رئیس اتحادیه صنف پوشاک فروشان کرج با اشاره به اینکه تولیدکنندگان پوشاک ایرانی تقاضاهای خوبی برای صادرات دارند، گفت: در این حوزه نیازمند برندسازی هستیم.
کد خبر: ۸۱۹۸۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵ 03 February 2020

‌به گزارش «تابناک البرز»؛ میراسماعیل صدیق با اشاره به اهمیت صادرات پوشاک، اظهار کرد: به دنبال افزایش نرخ ارز و در کنار آن عدم واردات پوشاک قاچاق و جلوگیری از عرضه و فروش این نوع کالاهای قاچاق در واحدهای صنفی، تولیدکنندگان به تولید بیشتر و با کیفیت تر تشویق شدند و این موارد به تبع در صادرات پوشاک ایرانی نیز تأثیر گذار بوده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کشورهای همسایه پوشاک ایرانی را با نرخ مناسب‌تری نسبت به تولیدات دیگر کشورها می‌توانند تهیه کنند، افزود: در این زمینه تولیدکنندگان پوشاک ایرانی تقاضاهای خوبی برای صادرات داشته اند به عنوان نمونه از کشور آذربایجان نیز گروه‌هایی برای عقد قرارداد در این زمینه به ایران آمده اند.

رئیس اتحادیه صنف پوشاک فروشان کرج با تاکید بر اهمیت فعالیت صنایع نساجی ایران به منظور تأمین مواد اولیه مورد نیاز صنعت پوشاک داخل، گفت: زمانی که پارچه به اندازه کافی در دسترس تولید کنندگان صنعت پوشاک باشد به تبع آنها نیز می‌توانند به سطح ایده آلی از تولید و در کنار آن فعالیت مؤثرتر در امر صادرات دست یابند، اما در حال حاضر وضعیت صنعت نساجی کشور نیز آنچنان روبراه نیست.

صدیق با تاکید بر اینکه اکنون واردات منسوجات و سایر مواد اولیه مورد نیاز صنعت پوشاک به کشور ممنوع شده است، بیان کرد: اگر این مشکل در گمرک حل شود و اجازه ورود مواد اولیه مورد نیاز صنعت پوشاک به ایران داده شود به یقین در کنار تأمین نیاز داخل تولید کنندگان ایرانی، آنها می‌توانند بیشتر روی صادرات تمرکز کنند.

وی با تاکید بر اینکه پوشاک تولید داخل کشور بخش مهمی از بازار ایران در این عرصه را بخوبی پوشش می‌دهد، افزود: به دلیل فعالیت تولیدکنندگان خوب داخلی وضعیت تولید پوشاک بهتر از قبل شده است؛ در حالی که در گذشته بهای چندانی به تولید کنندگان داده نمی‌شد زیرا برای بسیاری از فروشندگان فروش پوشاک خارجی به مراتب راحت تر از فروش پوشاک ایرانی است.

رئیس اتحادیه صنف پوشاک فروشان کرج با اشاره به زمان بر شدن برند سازی برای پوشاک ایرانی، گفت: باید تلاش کنیم برند سازی پوشاک ایرانی عملیاتی شود، در حال حاضر تعداد برندهای معروف فعال در این عرصه زیاد نیست.

صدیق تاکید کرد: پرداختن به امر صادرات برای صنعت پوشاک کشورمان خیلی خوب است اما به شرط اینکه کار با کیفیت تولید شود زیرا اگر کیفیت کار تولیدی مطلوب نباشد حتی اگر صادراتی نیز انجام شود در دفعات بعدی این کار از طریق کشور وارد کننده متوقف می‌شود، از طرفی نامطلوب بودن کیفیت کار تولیدی بر روی میزان صادرات از ایران نیز تأثیرگذار است.

وی با این توضیح که کنترل کیفیت کالاهای صادراتی ایرانی باید از طریق اعمال مواردی مانند کنترل‌های گمرکی و یا رعایت استاندارسازی صورت گیرد، گفت: از طرفی در کشورهای خارجی به بسته بندی کالاهای وارداتی خیلی اهمیت داده می‌شود چیزی که تولیدکنندگان داخلی ایران در امر صادرات به آن توجه چندانی ندارند.

برگزاری جشنواره مد و لباس در البرز

رئیس اتحادیه صنف پوشاک فروشان کرج به اقداماتی که برای پیشرفت صنعت پوشاک در استان البرز به ویژه کرج دنبال شده اشاره کرد و گفت: مقرر است از هفتم تا دهم اسفندماه جشنواره مد و لباس در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز برگزار شود در خصوص برگزاری این جشنواره هماهنگی لازم با اتحادیه فعال در عرصه پوشاک و همچنین انجمن مدل و لباس استان البرز انجام شده است.

صدیق بیان کرد: با برگزاری این جشنواره مدنظر داریم تولیدات مطلوب در حوزه عفاف و حجاب، مد و لباس از جمله پوشاک اسلامی را به نمایش بگذاریم برای تحقق این مهم نیز از طراحان استان دعوت شده تا در جشنواره حضور پیدا کنند.

وی گفت: به یقین جشنواره مد و لباس فرصت خوبی برای ترغیب تولیدکنندگان داخلی به تولید با کیفیت و طراحی خوب است؛ زیرا خریداران داخلی و خارجی هردو به دنبال چنین اجناسی هستند.

رئیس اتحادیه صنف پوشاک فروشان کرج بیان کرد: خوشبختانه به دلیل توقف واردات پوشاک خارجی و ثبت سفارش کالای خارجی، کار تولید در کارخانه‌های داخلی پوشاک ایران به خوبی در حال انجام است از طرفی تولیدات آنها در داخل کشور به فروش می‌رسد، در کنار آن چندین گروه خارجی نیز برای مذاکره با تولید کنندگان پوشاک به ایران آمده اند.

بررسی وضعیت تولید پوشاک در البرز

صدیق در خصوص چگونگی تولید پوشاک زنانه، مردانه و بچه گانه در استان البرز نیز گفت: تولید انواع پوشاک مردانه و بچه گانه اعم از شلوار جین، انواع بافت، تریکوجات و یا کت و شلوار در استان مناسب است و کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی خوبی در این زمینه فعال هستند، اما در راستای تولید پوشاک زنانه مواردی مانند تولید لباس‌های مجلسی تنها در سطح مزون ها و کارگاه‌های کوچک صورت می گیرد و تولید کلان و کارخانه‌ای در این خصوص وجود ندارد.

وی اضافه کرد: از خرداد ماه سال آینده تمامی تولید کنندگان ایرانی پوشاک موظف هستند که برای کارهای داخلی کد شناسه کالا داشته باشند و مقرر است از سوی اتحادیه‌ها کلاس‌های آموزشی برای تولیدکنندگان این حوزه برگزار شود.

رئیس اتحادیه صنف پوشاک فروشان کرج با تاکید بر اینکه بعد از عملیاتی شدن این مهم تولید کنندگان داخلی دیگر نمی‌توانند کالایی را بدون شناسه روانه بازار کنند، گفت: این موضوع از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت برای تولیدکنندگان پوشاک و یا دیگر صنف‌ها مانند کیف، کفش، کالای خواب و غیره اجباری شده است، تولیدکنندگان این صنایع اگر اقدام مورد نظر را انجام ندهند به هیچ عنوان نمی‌توانند کالاهای ایرانی خود را در بازار به فروش برسانند.

صدیق گفت: اگر استفاده از کد شناسه کالا از سوی تولیدکنندگان داخلی رعایت نشود، دارندگان واحدهای صنفی به هیچ عنوان نمی‌توانند این کالاها را از آنها خریداری کنند زیرا در زمره کالای قاچاق محسوب شده و از سطح فروشگاه‌ها جمع آوری می‌شود.

وی ادامه داد: ضرورت درج کد شناسه کالا بر روی تولیدات داخلی به این دلیل صورت گرفته زیرا در گذشته برخی تولیدکنندگان برای محصولات تولیدی خود نام برندهای معتبر جهانی را درج می‌کردند اما با این اقدام کنونی مواردی مانند درجه شستشو، میزان پارچه مصرفی و غیره به همراه نام برند ایرانی بر روی تولیدات داخلی حک می‌شود، در این قالب اطلاعات بیشتر توسط اتحادیه‌ها به تولیدکنندگان ارائه می‌شود.

رئیس اتحادیه صنف پوشاک فروشان کرج در پایان با بیان اینکه کار فروش پوشاک نامتعارف تولید داخل و خارج هر دو در سطح واحدهای صنفی عرضه کننده پوشاک ممنوع است، گفت: فروش مواردی مانند شلوارهای جین و تیشرت های زاپ دار، تیشرت های پاره و کهنه نما و یا البسه‌های با نماد شیطان پرستی ممنوع است، در کنار بحث جمع آوری این پوشاک، واحدهای صنفی مورد نظر نیز جریمه منکراتی می‌شوند و در صورت نیاز پلمب خواهند شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار