یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: برای انتخاب یک فرد اصلح به‌عنوان نماینده مجلس باید سواد انتخاباتی و شعور سیاسی داشته باشیم.
کد خبر: ۸۱۳۴۰۰
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰ 12 January 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس؛بهمن سعیدی‌پور ، اظهار داشت: مشارکت اجتماعی و حضور در صحنه‌ها و فعالیت‌های مختلف اجتماعی یکی از مهمترین نیازهای اجتماعی بشر محسوب می‌شود.

وی شرکت در انتخابات را جزیی از نیازهای اساسی هر انسان دانست و گفت: نیاز است فردی احراز هویت کند و فرد و یا افرادی به این فرد هویت دهند، این هویت دادن به‌عنوان یک فعالیت سودمند است که آثار و برکت آن متوجه همه افراد یک جامعه می‌شود.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: برای انتخاب یک فرد اصلح به‌عنوان نماینده مجلس باید سواد انتخاباتی و شعور سیاسی داشته باشیم و بدانیم فردی که وارد مجلس شورای اسلامی می‌شود چه وظایفی دارد.

وی قانون‌گذاری و وضع قانون را در قالب وظایف نمایندگان مجلس برشمرد و گفت: به غیر از مبحث قانون‌گذاری در زمینه وظایف نمایندگان مجلس شورای اسلامی که در این فرآیند نمایندگان از طریق طرح و لایحه می‌توانند مصوباتی را در مجلس شورای ااسلامی وضع کنند، وظیفه دیگر بحث نظارتی است.

سعیدی‌پور اضافه کرد: در بحث نظارتی نمایندگان مجلس از طریق انتخاب وزا بر تشکیل دولت نظارت دارند، به این صورت که رئیس جمهور وزاری خود را به مجلس معرفی می‌کند و نمایندگان طبق اصل 133 قانون اساسی می‌توانند براساس قانون به وزار رای اعتماد دهند و این یکی از وظایف مستقیم نمایندگان است.

وی یادآور شد: چون نماینده منتخب ملت هستند و در خانه ملت حضور دارد، لذا وزیر پیشنهادی رئیس‌ جمهور که از نمایندگان رای اعتماد گرفته، می‌تواند در کابینه دولت قرار گیرد و وظایف اجرایی را برعهده بگیرد.

رئیس دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه یکی دیگر از وظایف نمایندگان مجلس شورای اسلامی نظارت عام نمایندگان دانست و گفت: نمایندگان مجلس در این صورت می‌توانند از طریق تذکر شفاهی در نطق پیش از دستور خود هرگونه کوتاهی از سوی مجریان در اجرای قوانین را به صورت شفاهی تذکر دهند.

وی افزود: بعد از اینکه تذکر شفاهی دادند از سوی دیگر، نمایندگان می‌توانند در بعد نظارتی به صورت تذکر کتبی هم اقدام کنند که در این صورت اگر در صورت نقض قانون یا سوء‌جریان امور در دستگاه‌های اجرایی اتفاقی افتاده باشد، نمایندگان مجلس می‌توانند از طریق رئیس مجلس شورای اسلامی به وزیر ذی‌ربط و یا حتی رئیس جمهور به صورت کتبی تذکر دهند.

سعیدی‌پور تصریح کرد: البته براساس اصل 88 قانون اساسی نمایندگان اجازه سوال هم دارند، لذا در هر مورد که حداقل یک‌چهارم کل نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رئیس جمهور یا حتی هر یک از نمایندگان می‌توانند از وزیر ذی‌ربط درباره وظایفی که وزیر مربوطه در حوزه وزارتخانه خود دارد سوال مطرح کنند.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار