کرونا ویروس (عفونت های تنفسی) مبحث جدیدی نیست، طی چند سال گذشته هم مدل قدیمی از آن به نام کرونا ویروس مدیترانه شرقی رایج بود که مبتلا به کشور ما هم شد و در قالب تماس با شترهای آلوده به صورت اپیدمی یا طغیان هایی در کشورهای عربی به ویژه عربستان مشاهده شد و این مسئله کماکان در آن منطقه وجود دارد.
کد خبر: ۸۱۹۱۵۰
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴ 01 February 2020

‌به گزارش «تابناک البرز»؛ از 31 دسامبر سال گذشته در منطقه ای از چین به نام ووهان عفونت های شدید تنفسی رخ داد که بیشتر در افرادی که در بازار مواد غذایی کار می کردند نمود پیدا کرد، بازار تعطیل شد اما همچنان این مسئله رخ داد، به همین دلیل بررسی های لازم صورت گرفته و چینی ها متوجه می شوند مدلی از کرونا ویروس که باعث ایجاد سرما خوردگی می شود زمینه ساز بروز این بیماری است.

این بیماری هان زمان سیر شدیدی داشت و پیش رونده بود، اخبار جهانی سریعا مخابره شد تا اقدامات لازم صورت گیرد، تا کنون بر اساس آنچه در این ایالت ها رخ داده است نام این ویروس را 2019 کرونا ویروس گذاشته اند، البته سریعا شناسایی شد و اقدامات قرنطینه انجام گرفت. 

حجت الله براتی معاون اجرایی و مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری ‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی البرز درباره کرونا ویروس می گوید؛ " این بیماری یک عفونت تنفسی است که معمولا سیر شدیدی به سمت بیماری های تنفسی دارد، مبادی مرزی کشور ما برای افرادی که از مناطق آلوده وارد می شوند کنترل می شود، اگر مشکلی وجود داشته باشد به سیستم درمان هدایت و آموزش داده می شوند تا اگر مبتلا بیماری های تنفسی شدند به پزشک مراجعه کنند. 

در سیستم درمان، هر کسی که به بیمارستان ها و مراکز درمانی مراجعه کند و دارای عفونت شدید تنفسی باشد و بدانیم پاسخ درمانی به چیز دیگری نخواهد داد یا سابقه سفر به چین را داشته باشد برای ما یک عفونت ویروس کرونا در نظر گرفته شده و ایزوله می شوند تا اقدامات حمایتی صورت گیرد. 

نمونه آزمایش های این افراد به آزمایشگاه ملی ویروس شناسی برای تشخیص ارسال می شود اما مردم باید بدانند در حال حاضر طغیان نسبتا جدی آنفوآنزا را در ماه قبل پشت سر گذاشته ایم، اقدامات پیش گیرانه برای پیشگیری از کرونا ویروس همان نکاتی است که درباره آنفولانزا به مردم اعلام می کردیم. 

شست و شوی مرتب دست با صابون و ترکیباتی که پایه الکلی دارند، هنگام عطسه و سرفه موارد بهداشتی – تنفسی را رعایت کنیم و داخل دستمال کاغذی سرفه کرده و آن را ببندیم و در داخل ظرف درب دار بیاندازیم و با افراد بیمار در تماس نباشیم، همچنین اگر کسی طی این مدت به خارج از کشور مسافرت کرده است توصیه می کنیم به مراکز درمانی مراجعه کند.

کرونا ویروس در تماس با حیوانات زنده و تهیه مواد غذایی خام اولیه شکل می گیرد در نتیجه وزارت بهداشت ورود مواد غذایی با مسافران را ممنوع کرده است چرا که ارتباط آن با مواد غذایی قطعی است، بیمار مبتلا به ویروس کرونا، علائم تنفسی نسبتا شدید دارد و سابقه سفر به مناطقی از چین را داشته است. 

به تمامی بیمارستان ها ابلاغ شده است و کادر درمانی آماده هستند، امیدواریم با اقداماتی که انجام شده است شاهد ورورد این ویروس به کشور نباشیم، در حال حاضر کشورهایی که در دنیا آلوده شده اند اعم از استرالیا، اتریش، ویتنام، فرانسه، آمریکا، مالزی، تایلند و ... موارد آلودگی را داشته اند با وجود اینکه بعد مسافتی زیادی با چین دارند. 

توصیه کلی ما به مردم رعایت بهداشت تنفسی و بهداشت فردی است، همچنین هموطنان می توانند به سایت who (سایت بهداشت جهانی) مراجعه کنند تا نمودار و جدول کشورهای مبتلا به کرونا ویروس را روزانه مشاهده کنند، خوشبختانه گزارش‌های وزارت بهداشت حاکی از این است که تاکنون هیچ گونه موردی از ابتلاء به کرونا ویروس در کشور وجود نداشته است". 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار