استان فارس با بیش از یک میلیون تن مرکبات که ۳۰۰ هزار تن آن پرتقال است، در رتبه دوم کشور قرار دارد و نگاهی به تلاش کشاورزان این استان نشان از تلاش بی وقفه این تلاشگران می دهد.
کد خبر: ۸۱۱۲۸۸
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹ 05 January 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: با وزیدن باد‌های پاییزی بازار مرکبات هم داغ می‌شود. بیشتر شهرستان‌های استان فارس دارای باغات متعدد مرکبات از جمله پرتقال، لیموشیرین، لیمو ترش، لیمو خارگی، نارنگی که هم بازار استان وهم دیگر استان‌ها را رونق می‌بخشد، هستند. این میوه شفابخش بیماری هایی از جمله سرما خوردگی و آنفلوانزا است که با نزدیک شدن به فصول سرد سال مصرفشان به حداکثر می‌رسد.

پرتقال میوه ای است که از جنوب شرقی آسیا جان گرفته و یک میوه پیوندی محسوب می‌شود. از قدیمی‌ترین و پر مصرف‌ترین مرکبات، دارای ویتامین ث بالا و یکی از عوامل مهار کننده سرطان و تصفیه خون شناخته شده و درختی همیشه سرسبز دارد.

در روز‌های پایانی سال یکی از خرید‌های ضروری مردم پرتقال است، چرا که از لحاظ کیفیت و کمیت به صرفه‌ترین میوه برای شب عید به حساب می‌آید.

سهم پرتقال در بازار شب عید
جباری کارشناس مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی استان فارس، با اشاره به شهرستان‌های زیر کشت پرتقال گفت: استان فارس سالانه بیش از سیصد هزار تن پرتقال تولید می‌کند، که شهرستان‌های داراب، جهرم، فسا، کازرون، قیر و کارزین عمده تولیدکنندگان آن هستند.

او بیان کرد: به علت کمبود واحد‌های نگهداری، سردخانه و انبار‌ها در استان زیاد نیست و مجبور به انتقال محصولات به انبار‌ها و سردخانه‌های استان‌های دیگر هستیم که این تنها مشکل استان است.

کارشناس مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی استان فارس افزود: پیش بینی برداشت امسال پرتقال ۳۴۰ هزار تن است، و امید است که هر ساله با افزایش برداشت شاهد افزایش سردخانه‌ها و انبار‌ها هم باشیم.

کارشناس مدیریت باغبانی، برنامه ریزی برای عرضه پرتقال در شب عید را مهم دانست و افزود: جهاد کشاورزی هر ساله برای تنظیم بازار شب عید میزان زیادی پرتقال با کیفیت را از باغداران خریداری و در ایام پایانی سال با همکاری سازمان صنعت معدن، تعزیرات و بازرگانی در بازار پخش می‌کنیم.

 

او با بیان اهداف جهاد کشاورزی ادامه داد: رونق زنجیره‌های تولید محصول سالم و با کیفیت با ماندگاری بالا و بازاریابی اقتصادی یکی از مهمترین اهداف سازمان جهاد کشاورزی است که با کمک بخش خصوصی و واحد‌های فرآوری امکان پذیر می‌شود.

دستان یکی از تولیدکنندگان پرتقال در شهرستان فسا تفاوت تولید و برداشت پارسال و امسال را سرما زدگی دانست و گفت: پارسال از نظر کمی و کیفی، سال خوبی بود، اما امسال به دلیل سرما زدگی در فصل بهار تقریبا یک سوم افت عملکرد داشتیم.

دستان ادامه داد: هر ساله از اواسط آبان ماه برداشت پرتقال شروع و تا نیمه‌های فروردین ماه ادامه دارد که از همان ابتدا بسته بندی برای شب عید هم انجام می‌شود.

او، ثابت نگه داشتن قیمت پرتقال شب عید را افزایش سردخانه‌ها دانست و بیان کرد: هر ساله در زمان برداشت پرتقال و لیمو شیرین به علت ترس از سرمازدگی و نامناسب بودن قیمت، همگی به صورت انباری و سردخانه برای شب عید آماده می‌کنیم که با این کار می‌توانیم هم تولیداتی با کیفیت و هم خوش قیمت برای شب عید هموطنان آماده کنیم.

دستان، با اشاره به آب و هوای مناسب برای تولیدات مرکبات در استان فارس، افزود: استان فارس توانایی تامین مرکبات جنوب کشور را دارد و البته باید در نظر داشت که هم باغات را توسعه داد و هم به دلیل سرمازدگی، سردخانه‌ها و انبار‌ها افزایش داده شود.

تولید بیش از ۵۰ هزار تن پرتقال در شهرستان فسا
امینی کارشناس باغبانی فسا انواع پرتقال در این شهرستان را برشمرد و گفت: در شهرستان فسا انواع مختلفی از پرتقال مانند والنسیا، نافی و انواع محلی تولید می‌شود که امسال پنجاه هزار تن پیش بینی شده است.

او، توصیه‌هایی برای بهتر شدن کیفیت پرتقال داشت و ادامه داد: با توجه به اینکه ۴ هزار هکتارباغ پرتقال متعلق به این شهرستان است باغداران در فصول مناسب سال با همکاری کارشناسان جهاد کشاورزی و استفاده از کود‌های ریز مغذی با ترکیبات پتاسیم و فسفر و استفاده مناسب و به موقع از سموم و جلوگیری از آفات و حشرات می‌توان به هر چه بهتر شدن کیفیت محصول کمک کنند.

کارشناس باغبانی فسا افزود: جهاد کشاورزی شهرستان فسا هر ساله پرتقال‌های با کیفیت را جمع آوری و در سردخانه‌ها نگهداری می کنند تا هم کیفیت و هم کمیت محصول حفظ و برای شب عید هیچ گونه کمبود وجود نداشته باشد.

وقتی که عرضه و تقاضا، مدیریت و با توجه به نیاز بازار، محصول، تولید و توزیع شود دیگر شاهد کمبود و گرانی در ایام پایانی سال نخواهیم بود.

قیمت مصوب را ستاد تنظیم بازار مشخص می‌کند و انتظار می‌رود با پیش بینی‌های انجام شده شهروندان در عید امسال بتوانند میوه مورد نیاز را با کیفیت و قیمت مناسب تهیه کنند.

استان فارس نسبت به دیگر استان‌ها دارای عملکرد بالا و تنوع تاریخ برداشت است که همین موضوع می‌تواند در روز‌های پایانی سال پرتقال‌های با کیفیت و سالم در حالی که قیمت مناسب تری نسبت دیگر استان‌ها داشته باشیم.

بالا بودن هزینه‌های تولید و پیشگیری از بوجود آمدن آفات در مرکبات یکی از مشکلات در بخش باغبانی است که با ارائه تسهیلات از سوی سازمان جهاد کشاورزی به باغبانان می‌توان آنان را مورد حمایت قرار داد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار