البته با وجود آب پاکی که شورای نگهبان بر روی دست اصلاح طلبان ریخت و با این اقدام هدفمندخیال جریان اصولگرایی برای تصاحب قوه مقننه را راحت تر نمود ،تشکیل شورای بزرگان این جریان سیاسی تحت عنوان  "لویی جرگه  اصوگرایان " که چند روز پیش در یکی از مساجد بزرگ شهر ایلام  قدری قابل تامل است .
کد خبر: ۸۱۵۶۸۱
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۲ 19 January 2020

تابناک ایلام ::با اعلام اولیه نتیجه بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از سوی هیات نظارت ،به تبعیت از سایر نقاط کشور ،این رویداد مهم سیاسی واجتماعی وارد فاز جدیدی شده است .هرچند نتیجه بررسی ودلیل رد صلاحیت ها به اطلاع کاندیداهای رد صلاحیت شده رسانیده شده است ،اما کماکان فعالیت تبلیغی این افراد با امید و نیم نگاهی به نتیجه بررسی شکایات در بهمن ها استمرار دارد.

اگر چه فعالیت های غیر رسمی جریانات سیاسی واحزاب در استان کلید زده شده و تحرکات برای محور قرار گرفتن این گزاره در روند تبلیغات انتخاباتی در استان در حال شکل گیری است ،اما به طور قطع باید اذعان کردکه پرچم قومیت وگرایشات قبیله ای در روند انتخابات استان ایلام  همچنان بالاست .

اما این نکته مهم را نباید از قلم انداخت که تا اینجای کار چنانچه در نتیجه اعتراضات کاندیداهای رد صلاحیت شده تغییری ایجاد نشود و گارد بسته شورای نگهبان از ورود یک جریان سیاسی وپویای تاثیر گذار در میزان مشارکت مردم در پای صندوق های رای ممانعت به عمل آورد ،نباید از انتخابات اسفندماه رونق ،پویایی و جنب وجوش انتظار داشت.

چرا که ماحصل بررسی های هدفمند وسخت گیرانه  شورای نگهبان ،چیزی جز عرضه نامزدهایی از یک جریان سیاسی نزدیک به این شورا نبوده و همین موضوع یعنی خط کشیدن بر رقابت های سیاسی بعنوان شالوده اصلی انتخابات انگیزه را از سیاسیون اصلاح طلب استان سلب و منجر به رکود فعالیت های انتخاباتی و کم رونقی آن  خواهد شد.

بررسی پیشینه سیاسی کاندیداهای تایید صلاحیت شده نشان می دهد که در بسته پیشنهادی شورای نگهبان به انتخاب کنندگان ،تنوع سیاسی و دیدگاهی به چشم نمی خورد و همین موضوع  به خودی خود رقابت این دوره از انتخابات را تا سطح  یک مسابقه درون خانوادگی از جنس اصولگرایی کاهش خواهد داد .بدین معنا که ترتیبات داده شده به گونه ایست تا به هر شکل ممکن صندلی های سبز بهارستان در دوره پیش رو تنها در قرق این جریان سیاسی قرار گیرد.

اگر چه به عقیده بسیاری از صاحبنظران ،برآیند این اتفاقات به کاهش مشارکت خواهد انجامید ،اما با نگاه به این بسته پیشنهادی یک دست اصولگرایی ،  باید اذعان کرد که چه با کاهش مشارکت و چه بدون کاهش مشارکت، پیروز نهایی این دوره از انتخابات اصولگرایان خواهند بود .

البته با وجود آب پاکی که شورای نگهبان بر روی دست اصلاح طلبان ریخت و با این اقدام هدفمند خیال جریان اصولگرایی برای تصاحب قوه مقننه را راحت تر نمود ،تشکیل شورای بزرگان این جریان سیاسی دراستان  تحت عنوان  "لویی جرگه  اصوگرایان "  در یکی از مساجد بزرگ شهر ایلام  قدری قابل تامل است .

در این نشست که باحضور کاندیداهای اصولگرا ،بزرگان سیاسی این جریان ونمایندگان آنان برگزار شد ،فعالین حزبی اصولگرا که خود را پیروز قطعی میدان رقابت قلمداد می کنند ،به دنبال این هستند تا با تنظیم یک مرامنانه وامضای آن از سوی کاندیداها ،افراد پیروز انتخابات را به پیروی از مشی و رفتار حزبی این جریان مکلف وملزم نموده تا با پیروی از آنان راه رابرای پیشبرد دیگر امور هموارتر نمایند.

 براساس اطلاعات کسب شده تاکنون 10 نفر از کاندیداهای رسمی این جریان فکری برای امضای مرامنامه اعلام آمادگی کرده اند ،افرادی که بر اساس نظرسنجی ها ،به طور قطع راهیافتگان به مجلس شورای اسلامی  از میان این جمع خواهد بود .

البته با توجه به روند تایید صلاحیت ها و غیبت  اصلاح طلبان استان در این رویداد بزرگ سیاسی ، مسیر برگزاری انتخابات در استان همانند دیگر نقاط کشور ،  مسیری یک طرفه خواهد بود که چه با حمایت وچه بدون حمایت فعالین حزبی این جریان ، این مسیر به انتخاب دو اصولگرا ختم خواهد شد .لذا امضای این مرامنامه چیزی جز  یک باج خواهی از سوی بزرگان این قوم در راستای استثمار و تحمیل نظر ومدیریت راهیافتگان به مجلس معنا ومفهوم نخواهد شد.البته باید منتظر  ماند ودید که آیا امضا کنندگان در ادامه راه به امضا وعهد خود پایبند خواهند ماند یا خیر؟!

 در مطلب بعدی به سرنوشت امضا کنندگان مرامنامه ،ترکیب کاندیداهای استان ،رهیافتگان احتمالی به مجلس وتاثیر آن بر آینده مدیران استان خواهیم پرداخت ....با ماباشید.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار