این روزها ترافیک شهری مازندران را پدیده‌ای به نام فروشگاه‌های چند منظوره یا همان هایپر مارکت‌ها و اشتباه در جانمایی آنها دو چندان کرده‌است، گره کوری که راه حلی برای بازکردنش نیست.
کد خبر: ۸۱۲۱۴۰
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۳ 07 January 2020

ترافیک به خودی خود در شهرهای پرجمعیت مازندران که بیشتر هم به دلیل تراکم در نقاط مرکزی در همین مناطق بیشتر دامن گیر شهروندان است، به دلیل عدم دوراندیشی مالکان هایپرها و فروشگاه های بزرگ و راه اندازی آنها در نقاط حساس شهری بیشتر شده است.

از نظر مهندسی شهرسازی مسلما جانمایی اماکن تجاری و یا ساختمان های پزشکی حتی در نقاط مرکزی و پرجمعیت شهری که خیابان های عریض و طویل ندارد و امکان تعریض نیز همچنان وجود ندارد اشتباهی لاینحل بوده و هست.

اما امروزه به این اشتباهات احداث و راه اندازی فروشگاه های چندمنظوره یا همان هایپرهای بزرگ را هم باید اضافه کنیم که کاملا در چنین نقاطی در مرکز و یا حاشیه های بدون زمین های خالی اطراف جهت پارک خودروها بنا شده اند و در بسیاری از ساعات مختلف شبانه روز نقاطی شلوغ از جمعیت و حجم غیرقابل پذیرش و خارج از ظرفیت خودرو ایجاد می کنند.

بنابر آمارهای غیر رسمی در حال حاضر بیش از 200 شعبه فروشگاه زنجیره ای در مازندران فعال هستند که با احتساب فروشگاه های بزرگ محلی این عدد به حدود یکهزار فروشگاه چند منظوره یا هایپر مارکت می رسد.

این در حالی است که به خودی خود شهرهای مازندران بواسطه گردشگری تقریبا تمامی ایام سال شلوغ و مازاد بر ظرفیت خودروهای زیادی را تحمل می کنند.

یک اشتباه محاسباتی دیگر در جانمایی و احداث این هایپرها جای خالی تعبیه پارکینگ توقف خودروهای مشتریان در نقشه مهندسی است. این مساله انگشت اتهام را به طرف صادرکنندگان مجوز احداث چنین مراکزی نیز نشانه می رود.

در اندک مواردی هم برای این مراکز پارکینگ در نظر گرفته شده به دلیل دریافت وجه توقف در پارکینگ ، مشتریان از پارک خودرو در پارکینگ سر باز زده و ترجیح می دهند در حاشیه خیابان ها پارک کنند که با وسعت نه چندان زیاد خیابان های شهرهای مازندران همخوانی ندارد.

مجوزهای کشوری و دست بسته مازندران

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با گله مندی از شرایط هایپرمارکت ها گفت: اغلب فروشگاه های زنجیره‌ای به صورت متمرکز در سطح ملی مجوز دریافت می کنند که عملا مسئولان استان را از گردونه نظارت و اعمال قانون کنار می زنند.

سرهنگ مهدی باقری ادامه داد: اغلب فروشگاه های زنجیره‌ای فقط با توسط به یک مجوز در سطح ملی فعالیت می کنند که انها را از قوانین و شرایط ترافیکی استان ها مصون می کند.

به گفته او حتی درصورت شکایت شهروندان نیز به دلیل مشکلات قانونی این شرکت ها در محاکم قضایی نیز پیروز شده و عملا نمی توان با آنها برخورد قاطع کرد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران با اشتباه و تحمیلی عنوان کردن کردن رویه موجود مجوزگیری هایپر مارکت ها ، گفت: در ماه های اخیر با دستور فرمانده انتظامی استان مازندران به بحث ترافیک فروشگاه های زنجیره ای ورود کردیم.

باقری با اشاره به اینکه هایپر مارکت ها از گذشته احداث شده اند افزود: با وجود ضعف قانونی برخورد با انها اندکی زمان بر خواهد بود.

تایید شورای ترافیک محور فعالیت هایپرمارکت‌ها

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران اعلام کرد: از این پس تمامی فروشگاه های زنجیره ای و هایپرمارکت ها برای استقرار باید از شورای ترافیک شهرستان مجوز دریافت کنند.

باقری همچنین از مردم خواست تا پلیس راهنمایی و رانندگی استان را از احداث فروشگاه های زنجیره ای جدید که منجر به ترافیک می شوند با خبر کنند.

وی رسانه ها را بهترین کانال برای انتقال انتقادات و شکایات مردم عنوان کرد و گفت: تمامی شکایاتی که از سوی رسانه‌ها به ما منتقل می شود پیگیری و حتما اطلاع رسانی خواهد شد.

به گفته او از این پس بر مجوزهای شورای ترافیک شهری نیز نظارت خواهد شد و در صورت مغایرت با شرایط ترافیک شهری حتی لغو خواهد شد.

مدیران شهری پاسخگو باشند

سرهنگ باقری تاکید کرد: همانند پلیس راهنمایی و رانندگی ، مدیران شهری نیز در مشکلات پیرامونی فروشگاه های چند منظوره مسئول هستند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران گفت: مسئول صدور مجوزها مسئولان و مدیران شهری و شهرستانی هستند که در مرحله پیش گیری قرار دارند در حالی که پلیس در انتهای خط و مرحله مدیریت قرار دارد.

وی با بیان اینکه مسئولان شهری باید به خوبی ظرفیت‌ها و مشکلات و اسیب های حوزه استخفاظی خود را شناسایی کرده و به ان عالم باشند، افزود: متاسفانه منشا اصلی معضلات ترافیکی شهری مازندران عدم مدیریت متناسب با شرایط محیطی است.

سرهنگ باقری از مسئولان حوزه شهری خواست تا در کنار پلیس با مشکلات ترافیکی برخورد کنند و نه اینکه همواره پلیس را تنها در برابر مشکلات ترافیکی مردم پاسخگو بگذارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار