشته است.

رئیس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی خوزستان گفت: در حوزه غار نیز که جدیدترین کارگروه هیات استان محسوب می‌شود، تاکنون بیش از هشت دوره آموزشی برگزار کرده‌ایم، ضمن این‌که یکسری غارها آماده‌سازی شده‌اند تا علاقه‌مندان به این رشته نیز بتوانند هم آموزش‌های خوبی را ببینند و هم این رشته را به خوبی پیگیری کنند و مهم‌تر از همه این‌که غارها را پاک نگه داریم.

وی بیان کرد:‌ با توجه به این‌که اکوسیستم‌های غار شکننده هستند و میلیون‌ها سال دست نخورده بوده‌اند، معمولا با ورود انسان دچار یکسری آسیب‌ها می‌شوند که به همین دلیل به تدریج غارها را معرفی می‌کنیم. تلاش‌مان این است که تنها افراد آموزش دیده وارد این غارها شوند. یکی از برنامه‌های ما که در بهمن‌ماه انجام می‌شود، نقشه‌برداری و شناسنامه‌دار کردن غارهای استان است. بیشترین غارهایی که تاکنون شناسایی شده‌اند نیز در شهرستان‌های بهبهان و اندیکا بوده‌اند و متعاقب آن در باغملک و ایذه هم کار شناسایی غارها در حال انجام است.

نیکخواه درباره رشته اسکای‌رانینگ نیز عنوان کرد: این رشته در هیات استان تحت عنوان دوی کوهستان شروع به فعالیت کرده است و شهرستان‌هایی ماننده ایذه، باغملک، اندیکا، رامهرمز و مسجدسلیمان، استعدادهای خوبی در این رشته دارند. مسابقات استانی این رشته در حال انجام است و مسیرهای متعددی را برای برگزاری مسابقات شناسایی کرده‌ایم.

وی در خصوص رشته سنگنوردی نیز خاطر نشان کرد: در پنج سال اخیر در رشته سنگنوردی طبیعت به همت زنده‌یاد امیرحسین عادل، مسوول سابق کمیته سنگوردی طبیعت کارهای بزرگی انجام شد و همیشه مرحوم عادل و آقایی در صعود و بازگشایی مسیر روی دیواره‌های طبیعی، جزو برترین‌های کشور بوده‌اند.

رئیس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی خوزستان ادامه داد:‌ جایگزین کردن فردی به جای زنده‌یاد عادل شاید ده‌ها سال طول بکشد اما سایر دوستان در این رشته مشغول به فعالیت هستند تا این خلاء را تا حدودی پر کنند تا راه او و روند خوب خوزستان در سنگنوردی طبیعت ادامه داشته باشد.

وی درباره سنگنوردی سالنی هم عنوان کرد: سال‌ها است که در این رشته فعالیت داریم و صاحب مدال‌ هستیم. سنگنوردان سالنی ما در تمام مسابقات کشوری همیشه نمایندگان شایسته‌ای بودند و امسال نیز پیگیر برگزاری مسابقات جام زاگرس ۳ در خوزستان هستیم تا برای سومین بار این رویداد در استان برگزار شود.

منبع: ایسنا
برچسب ها: کوهنوردی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار