قلی پور رئیس سازمان محیط زیست خوی گفت : ۸ چشمه و آبشخور با اعتبار ۶۸ میلیون تومان در منطقه حفاظت شده مارکان خوی لایروبی و احیا شده است .
کد خبر: ۸۱۹۱۶۳
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲ 01 February 2020

به گزارش خبرنگار تابناک آذربایجان غربی از خوی
جبرائیل قلی پور رئیس محیط زیست خوی در نشست خبری با خبرنگاران گفت : در سرشماری سالجاری در منطقه حفاظت شده مارکان، ۴۵ محیط بان و علاقه مند محیط زیست از ۱۵ آذر در قالب ۱۲ گروه به مدت یک هفته همکاری کردند .

قلیپور افزود: طبق سرشماری و اعلام محیط بانان دراین منطقه ، ۸۷۵ رأس قوچ میش و ۲۷۵۶ رأس کله بز وجود دارد.

وی همچنین ازاحیای تالابها خبرداد وگفت : برای احیای تالاب کلوانس،قریس وقیزیلجه بعد از تخصیص اعتبار،۱۵۰۰ متر لوله گذاری در تالاب قیزیلجه انجام شده که در این صورت پرندگان مهاجری همچون ادرک سر سبز ، اردک سرحنایی ، چشیم و پنجه ، آنقوت در مسیر مهاجرت خود در این تالاب ها فرود می آیند.
قلی پور همچنین از ردپای ۵قلاده پلنگ ایرانی با استفاده از ردیاب های موجود در این منطقه حفاظت شده خبر داد.

وی در ادامه با اشاره به حادثه زخمی شدن یک محیط بان شهرستان خوی در این منطقه گفت: چند روز پیش دو شکارچی غیرقانونی در این منطقه اقدام به شکار کرده بودند که در این لحظه مأموران ما برای دستگیری آنها اقدام کردند که یکی از مأموران با اصابت گلوله یکی از شکارچیان متخلف مجروح شد.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست خوی اظهارداشت : در منطقه مارکان تعداد هفت پاسگاه با بیش از ۴۰ نفر محیط بان به صورت شبانه روزی مشغول خدمت و گشت زنی هستند.

قلی پوربا اشاره به اینکه ،منطقه حفاظت شده مارکان با مساحت ۱۰۳ هزار هکتاردر منطقه ای مشترک ما بین استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی قرار گرفته است گفت : ۵۶درصد این منطقه در آذربایجان غربی و۴۴درصد آن در آذربایجان شرقی قراردارد.
جبرئیل قلی پور در مورد پوشش گیاهی و آبی منطقه اظهار داشت : در منطقه مارکان پوشش گیاهی در حد مطلوب وجود دارد و هیچ مشکلی از لحاظ علوفه وجود ندارد و برای آبیاری بیشتر پوشش گیاهی و حیوانی ۸ چشمه و آبشخور در منطقه با اعتبار ۶۸۰ میلیون تومان احیا و لایروبی شده است .

رییس محیط زیست در مورد بازدید از منطقه هم گفت : در یک سال اخیر حدود ۱۷ هزار نفر از منطقه حفاظت شده مارکان بازدید کرده اند .
وی از سرمایه گذاران خواست تا جهت رونق صنعت گردشگری در پروژه های بومگردی و رفاهی خدماتی در منطقه مارکان سرمایه گذاری نمایند .
گفتنی است که منطقه مارکان در ۴۵ کیلو متری شمال شرقی شهرستان خوی واقع است و یکی از مناطق دیدنی و زیبای استان آذربایجان غربی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار