کد خبر: ۸۱۶۸۱۴
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹ 23 January 2020

به گزارش «تابناک البرز»؛ طرح حذف قبوض کاغذی در شرکت توزیع نیروی برق و مخابرات البرز مانند برخی استان های دیگر از اول مهر به اجرا درآمده و شرکت گاز استان نیز از ابتدای آذرماه این طرح را اجرایی کرد. شرکت آب و فاضلاب البرز اما در حال فراهم کردن بستر و زیر ساخت های لازم است و در سال 99 قبوض مصرفی را از چرخه کار خود خارج خواهد کرد.

سال ها است فریاد خشکسالی در ایران و مشکلاتی که به دنبال دارد به گوش می رسد و به دلیل کاهش کاشت درختان، جنگل ها هر روز بیشتر از قبل از بین می روند و از مجموعه سبز زمین حذف می شوند. طبق بررسی ها گفته می شود اگر روند تخریب جنگل و مراتع به همین شکل ادامه یابد و برای این بحران چاره جدی اندیشیده نشود تا چند سال آینده در کشور ما دیگر جنگلی نخواهد بود. در سال های اخیر واردات چوب و کاغذ یکی از راهکارها برای کنترل این بحران بوده اما این راهکارها مسکن و موقتی بوده و به عنوان راهکار دایمی باید مصرف را کاهش داد.

هر ساله برای قبوض کاغذی آب، گاز، برق و تلفن های ثابت و همراه کاغذ زیادی تولید و  توزیع می شد که برای تولید آن و قطع درختان، آسیب زیادی به محیط زیست وارد می شد.  به دنبال دغدغه زیست محیطی که همه نهادها و سازمان ها به نوعی درگیر آن هستند، متولیان امر در وزارت نیرو برای چاره اندیشی در این امر حذف قبوض کاغذی را در دستور کار خود قرار داده و برخی از آنها این طرح را به اجرا درآورده و برخی دیگر در تدارک زیرساخت های لازم برای اجرای این طرح هستند.

آنچه در مسیر اجرای این طرح اهمیت دارد آگاهی و پذیرا شدن مشترکانی است که از سال های دور با دریافت قبوض مصرفی عادت به پرداخت هزینه های خود داشتند و اینک باید برای پرداخ قبوض از طریق پیامک یا اینترنت اقدام کنند.

دغدغه های شهروندی برای الکترونیکی شدن قبوض

یکی از شهروندان نظرآباد  که حدود 70 سال دارد می گوید: از صدا و سیمای البرز شنیدم که قرار است همه قبض ها جمع شود و از این به بعد هزینه برق و گاز و... از طریق گوشی اعلام می شود.

اسماعیل پورایلدار می افزاید: همه فرزندانم ازدواج کرده و من و همسرم تنها زندگی می کنیم و هیچ کدام ما کار با گوشی های جدید را بلد نیستیم. از فرزندانم خواستم هر کدام که فرصت کردند برای کارهایی که لازم است انجام دهند برایم وقت بگذارند. 

پورایلدار می گوید: این کارها برای امثال ما دردسر می شود کاش همان قبض در خانه می آمد. از این به بعد باید برای هر کدام از قبض ها مزاحم فرزندانم شویم.

حذف بیش از یک میلیون مشترک تلفن از اول مهرماه

مدیر عامل مخابرات منطقه البرز با بیان اینکه شرکت مخابرات ایران در سال های اخیر با توجه به محدودیت های به وجود آمده  به ویژه در بخش واردات و کمبود کاغذ در کشور و با اتکا بر دانش شرکت های داخلی و تولیدات داخل کشور همه مکاتبات درون سازمانی را در بستر اتوماسیون انجام داده می گوید: در همین راستا مخابرات استان البرز تصمیم گرفت تا صدور قبض برای بیش از یک میلیون مشترک خود را از ابتدای مهر ماه 98 حذف کند.

«حمید همت زاده» با بیان اینکه البرز یک میلیون و 91 هزار مشترک تلفن ثابت دارد که تاکنون برای آنها قبض مصرفی صادر می شد افزود: از ابتدای مهرماه قبض های مصرفی حذف و قبض ها الکترونیکی صادر می شود.

همت زاده با بیان اینکه با الکترونیکی شدن قبوض سالانه از قطع هزاران درخت برای تولید کاغذ جلوگیری و گام های موثری برای حفظ محیط زیست برداشته می‌شود اضافه کرد: همچنین با الکترونیکی شدن قبوض تلفن ثابت در طول سال در هزینه های ارزی و ملی نیز صرفه جویی خواهد شد.

راه های دریافت قبض الکترونیکی تلفن

وی با اشاره به اینکه از طریق رسانه ها و صدا و سیمای استان و همچنین پخش بروشور اطلاع رسانی های لازم انجام شده گفت: مشترکین تلفن ثابت برای مشاهد قبوض و یا عملیات پرداخت از سه روش می توانند استفاده کنند. در روش اول با شماره گیری سامانه2000اقدام به اطلاع از هزینه مصرفی وپرداخت آنی هزینه کنند که در هر زمان از شبانه روز این امکان مهیاست.

همت زاده در ادامه گفت: در صورت یک طرفه شدن خط ثابت تلفن ویا قطع شدن خط، پس از پرداخت هزینه با سامانه مذکور بلا فاصله اتصال خط برقرار می شود.

مدیرعامل مخابرات منطقه البرز گفت: نوع دوم اطلاع از هزینه قبض مکالمات خط ثابت تلفن همراه و پرداخت آنلاین از طریق گوشی های همراه با شماره گیری #2020* خواهد بود که در هر زمان از شبانه روز این امکان فراهم است ودر نوع سوم مشترکین البرزی با مراجعه به سایت www.tci.ir  امکان مشاهده جزئیات قبض تلفن ثابت راخواهند داشت که پرداخت آن از طریق درگاه بانکی امکان پذیر است.

شرکت آب و فاضلاب در سال 99 قبوض مصرفی را حذف خواهد کرد

مدیر اطلاع رسانی و روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان البرز نیز با بیان اینکه برای حذف قبوض کاغذی و الکترونیکی شدن آن به شرایط و بستر لازم درون سازمانی و همچنین اطلاع رسانی به شهروندان نیاز دارد گفت: آبفا البرز در حال تامین زیرساخت های لازم است.

«علیرضا لرستانی» افزود: آموزش پرسنل این حوزه، جمع آوری اطلاعات دقیق مشترکان و دیگر موارد لازم در حال بررسی و طی مراحل است.

لرستانی اظهار کرد: شرکت آبفا پس از تامین زیرساخت های لازم و اطلاع رسانی به شهروندان در سال 99 طرح حذف قبوض و الکترونیکی کردن آن را اجرایی خواهد کرد.

قبوض برق از اول مهرماه حذف شد

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان البرز گفت: البرز بیش از یک میلیون و 325 هزار مشترک برق دارد که برای آنها قبض مصرفی صادر می شد.

بهنام بیات افزود: طبق دستورالعمل سراسری، از مهرماه قبوض کاغذی برق حذف و صدور این قبوض به صورت الکترونیکی انجام می شود.

بیات با اشاره به نقش و اهمیت الکترونیکی شدن قبوض در کاهش قطع درختان و حفظ محیط زیست افزود: در طول سال مبالغ زیادی برای صدور قبوض کاغذی برق هزینه می‌شود که با حذف قبض‌های کاغذی این منابع ذخیره و در موارد دیگر هزینه می‌شود.

راه های دریافت قبض برق الکترونیکی

بیات در مورد چگونگی روند کار گفت: شهروندان برای دریافت قبوض الکترونیکی شناسه قبض خود را به 50001521 ارسال و با ثبت شماره تماس خود، هزینه برق مصرفی را به صورت آنی دریافت می کنند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق البرز اظهار کرد: با حذف قبوض کاغذی، اگر شهروندان نیاز به رویت قبض خود داشته باشند می‌توانند برای مشاهده صورت حساب ارسالی از طريق پيامک با مراجعه به سايت شركت توزيع نیروی برق استان البرز سامانه ساپا اقدام کنند.

وی با تاکید بر اینکه در گذشته و حال تحت هیچ شرایطی هزينه قبوض كاغذی از مشتركان وصول نشده است و هم اكنون نيز هزينه ارسال پيامك بر عهده شركت های توزيع نیروی برق است گفت: لازم به ذكر است مشتركين محترم در صورت مشاهده هر گونه مغايرت يا وجود هر گونه پرسش در مورد قبوض دريافتی می توانند با مراجعه به مناطق، ادارات و آژانس های برق شركت توزيع نیروی برق استان البرز راهنمايی های لازم را دريافت کنند.

حذف قبض کاغذی بیش از 800 هزار مشترک گاز در البرز

مدیرعامل شرکت گاز استان البرز با بیان اینکه شرکت گاز استان البرز 838752 مشترک دارد گفت: طرح حذف قبوض کاغذی گاز نیز همچون آب و برق و تلفن در دستور کار دولت قرار گرفته و برای حفاظت از محیط زیست ، حقوق شهروندی و گسترش دولت الکترونیک، قبوض کاغذی گاز از ابتدای آذر حذف و صورتحساب فقط به روش الکترونیکی ارسال خواهد شد‌. به همین جهت لازم است مشترکان نسبت به تکمیل پرونده اشتراک خود اقدام کنند.

حسین تقی نژاد با اشاره به ضرورت همکاری مشترکین برای اجرای این طرح گفت: تاکنون بخش عمده ای از مشترکین همکاری لازم را داشتند و برای اجرای کامل و تحت پوشش گرفتن همه مشترکین نیاز به همکاری دیگر مشترکین است.

تقی نژاد در خصوص اشتغال نیروهایی که در بخش توزیع قبوض فعال بودند اظهار کرد: این افراد در دیگر بخش ها به کار گرفته و بیکار نخواهند شد.

چالش های اجرای طرح حذف قبوض گاز

رییس فن آوری اطلاعات و ارتباط شرکت گاز استان البرز با بیان اینکه هر طرحی به موازات اهدافی که برای آن در نظر است با چالش ها و موانعی روبه رو است که به مرور مشخص می شود تا رفع شود گفت: در البرز نیز اجرای طرح حذف قبوض کاغذی با چالش هایی مواجه بود و با وجود اینکه از اول مهرماه این طرح کلید خورد  خوشبختانه در مدت کوتاهی توانستیم آن ها را برطرف کنیم.

سعید غفاری با اشاره به اینکه بخش بزرگی از مشترکین البرز در تهران شاغل هستند گفت: برای اخذ شماره تلفن همراه این عده از مشترکین با چالش هایی مواجه بودیم اما با برنامه ریزی، پیگیری و تلاش همکاران کنتور خوان و نیز خوداظهاری مشترکین، توانستیم این چالش را مدیریت و بخش بزرگی از مشترکین را تحت پوشش طرح بگیریم.

راهکارهایی برای مشترکین کم توان

غفاری با اشاره به اینکه در بین مشترکین افراد کم توان هم داریم که به راحتی نمی توانند با درگاه های اینترنتی کار کنند افزود: هنوز روش سنتی صدور قبض را در نهایت تا انتهای سال جاری داریم تا نواقض این طرح به کل برطرف شود.

وی اظهار کرد: برای بخش ناتوان استان نوعی نرم افزار تدارک دیدیم که روی سایت شرکت گاز استان البرز وجود دارد و خدمات لازم را به افراد کم توان می دهد. علاوه بر آن حدود 200 دفتر پیشخوان دولت در استان داریم که پاسخگوی مشترکین در بحث صدور قبض و پرداخت آن هستند.

غفاری افزود: در انتهای پیامک ارسالی به مشترکین نیز یک لینک قرار دادیم که مشترک را به صورت حساب خود هدایت می کند و به راحتی با یک کلیک به درگاه پرداخت متصل می شود.

وی  اظهار کرد: تاکنون درصد قابل توجهی از شماره تلفن مشترکین را اخذ و تحت پوشش این طرح گرفتیم و همزمان با روش سنتی، به 100 درصد از مشترکینی که تلفن همراه آنها دریافت شده، پیامک قبض ارسال می گردد و برآورد می شود که تا پایان سال بتوانیم شماره تلفن همه مشترکین را اخذ و قبض کاغذی را به طور کل حذف کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار