یادداشت
تولید و انتشار محتوای رسانه ای پورتال این مجموعه بیانگر اعتقاد و باور عمیق مدیر ارشد و مدیریت تخصصی در حوزه ارتباطات آن به عدالت در حوزه اطلاع رسانی...
کد خبر: ۸۱۸۳۷۲
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵ 28 January 2020

تعهد سازمانی تابعی از احساس عدالت کارکنان و از متغیرهای موثر بر رفتار و نگرش سازمانی است؛ هنگامی که کارکنان مشاهده می‌کنند در سازمان با آنها به طور عادلانه رفتار می‌شود، تعهد سازمانی بیشتر، عملکرد شغلی مؤثر‌تر و رفتار شهروندی-سازمانی بهتری از خود نشان می‌دهند و بالتبع آسیب های مربوط به محیط کار به طور محسوس کاهش می یابد.

تلقی عموم از عدالت سازمانی، صرفاً تداعی نحوه سیاستگزاری و خط مشی سازمان در توزیع و تخصیص عادلانه حقوق، پاداش یا مجازات کارکنان است حال آن که مقصود از متن حاضر، توجه به ابعاد دیگر و البته مهم تر عدالت سازمانی با تاکید بر پذیرش حقوق کارکنان و مدیران در زمینه اطلاع رسانی عادلانه از عملکردها و خدمات اشان در حوزه های تخصصی است.

این مسئله موجب می شود تا مدیران میانی و کارشناسان در قبال شناساسی سهم خود از ظرفیت های اطلاع رسانی سازمان، احساس تعلق و مشارکت بیشتری داشته و این فرایند به بهره وری بیشتر سازمان منجر شود.

پیش از این از مضرات و معایب تبدیل انحصاری پورتال های سازمانی به مدیران ارشد دستگاهها و ادارات و اغلب تولید محتوای ضعیف و تکراری در استان اردبیل گفتم اما نتایج مطالعات بر روی تعدادی از پورتال های سازمانی توجه من را به رخدادی میمون و مبارک در شرکت آب منطقه ای اردبیل جلب کرد.

تولید و انتشار محتوای رسانه ای پورتال این شرکت بیانگر اعتقاد و باور عمیق مدیر ارشد و خلاقیت مدیریت تخصصی در حوزه ارتباطات آن به عدالت در حوزه اطلاع رسانی مدیران در رده های میانی، شهرستانی و حتی کارشناسان سازمان است. امری که چه بسا می تواند به عنوان یک الگو برای اغلب دستگاهها و ادارات استان اردبیل و رهایی پورتال های سازمانی از انحصار مدیران ارشد آن منجر شود.

کسی منکر این نیست که در تولید و انتشار محتوای رسانه ای در پورتال های سازمانی بایستی مراقبت های ویژه داشت اما پذیرفته نیست که برخی مدیران، حساسیت ها در این حوزه را به وسیله سیاست های انقباضی و مستمسکی برای تبدیل انحصاری پورتال های اطلاع رسانی دستگاه متبوعشان به مصاحبه های خود قرار داده و با نقض آشکار اصل شفافیت، حق مسلم را از افکار عمومی و مردم در قبال عملکردشان سلب کنند.

ناگفته پیداست که رفتار انقباضی در حوزه اطلاع رسانی نه تنها بر ابهامات پیرامونی در سازمان دامن می زند بلکه خود زمینه ساز تنزل جایگاه حقوقی و حقیقی دست اندرکاران آن می شود.

مهین روح‌نواز پژوهشگر اجتماعی و روزنامه‌نگار

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار