حمیدرضا الوند با بیان اینکه در حال حاضر ۴۵ مرکز کمپ ترک اعتیاد در استان وجود دارد که از این تعداد چهار مرکز متعلق به زنان است گفت: مرکز ترک اعتیاد زنان در استان کم است، چون به مسئله فرهنگی برمی‌گردد و بسیاری از زنان یک جامعه محلی تمایلی به خاطر اینکه برچسب اجتماعی روی آن‌ها می‌خورد وارد کمپ ترک اعتیاد نمی‌شوند.
کد خبر: ۸۱۳۷۵۵
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۶ 13 January 2020
مدیرکل بهزیستی استان همدان از کاهش رتبه ۶ درصدی اعتیاد در همدان خبر داد و گفت: از خردادماه سال آینده کمپ‌های ترک اعتیاد در استان رتبه‌بندی می‌شوند.

به گزارش فارس، الوند در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان همدان با اشاره به وضعیت کمپ‌های ترک اعتیاد زیر نظر سازمان بهزیستی اظهار کرد: اعتیاد یکی از مهمترین آسیب‌های اجتماعی و یکی از پنج آسیب محوری در کشور به حساب می‌آید که به حمایت جمعی در کاهش آن نیاز است.

وی با بیان اینکه اعتیاد وابسته به متغیر‌های متعددی نظیر بیکاری و فقر فرهنگی، علل و عوامل فردی و شخصیتی و عوامل اجتماعی است گفت: وضعیت حساس جغرافیایی ایران این مسئله را مزید بر علت می‌کند و کشور در نقطه‌ای قرار گرفته که برخی همسایگان آن نیز بر این پدیده شوم دامن می‌زنند.

مدیرکل بهزیستی استان همدان با اشاره به اینکه در کنترل کاهش آسیب اعتیاد اقدامات زیادی صورت گرفته، اما با تمام مداخلات صورت گرفته، سوداگران راهکار‌های جدیدی دارند، چون این کار سود فراوانی دارد افزود: متاسفانه در حوزه فرهنگی نتوانسته‌ایم نقشه راه واحد برای رسیدن به هدف داشته باشیم که می‌طلبد اقدام اساسی در این حوزه صورت گیرد.

۲۵ دستگاه در شورای مبارزه با مواد مخدر عضو هستند/ و باید نقشه راه واحد داشته باشیم

وی با بیان اینکه ۲۵ دستگاه در شورای مبارزه با مواد مخدر عضو هستند و باید تمام آن‌ها نقشه راه واحد داشته باشند خاطرنشان کرد: در برخی از کشور‌ها بر اساس نیاز جامعه نهاد‌های اجتماعی شکل می‌گیرد و در کشور نیز اگر به این تصمیم رسیده‌ایم که اعتیاد رسم‌الخط آسیب است باید به این موضوع توجه کنند.

الوند نرخ شیوع سوء مصرف مواد مخدر در کشور را ۵.۴ درصد جامعه عنوان کرد و افزود: این میزان در استان ۲.۵۹ درصد است یعنی از ۴۶ هزار نفر در همدان درگیر این آسیب هستند.

وی کاهش ۶ درجه‌ای رتبه اعتیاد استان خبر داد و گفت: چندین سال پیش رتبه ۱۵ را داشتیم و امروز ۲۱ و این نشان می‌دهد وضعیت خوبی را یافته‌ایم.

مدیرکل اداره بهزیستی استان همدان همراهی و همسویی دستگاه‌های عضو شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان را در کاهش آسیب مواد مخدر مهم عنوان کرد و افزود: این باعث شده ۶ درجه در کاهش مواد مخدر موفقیت به دست آوریم.

امسال ۱۲۳ نفر در کمپ زنان شهرستان همدان خدمت گرفته‌اند

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۵ مرکز کمپ ترک اعتیاد در استان وجود دارد که از این تعداد چهار مرکز متعلق به زنان است گفت: مرکز ترک اعتیاد زنان در استان کم است، چون به مسئله فرهنگی برمی‌گردد و بسیاری از زنان یک جامعه محلی تمایلی به خاطر اینکه برچسب اجتماعی روی آن‌ها می‌خورد وارد کمپ ترک اعتیاد نمی‌شوند.

الوند با اشاره به اینکه در ۹ ماهه امسال ۱۵ هزار و ۳۰۰ نفر در ۴۵ کمپ ترک اعتیاد خدمات دریافت کرده‌اند افزود: در شهرستان همدان ۱۲ کمپ اعتیاد وجود دارد که ۴ هزار و ۸۱ نفر در این مراکز در ۹ ماهه امسال خدمت گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه امسال ۱۲۳ نفر در کمپ زنان شهرستان همدان خدمت گرفته‌اند گفت: تعداد کمپ‌های تبصره دو ماده ۱۶، ۶ مورد است که سه مورد از آن در همدان است.

مدیرکل بهزیستی استان همدان با اشاره به اینکه ۸۶۶ نفر در این ۶ مرکز پذیرش شده‌اند و ۲۱ هزار و ۹۰ روز خدمت داده شده است افزود: در شهرستان همدان ۷۲۹ نفر در مراکز تبصره دو ماده ۱۶ پذیرش شده‌اند.

وی با بیان اینکه یک مرکز ماده ۱۶ زیر نظر شهرستان کبودراهنگ فعال است خاطرنشان کرد: این مرکز تاکنون ۷۱۲ نفر پذیرش داشته و ۵۴ هزار و ۸۸۴ نفر روز در این مرکز خدمت ارائه شده است.

الوند با اشاره به اینکه از شهرستان همدان ۴۳۴ به این مرکز ارجاع داده شده‌اند گفت: بیش از ۵۰ درصد ارجاعات به مرکز ماده ۱۶ تنها متعلق به شهرستان همدان بوده است.

۱۱ مرکز «MMT» در همدان فعال است

وی به فعالیت سه مرکز «DIC» در استان اشاره کرد که دو مرکز در شهرستان همدان فعال است افزود: ۹۰۲ نفر در ۹ ماهه امسال در این مراکز پذیرش داشتیم که ۵۹۹ نفر در شهرستان همدان در این دو مرکز ساماندهی شده‌اند.

مدیرکل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه یک مرکز «DIC» در ملایر است که خدمات «MMT» نیز ارائه می‌دهد افزود: ۱۱ مرکز «MMT» در همدان فعال است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه اعتیاد تنها در حوزه کمپ‌ها فعالیت نداریم و ۶ تیم سیار وابسته به مراکز گذری نیز فعالیت‌هایی دارند گفت: امسال یک‌هزار و ۸۰۵ نفر از از گروه‌های «DIC» سیار خدمت گرفته‌اند.

الوند با بیان اینکه مشاوره تلفنی با خط ۱۴۸۰ ارائه می‌شود و از طریق آن ۴۹ هزار و ۶۶۱ نفر مشاوره تلفنی گرفته‌اند خاطرنشان کرد: از این تعداد ۸ هزار و ۹۲۲ نفر مشاوره تخصصی در حوزه اعتیاد گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه ۳۰ مرکز مشاوره حضوری در استان همدان فعال است افزود: ۱۶ هزار و ۲۶۲ نفر به این مراکز مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۲ هزار و ۸۸۵ نفر خدمات مشاوره‌ای در حوزه اعتیاد گرفته‌اند.

مدیرکل بهزیستی استان همدان از فعالیت ۱۱ مرکز سلامت محلی در حاشیه شهر‌های همدان خبر داد و گفت: بیش از ۱۴ هزار نفر در حوزه اعتیاد در این مراکز خدمت گرفته‌اند.

فعالیت ۱۴ پایگاه سلامت اجتماعی در سکونتگاه‌های غیررسمی
وی با اشاره به فعالیت ۱۴ پایگاه سلامت اجتماعی در سکونتگاه‌های غیررسمی که پنج مورد از آن‌ها تنها در همدان است گفت: ۲۱ گروه همیار سلامت اجتماعی در همدان وجود دارد که هشت مورد متعلق به همدان است.

الوند با بیان اینکه در طرح مشارکت اجتماعی نوجوانان ۲۰ گروه را مورد هدف قرار داده‌ایم افزود: ۹ مرکز مداخله کاهش طلاق در استان فعال است که بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ زوج به آن‌ها مراجعه کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه پنج پایگاه خدمات اجتماعی در استان فعال که دو مورد از آن در همدان مستقر است عنوان کرد: هشت شهرستان مجهز به ناوگان اجتماعی اجتماعی هستند.

مدیرکل بهزیستی استان همدان با اشاره به اینکه کار فرهنگی در حوزه اعتیاد در کتابچه‌های درسی بسیار ضعیف است و نتوانسته‌ایم مواد درسی مناسب بر اساس گروه سنی تعریف کنیم افزود: باید مطالبی را در کتاب‌های درسی بگنجانیم که فرزندانمان قدرت نه گفتن را داشته باشند.

وی با بیان اینکه در مجلات و جراید نوشتاری به شدت در حوزه اعتیاد ضعیف کار کرده‌ایم گفت: متاسفانه مجله تخصصی در کشور و استان که آسیب اعتیاد را برای گروه‌های سنی مختلف توضیح دهد، نداریم.

الوند توسعه و گسترش سازمان‌های مردم‌نهاد را در حوزه مقابله با اعتیاد را مهم دانست و افزود: باید NGO‌های تخصصی داشته باشیم چرا که دولت به تنهایی نمی‌تواند کار انجام دهد.

وی با بیان اینکه جای خیرین مقابله با اعتیاد در استان همدان خالی است گفت: هرچند وضعیت معیشتی مردم سخت شده، اما در این حوزه نتوانسته‌ایم خوب کار کنیم.

دستگاه‌ها نباید به صورت دکوری عضو شورای مبارزه با مواد مخدر باشند

مدیرکل بهزیستی استان همدان با اشاره به اینکه همدان جزو استان‌های درجه متوسط در حوزه اعتیاد است بر این اساس باید برای هر ۵۰ هزار نفر یک کمپ ایجاد شود خاطرنشان کرد: با این محاسبه باید ۲۵ کمپ در استان داشته باشیم، اما تعداد ۴۵ مورد است و نیازی به اضافه کردن آن‌ها نیست.

وی از طرح طبقه‌بندی کمپ‌ها در استان خبر داد و افزود: تا خردادماه سال آینده این اقدام صورت خواهد گرفت و روی کیفی‌سازی کمپ‌ها کار خواهیم کرد.

الوند با بیان اینکه حداکثر نگهداری افراد در کمپ‌ها یک ماه است و در این مدت تنها سم‌زدایی صورت می‌گیرد گفت: باید ۲۴ دستگاه اقداماتی در راستای اشتغال افراد بهبودیافته انجام دهند بنابراین دستگاه‌ها نباید دکوری عضو شورا باشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار