نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در دستیابی به توسعه پایدار برکسی پوشیده نیست اما متاسفانه در استان کرمانشاه برخی ادارات که باید موانع پیش روی این سازمان‌ها را بردارند با ایجاد مشکلات جدید، روند فعالیت آنها را کند می‌کنند.
کد خبر: ۸۱۵۲۱۴
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰ 18 January 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازایرنا،سازمان مردم‌نهاد یا سمن (Non Governmental Organization‌) که به اختصار «NGO» گفته می‌شود، به سازمانی اشاره می‌کند که بطور مستقیم بخشی از ساختار دولت محسوب نمی‌شود اما نقش بسیار مهمی به‌عنوان واسطه بین مردم و حکومت ایفا می‌کند.

نبود سازمان‌های مردم‌نهاد، روحیه فردگرایی را در جامعه تقویت می‌کند

بسیاری از جامعه‌شناسان بر این باورند سازمان‌های مردم‌نهاد با توجه به علایق، خواسته‌ها و بهره‌گیری از توانمندی‌ و ظرفیت‌های مردمی می‌توانند جامعه را به سمت توسعه هدایت کنند و نقش سمن‌ها را در کاهش آسیب‌های اجتماعی، افزایش اعتماد مردم به دولت و بالا بردن مشارکت اجتماعی مردم را بسیار مفید و موثر می‌دانند.

در نبود تشکل‌های مردمی، فعالیت‌هایی که باید با مشارکت جمعی و اجتماعی انجام شوند، جای خود را به فردگرایی داده و این فرهنگ نادرست در جامعه نهادینه می‌شود و در این شرایط نهادهای دولتی با نگاه از بالا به پایین برای جامعه تصمیم‌گیری می‌کنند که این روند در تضاد با توسعه پایدار است.

در استان کرمانشاه بیش از ۳۰۰ سمن وجود دارد که بیشتر آنها در زمینه‌های امور خیریه، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و امور فرهنگی و مذهبی فعالیت می‌کنند که از این تعداد حدود ۲۵۰ سمن فعال و بقیه غیرفعال و یا نیمه‌فعال هستند.

عشق و علاقه مبنای کار اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد است

بیشتر اعضای این سازمان‌های مردم‌نهاد در کرمانشاه به صورت داوطلبانه و به خاطر عشق و علاقه‌ای که به مردم دارند، در این مسیر قرار گرفته‌اند و در زمان فعالیت خود کودکان زیادی را به کانون خانواده برگردانده‌اند، معتادان فراوانی را بعد از بهبود تحویل جامعه داده‌اند، مردم جامعه را به حقوق اجتماعی خود آگاه کرده‌اند، اشتغال ایجاد کرده و صدها و شاید هزاران خدمات متنوعی که شاید سازمان‌های دولتی از انجام آنها بر نیایند.

اما سازمان‌های مردم‌نهاد برای استمرار و افزایش خدمات خود نیازمند همکاری و همیاری سازمان‌ها و مدیران دولتی هستند تا موانع پیش‌روی آنها را بردارند و در کارهایی که تخصص کافی را ندارند دخالت نکنند و در زمینه‌های مختلف از نظر کارشناسان مربوطه استفاده کنند.

باتوجه به نقش سمن‌ها در جامعه و تاثیر آن بر کاهش معضلات اجتماعی، دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه اقدام به ساماندهی سازمان‌های مردم نهاد کرده است و در فواصل زمانی نظرات اعضای سمن‌های مختلف استان را می‌شنود و این بار سمن‌هایی که در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند فرصت پیدا کردند تا بخشی از مشکلات موجود را با مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه بازگو کنند.

سیاست‌گذاری‌های کلان در باره سازمان‌های مردم‌نهاد باید تغییر کند

مدیر انجمن صدای سلامت کرمانشاه، عملگرایی را سرلوحه کار این انجمن دانست و گفت: هزار و ۳۰۰ فعالیت در ۲.۵ سال گذشته، تشکیل ۴۰ کارگروه و کمیته، یک هزار و ۵۰۰ جوان خدمات گیرنده در ماه و صدور ۸۰۰ کارت عضویت را بخشی از فعالیت‌های این انجمن عنوان کرد.

بابایی بر تغییر سیاست‌گذاری‌های کلان در این حوزه تاکید کرد و افزود: سازمان‌های مردم‌نهاد نباید تابع سیاست‌های دولت و مدیران باشند و متاسفانه سمن‌ها تا وقتی حمایت می‌شوند که موافق سیاست‌های دولت هستند و این جدی‌ترین آسیب برای NGO هاست.

وی افزود: سمن‌ها نباید بله قربان گو دولت باشند چون رسالتی برعهده دارند که باید انجام دهند اما بعضی سیاست‌ها نشان می‌دهد که قرار نیست انفاق خاصی بیفتد.

توزیع ناعادلانه منابع موجب سرخوردگی جوانان می‌شود

بابایی، توزیع ناعادلانه منابع را یکی از مهمترین دلایل آسیب‌های موجود دانست و افزود: امکانات رفاهی و آموزشی در مکان‌هایی از شهر وجود دارد که مسوولان استانی زندگی می‌کنند و این باعث می شود احساس تعلق در جوانان از بین برود و امکان یادگیری مهارت‌های مختلف را نداشته باشد و کودکان هم در مناطق کم برخوردار دچار آسیب‌های فراوانی خواهند شد.

معضل اصلی کودکان آزار جنسی و برای بانوان خشنونت جنسی است

مدیر انجمن مدافعین حقوق زنان و کودکان هم در این جلسه گفت: اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد همگی فرزند این سرزمین هستند و با هیچ جریان و ساختار سیاسی ضدکشور و نظام ارتباطی نداریم ولی برای دست‌یابی به اهداف خود در جامعه خون دلها خورده‌ایم.

عبدالهی‌نژاد افزود: امروز پذیرای خیلی از مسایل و مشکلات در حوزه زنان و کودکان نیستیم و این در حالی است که معضل اصلی کودکان آزار جنسی و برای بانوان خشنونت جنسی است.

دید امنیتی را از سازمان‌های مردم‌نهاد بردارید

او ادامه داد: اما دستگاه قضایی به بهانه امنیتی شدن این موارد اجازه فعالیت در این موارد را نمی‌دهد و این در حالی است که باید دید امنیتی را از سمن‌ها بردارند تا بتوانیم این مشکلات و معضلات را حل کنیم و این مشکلات امنیتی نیست اعتبار اجتماع و شخصیت ماست.

عبدالهی‌نژاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود به عملکرد دفاتر تسهیل‌گری پرداخت و گفت: این دفاتر هزینه‌های هنگفت می‌گیرند و قرارداد می‌بندند اما در بخش دیگری هزینه می‌کنند. ما در سمن‌ها به کار خود اعتقاد کامل داریم و حاضریم بدون هیچ اعتبار و امکاناتی در مدت ۶ ماه عملکرد خود را با این دفاتر مقایسه کنید و خروجی کار را ببینید.

وی در پایان گفت: ما اعتبار مالی نمی‌خواهیم ما ارزش، احترام و امنیت کاری می‌خواهیم و سمن‌ها را امنیتی نبینند ما در کنار ادارات و مدیران هستیم و تهدیدی برای آنها محسوب نمی‌شویم و مدیری که سمن‌ها را برای خود تهدید می‌داند حتما خطایی در کارش وجود دارد.

اداره میراث فرهنگی و گردشگری موانع زیادی را ایجاد می‌کند

مدیر انجمن زنان کارآفرین هم از آموزش ۴۵۰ نفر در این انجمن خبر داد و گفت: در روستای خوبیاران از دهستان جلالوند که در ۱۲۰ کیلومتری کرمانشاه قرار دارد و بسیاری از مدیران آن مناطق را فراموش کرده‌اند، با جلسات متعدد و گفت‌وگو با اهالی روستا توانستیم تولید نخ از پشم را به آنها آموزش بدهیم و محصول آنها را خریداری و به چرخه تولید اضافه کردیم و این در حالی است که تا قبل از آن پشم‌های خود را که مزاحم بود، می‌سوزاندند.

خانم عسگری افزود: ما روستای چشمه‌ سهراب بیستون را با احداث یک منطقه بوم‌گردی به مکان گردشگری تبدیل کردیم اما اداره میراث فرهنگی و گردشگری موانع زیادی را برای ما ایجاد می‌کند و هماهنگی لازم را با سمن‌ها ندارد.

کشت خشخاش بزرگترین معضل برای زمین‌های حاصل‌خیز استان است

وی کشت خشخاش و زمین‌های فراوان درگیر آن را معضل بزرگی برای استان دانست و گفت: این زمین‌های حاصل‌خیز پتانسیل زیادی برای کشت زعفران دارند و ما می‌توانیم با اتکا به اعتمادی که اهالی روستا به سمن‌ها دارند، آنها را برای کشت زعفران آماده کنیم.

عسگری در پایان از اداره جهاد کشاورزی خواست تا برای آموزش دیدگان این انجمن مدارک مرتبط را صادر کند.

روحیه مطالبه‌گری را در مردم تقویت می‌کنیم

مدیر انجمن حقوق شهروندی زاگرس هم در این جلسه گفت: همه اعضای انجمن ما حقوقدان هستند و برای تزریق روحیه مطالبه‌گری در شهروندان مشکلات را به جان خریدیم و دشمن‌تراشی کردیم و در همین راستا خواهان پرسش و پاسخ از نمایندگان مجلس و شورای شهر بوده و هستیم.

آقای فتاحی به صدور کیفرخواست ۱۲۰ صفحه‌ای برای اعضای شهرداری و شورای شهر اشاره کرد و افزود: ما از این تخلفات اطلاع داشتیم اما خروجی کار ما فقط صدور تقدیرنامه در روزنامه بود و در همین راستا طبق اصول قانونی همه ادارات موظفند تمام اطلاعات خود را در اختیار مردم قرار دهند و ما در این جهت تلاش می‌کنیم.

حمایت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی از طرح‌های هنری و فرهنگی، راه‌اندازی مجدد رشته طراحی لباس در دانشگاه، نداشتن مکانی متمرکز برای فعالیت سمن‌ها، همکاری نکردن ادارات مرتبط با سمن‌ها، موازی کاری دستگاه‌ها و ادارات، آموزش سمن‌ها، نظارت بر دفاتر تسهیل‌گری، دخالت فرمانداران و مدیران در برگزاری برنامه‌های سمن‌ها و اولویت دادن به فعالیت‌های اجتماعی استان، بخش دیگری از مطالبات و درددل‌های اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد کرمانشاه با مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه بود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه هم در این جلسه بعد از شنیدن صحبت‌های اعضای سازمانهای مردم‌نهاد ، افزود: دفاتر تسهیل‌گری تخصص سمن‌ها را ندارند و باید از این ظرفیت استفاده کنند و سمن‌ها هم از این کمک بهره کافی را ببرند و اینکه سمن‌ها کار کنند و اشخاص دیگری حقوق بگیرند اصلا درست نیست و باید این مشکل حل شود.

سیاست‌های کلان کشوری باید به سمت امور اجتماعی هدایت شود

فریبرز نجفی‌مهر فعالیت دولت در اجماع‌سازی اجتماعی و باورداشتن به سمن ها را خوب ارزیابی کرد و گفت: تشکیل سازمان امور اجتماعی در وزارت کشور نشان از توجه دولت به امور اجتماعی است و باید سیاست‌های کلان کشوری را به سمت امور اجتماعی در جامعه هدایت کنیم اما دولت به اندازه سمن‌ها در جامعه حضور ندارد و برای اجرای قوانین مربوطه به همکاری و کمک سمن‌ها نیاز داریم.


نجفی‌مهر، ارتباط سمن‌ها با دولت را تاسف‌بار خواند و افزود: اعتقاد ما به سمن‌ها عملیاتی نمی‌شود و فقط در حد حرف و شعار باقی می‌ماند و ما باید عدم ارتباط‌گیری و نبود اعتماد متقابل را آسیب‌شناسی کنیم و برای اثرگذاری صحبت‌ها باید مناسبات را تعریف و دیالوگ مشترکی را برقرار کنیم.

باید تمرکز را از دولت برداریم


این مدیر دولتی، نقش سمن‌ها را در دستیابی به توسعه مهم دانست و گفت: بنا داریم سمن‌ها را برای کمک به دولت ساماندهی کنیم و تمرکز را از دولت برداریم و در اختیار سمن‌ها قرار دهیم و هدف از این دست جلسات این است که بتوانیم بسته‌های عملیاتی و نقشه راهی در حوزه اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی استخراج کنیم.


مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه در حاشیه این جلسه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا، رویکرد دولت در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی را توجه به مردم و نمایندگان آنها در سازمانهای مردم نهاد عنوان کرد و افزود: در راستای تمرکززدایی از دولت و برای حل مسایل اجتماعی سمن‌های استان را حوزه‌بندی می‌کنیم و اتاق فکری را برای سیستم اجتماعی استانداری کرمانشاه تشکیل می‌دهیم.


با مشارکت مردم تحلیل آسیب‌های اجتماعی واقع‌گرایانه می‌شود


نجفی‌مهر آشنایی و درک مدیران دولتی از توان و ظرفیت سمن‌ها، تخصیص عادلانه اعتبارات به سمن‌ها و عدم ارتباط و تعامل ادارات شهرستانها با سمن‌ها را بخشی از مشکلات مطرح شده از طرف اعضای سمن‌ها عنوان کرد و قول داد در جهت رفع این مشکلات اقدامات لازم را انجام دهد.


وی در پایان گفت: اگر به مشارکت مردم ایمان و باور داشته باشیم، مناسبات سمن‌ها را با دستگاه‌ها تسهیل کنیم و با ایجاد نشست‌های تعاملی ظرفیت سمن‌ها را برای مدیران دولتی تبیین و روشن کنیم، تحلیل آسیب‌های اجتماعی واقع‌گرایانه می‌شود و ما می‌توانیم با استناد به این نتایج در مواجه و کنترل آسیب‌های اجتماعی موفق عمل کنیم.

 

 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار