بیماری‌هایی نظیر تب تیفوئید، حصبه، وبا و هپاتیت A که منشأ آن‌ها از آب‌های آلوده است در این فصل و با مسئله سیل به راحتی بروز پیدا می‌کنند.
کد خبر: ۸۱۸۲۸۲
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵ 28 January 2020

عزتی /بیماری‌هایی که با سیل می‌آیند / سایه بیماری‌های واگیردار بر سر سیل زدگان

به گزارش تابناک سمنان: سیل که اتفاق افتاد، دلواپسی‌های زیادی را با خود به همراه آورد ، یکی از دلواپسی‌های مردم و شاید افراد جامعه برای مناطق سیل زده شیوع بیماری‌های شایع پس از آن حادثه طبیعی است؛ خاطره سیل ویرانگر نوروز ۹۸ که شهرستان آق قلا را فرا گرفت  از خاطر هیچکس پاک نمی شود ، سیلی که بعد از بروز آن تبعات منفی‌اش تا ماه‌ها و شاید هم سال ها گریبان افراد آن منطقه رابگیرد ، همچنین طی بررسی های سازمان جهانی بهداشت، بیماری‌هایی نظیر تب تیفوئید، حصبه، وبا و هپاتیت A که منشأ آن‌ها از آب‌های آلوده است در این فصل به راحتی بروز پیدا می‌کند.

حوادث طبیعی پیش آمده‌ای که منجر به سفر وزیر بهداشت برای بررسی مناطق سیل زده شد و طی بازدید و بررسی منطقه اعلام کرد: خوشبختانه تاکنون حتی یک مورد بیماری حاد عفونی در این منطقه گزارش نشده  و همچنین استان‌های سیل زده همجوار نیز به شدت تحت کنترل وزارت بهداشت است ، اما با توجه به تجربیات گذشته در زلزله اخیر کرمانشاه و سیل آق قلا و گمیشان باید مجدد هم مراقب بود.

تهدید سلامت سیل زده گان با کمبود زیرساخت های خدماتی 

حسین عرفانی رئیس اداره مراقبت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ، با بیان اینکه معمولا چه بیماری‌هایی توسط سیل در کشور بروز پیدا می‌کند خبر داد: استان‌های جنوب شرقی کشور با توجه به محرومیت و پراکندگی جمعیت در بافت روستایی و همچنین کمبود زیرساخت‌های خدمات اجتماعی از راه‌های مواصلاتی و راه‌های ارتباطی دسترسی افراد سیل زده را به برخی موارد از جمله بهداشت ، مصرف آب و غیره را با برخی مشکلات رو به رو می کند . این بلای طبیعی  زمینه بحران شیوع بیماری ها را برای بروز بیماری‌های واگیردار فراهم می‌کند ، به طور کلی عمده بیماری‌های واگیر که در این منطقه با توجه به شرایط فصلی و جغرافیایی بروز پیدا می کند؛ بیماری‌های منتقل از راه آب آشامیدنی، بیماری وبا، بیماری تیفوئید، تب روده و یا بیماری‌های ویروسی گوارشی از جمله هپاتیت A است . مشکلات در مناطق سیل زده بسیار است ،  اما عدم استفاده از آب و غذا یکی از مشکلات عمده این روزهای مناطق سیل زده است .

عزتی /بیماری‌هایی که با سیل می‌آیند / سایه بیماری‌های واگیردار بر سر سیل زدگان

تب شالیزار در کمین سیل زدگان جنوب شرقی ایران

عرفانی در ادامه بیان کرد: تب شالیزار یکی از انواع بیماری‌های واگیرداری است که در مناطق شمالی کشور از طریق تماس بدن با آب آلوده بروز پیدا می‌کند ، همچنین از طریق تجمع آب و سیل در مناطق سیل زده  این بیماری امکان بروز آن بسیار است ، لذا افراد سیل زده باید به  آموزش ها و اطلاع‌رسانی هایی که از طریق افراد اعزامی دانشگاه علوم پزشکی صورت می گیرد توجه داشته باشند .

 

عزتی /بیماری‌هایی که با سیل می‌آیند / سایه بیماری‌های واگیردار بر سر سیل زدگان

احتمال طغیان آنفلوانزا نوع B در مناطق سیل زده

رئیس اداره مراقبت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: پس از بیماری‌های ذکر شده که توسط آب ، غذا صورت می گیرد ، امکان بیماری های تنفسی نیز در این فصل از سال بروز پیدا می کند ، به طور کلی با وجود فصل زمستان و برودت هوا احتمال عفونت‌های تنفسی علی الخصوص بیماری آنفلوانزا نوع B یکی از تهدیدکننده‌ترین بیماری این فصل در مناطق سیل زده است  ، البته رفتارها و اقدامات پیشگیرانه و بهداشتی در این مناطق به مادران باردار و افراد مستعد آموزش داده شده است ، امید است هموطنان سیل زده سیستان و بلوچستان موارد بهداشتی آموزش داده شده را رعایت کنند ، زیرا عدم رعایت می تواند احتمال ابتلای افراد رابه بیماری آنفولانزا نوع B افزایش دهد ، از این رو دانشجویان علوم پزشکی مناطقی از جمله شهرستان ایرانشهر، هرمزگان، جیرفت، با تیم‌های مدیریت کارشناسی اعزام شدتا افراد را در مقابل بیماری‌های به وجود آمده یاری دهند. همچنین واکسن هایی جهت مقاومت بدن افراد سیل زده اتخاذ گردیده است .

عزتی /بیماری‌هایی که با سیل می‌آیند / سایه بیماری‌های واگیردار بر سر سیل زدگان

خطر سرایت بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان

حسین عرفانی در ادامه گفت: وزارت بهداشت در جهت بیماری‌های منتقله مشترک از حیوانات به هموطنان سیل زده اقدامات پیشگیرانه بسزایی را انجام داده است ، گزش حیوانات هار همانند سگ‌سانان و گربه سانان یکی از اتفاقات پرمخاطره در مناطق سیل زده با احتمال آلودگی به ویروس هاری است ، که باید هر چه سریع‌تر افراد را به مراکز بهداشتی و درمانی انتقال داده و خدمات درمانی پیشگیرانه هاری از جمله شست‌و‌شو و پانسمان زخم، سروم تراپی و واکسن را انجام داد.

عزتی /بیماری‌هایی که با سیل می‌آیند / سایه بیماری‌های واگیردار بر سر سیل زدگان

سروم ضد مار و عقرب گزیدگی در مناطق سیل زده تأمین شده است

رئیس اداره مراقبت بیماری های واگیر گفت: افراد باید توجه داشته باشند به دلیل وجود حیواناتی نظیر مار و عقرب در مناطق جنوب شرقی ایران از گزش آن‌ها دور مانده البته لازم به ذکر است سروم مار و عقرب گزیدگی در این استان به اندازه کافی توزیع شده است.
او اظهار کرد: البته با پدیدار شدن بیماری‌هایی توسط ناقلین یا حشرات در این مناطق وجود دارد و علی رغم پاکسازی‌های انجام شده انتظار بیماری‌هایی نظیر مالاریا را در این منطقه داریم به طور کلی این بیماری طی سال‌های گذشته با مشقت از این مناطق حذف گردید، اما با توجه به بارش‌ها و سیل رخ داده مجدد انتظار این بیماری توسط ناقل آنوفل هستیم.

 

عزتی /بیماری‌هایی که با سیل می‌آیند / سایه بیماری‌های واگیردار بر سر سیل زدگان

هیچ کمبود داروی سالک در مناطق سیل زده وجود ندارد

عرفانی با بیان اینکه شیوع بیماری سالک در این منطقه وجود دارد آیا با کمبود این دارو در کشور روبرو هستیم، متذکر شد: مناطق سیل زده نیز مستعد بیماری سالک هستند و علی رغم تحریم‌های ظالمانه دسترسی دارو‌های استراتژیک همانند داروی گلوکانتین با مشکلاتی روبرو است، اما خوشبختانه طی بررسی و پیشگیری‌های صورت گرفته وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این داروی مورد نیاز برای بیماران به اندازه کافی در دسترس قرار دارد؛ همچنین نباید از بیماری‌های ویروسی همانند تب کریمه کنگو که با افزایش درجه حرارت هوا شیوع پیدا می‌کند باشیم، زیرا در ماه‌های آینده شاهد درجه حرارت هوا در منطقه هستیم البته پیش‌بینی‌های صورت گرفته اقدامات پیشگیرانه وزارت بهداشت را در این منطقه انجام داده است.


رئیس اداره مراقبت بیماری های واگیر متذکر شد : خوشبختانه تا به امروز شاهد انواع بیماری‌های واگیردار در مناطق سیل زده نبوده‌ایم و امیدواریم این مسئله نیز در جریان سیل جاری برای هموطنان محروم این استان شیوع پیدا نکند و رنجی به رنج افراد اضافه نشود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار