دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه، اسیدپاشی را ناجوانمردانه‌ترین و غیرانسانی‌ترین شیوه خشونت‌ورزی و درجه اعلای خشونت دانست و گفت: در قانون تشدید مجازات اسیدپاشی دیده می‌شود.
کد خبر: ۸۱۷۵۶۸
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۵ 26 January 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از روابط عمومی دادسرای کرمانشاه، محمدحسین صادقی اسیدپاشی را ناجوانمردانه‌ترین و غیرانسانی‌ترین شیوه خشونت‌ورزی و درجه اعلای خشونت دانست.

دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه با بیان اینکه رویکرد قانونگذار در مقابل اسیدپاش سختگیرانه است، گفت: بنای قانونگذار بر این است که با خطاکار با شدت تمام برخورد کند، چنانچه نوآوری‌های خوبی در قانون تشدید مجازات اسیدپاشی دیده می‌شود؛ از جمله اینکه اگر مجازات فرد بزهکار متناسب با آثار رفتار مجرمانه او مشخص شده مثلا اگر فردی مرتکب اسیدپاشی گسترده شود، اتهام او حتی می‌تواند افساد فی‌الارض یعنی اعدام باشد.

ممنوعیت از تسهیلات ارفاقی برای اسیدپاش، مشروط شدن هرگونه تخفیف به رضایت قربانی، جبران خسارت‌ها و هزینه‌های درمانی بزه‌دیده و ایجاد تکلیف برای بهزیستی در این زمینه از دیگر محور‌های قانون جدید تشدید مجازات اسیدپاشی است که صادقی به آن‌ها اشاره کرد.

وی با اشاره به طرح موضوع محدودیت دسترسی به ترکیبات شیمیایی، گفت: این یک اقدام حداقلی است که اجرایی شدن آن با ابهامات زیادی روبروست، اما مطالبات ما از مجلس باید فنی، قابل اجرا و اثرگذار باشد.

۹۰ درصد قربانیان اسیدپاشی زنان هستند

دادستان کرمانشاه با بیان اینکه ۹۰ درصد از قربانیان اسیدپاشی زنان هستند، گفت: بیشتر اسیدپاشی‌ها مرتبط با موضوع ازدواج، پاسخ منفی به خواستگار و اختلافات خانوادگی است که لازم است برای آن‌ها راهکار‌های مناسب پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: بسیاری از جرایم از جمله همین اسیدپاشی نتیجه ناتوانی در کنترل خشم است، دلیل آمار بالای خشونت‌ها، نداشتن ادبیات مشترک برای گفت‌وگو و نبود افراد، نهاد‌ها و مراکزی به عنوان سنگ صبور و گره‌گشا است.

صادقی گفت: نمی‌توان قربانیان آسیب‌های اجتماعی و خشونت را فقط به صبر توصیه کرد، بلکه باید مراکز و دستگاه‌هایی برای گره‌گشایی وجود داشته باشد که می‌تواند مراکز رسمی و دولتی، تشکل‌های مردم نهاد یا معتمدان و ریش‌سفیدان باشند.

ارتقای فرهنگ عمومی و افزایش مهارت‌های کلامی و گفت‌وگو از جمله راهکار‌هایی بود که دادستان کرمانشاه برای کاهش خشونت در جامعه بیان کرد و با اشاره به نبود آموزش‌های لازم در این باره، گفت: فارغ‌التحصیلان نظام آموزشی ما چقدر بایسته‌های زندگی اجتماعی را فرا گرفته اند؛ به عنوان نمونه در مقابل یک فرد عصبانی تا چه اندازه می‌توانند با آرامش و مبتنی بر عقلانیت رفتار کنند.

پرونده‌های اسیدپاشی خارج از نوبت رسیدگی می‌شوند

پاشایی، کارشناس پیگیری حقوق عمومی دادسرای مرکز با اشاره به قانون تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان که آبان ۱۳۹۸ در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است، گفت: در این قانون محور‌های خوبی از جمله رسیدگی خارج از نوبت به پرونده‌های اسیدپاشی، حمایت مالی برای قربانیان و تشدید مجازات اسیدپاشی مورد توجه قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: تشدید مجازات به تنهایی راهگشا نیست و باید اقدامات موثری در زمینه کنترل خشم و ضابطه‌مند کردن دسترسی به مواد شیمیایی از جمله اسید صورت گیرد.

وی گفت: دولت باید در کنار تشکل‌های مردم نهاد پای کار بیاید و از بزه‌دیدگان حمایت کند.

پاشایی خاطرنشانکرد: تاکنون سابقه نداشته که دستگاه قضایی وارد حوزه حمایت از قربانیان اسید پاشی شود، اما دادستانی کرمانشاه برای نخستین بار و با دو هدف دست به این کار زده است، نخست بسترسازی برای شکل‌گیری انجمن حمایت از قربانیان اسیدپاشی در استان کرمانشاه و دوم تلاش برای پیشگیری از تکرار جرم اسیدپاشی.

عضو موسس و هیأت مدیره انجمن حمایت از قربانیان اسیدپاشی کشور گفت: اقدام دادستان کرمانشاه در حمایت از قربانیان اسیدپاشی یک حرکت خاص و نمونه در کشور است.

«حسادت» ریشه اصلی اسیدپاشی در جامعه

محسن مرتضوی از قربانیان اسیدپاشی است که به گفته خودش برای بهبود صورت و اندامش تاکنون ۹۸ عمل جراحی کرده است، اما به جای پنهان شدن در پستوی خانه، تبدیل به یک فعال اجتماعی شده و تاکنون دست ده‌ها قربانی دیگر را گرفته است.

وی گفت: بیش از ۱۱۰ پرونده اسیدپاشی را بررسی کردیم و مشخص شد که همه این پرونده‌ها ریشه در حسادت داشته است.

مرتضوی بر ضرورت کنترل خشم و گفتمان محوری در جامعه تاکید کرد و افزود: در این زمینه رسانه‌ها و تشکل‌های مردم نهاد نقش مهمی دارند.

عضو هیأت مدیره انجمن حمایت از قربانیان اسیدپاشی قول داد که زمینه را برای معاینه رایگان و جراحی کم‌هزینه قربانیان اسیدپاشی کرمانشاه توسط دکتر فروتن، فوق تخصص جراحی پلاستیک و رئیس انجمن حمایت از قربانیان اسیدپاشی فراهم کند.

وی با انتقاد از اجرایی نشدن برخی قوانین مربوط به بزه‌دیدگان، ادامه داد: طبق قانون مصوب مجلس، در صورت فرار اسیدپاش یا نداشتن توان مالی، هزینه‌های درمانی بزه دیده باید از صندوق بیمه بدنه دولت و سازمان بهزیستی تامین شود، اما این قانون همچنان در پیخ و خم اجرایی گیر کرده است؛ البته ما همچنان پیگیر رفع موانع و اجرای آن هستیم.

مدیر مشارکت‌های مردمی و امور خیریه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز از پیشنهاد تشکیل شعبه انجمن حمایت از قربانیان در کرمانشاه استقبال کرد و گفت: ما آماده حمایت از تشکیل این شعبه هستیم.

مسعود قلعه‌سفیدی گفت: دانشگاه علوم پزشکی تا حد توان از قربانیان اسیدپاشی در استان حمایت مالی و درمانی می‌کند البته توان ما در این زمینه محدود است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار