نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به به بدعهدی‌های اروپا در برجام و احتمال خروج از NPT ،گفت:در مسایل هسته‌ای از جمله برجام باید بسیار هوشمندانه عمل کرد.
کد خبر: ۸۱۹۹۰۲
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱ 03 February 2020

تابناک فارس به نقل از خانه ملت:جواد جمالی نوبندگانی با اشاره به به بدعهدی‌های اروپا در برجام واحتمال خروج از NPT ،گفت:در مسایل هسته‌ای از جمله برجام باید بسیار هوشمندانه عمل کرد.

وی افزود: اگر همان زمان اردیبهشت ۹۷ که ترامپ از برجام خارج شد؛ ما هم خارج شده بودیم و بهانه به دست اروپایی‌هایی که امروز خودشان را نشان دادند،می دادیم.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر همان زمان جمهوری اسلامی هم مقابله به مثل می کرد؛ اروپایی ها ایران را به بهانه گیری و خروج از برجام متهم می کردند و کشور ما و آمریکا را در یک کفه ترازو قرار می دادند؛ ولی آن زمان، ایران در برجام ماند و باعث شد که افکار عمومی،جامعه بین الملل و کشورهایی که می خواهند پشتیبان ما باشند، رفتار ضدونقیض اروپا و آمریکا را درک کنند.


جمالی نوبندگانی با بیان اینکه ایران در مسئله برجام درحال اعتمادسازی و اقناع جامعه جهانی و شورای امنیت بود، مطرح کرد: اگر به یک باره از این معاهده خارج می‌شدیم، سریعا انگشت اتهام از سوی افکار عمومی به سوی ایران دراز می‌شد و جمهوری اسلامی را در مقابل آمریکا قرار می‌دادند، اما در حال حاضر کسی نمی‌تواند مدعی باشد که ما در مسئله برجام متعهدانه عمل نکردیم.

عضو فراکسیون دفاع و اقتدار ملی مجلس تاکید کرد: در حال حاضر جامعه بین المللی از ایران حمایت و پشتیبانی می کنند و این حمایت از ایران کاملاً منطقی و حقوقی است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به موضوع مطرح کردن نسخه پوسیده و تکراری سلاح هسته ای از جانب آمریکا و اروپایی ها ، خاطرنشان کرد: امروز هم متاسفانه اروپایی ها و آمریکا یک گزاره ای را جعل می کنند به نام دست یافتن ایران به سلاح اتمی؛ ما بارها اعلام کردیم که به دنبال سلاح اتمی نیستیم و خود نیروهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا هم اعلام کردند که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و همچنین مقام معظم رهبری هم بارها فتوا دادند که ما به دنبال آن نیستیم؛ اما این موضوع را بارها وبارها مطرح می کنند.

وی با اشاره به موضوع خروج ایران از NPT مطرح کرد: ما براساس موادی از برجام ،کاهش تعهدات دادیم؛ آنچه که اروپایی ها به دنبال آن هستند و می خواستند که ایران را باز متهم کنند؛ این موضوع NPT است.به نظر من در این موضوع باید اجازه دهیم کارشناسان امر و شورای عالی امنیت ملی با هماهنگی مجلس، تصمیم بگیرند.باید کسانی که در این حوزه تسلط دارند ازجمله وزارت امورخارجه، سازمان انرژی اتمی ،سازمان شورای عالی امنیت ملی و کمیسیون امنیت ملی مجلس یک اقدام کاملا مطابق با منافع ملی را در زمان خودش انجام دهند.

عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان با اشاره به صحبت‌های رئیس مجلس در موضوع رفتار اروپایی ها و احتمال خروج از ان پی تی در صورت ادامه بدعهدی و رفتار منفعلانه اروپا مطرح کرد: تا حالا در رابطه با عمل بهNPT ما داوطلبانه این کار را انجام داده‌ایم و مصوبه مجلس نبوده است؛ اما باز هم می‌گویم این موضوع برجام هم باید براساس یک منطقی جلو برود.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: همان‌طور که کاهش تعهدات برجام براساس یک منطقی بود،بسیار درست بود و جامعه بین المللی را قانع کرد که ما آرام آرام این کار را انجام دادیم؛ این موضوع هم باید راه خودش را برود و حتی اگر طرحی هم ازسوی مجلس برای خروج از NPT آماده است ؛ ما به آن احترام می‌گذاریم و حتماً این طرح براساس منافع ملی ما تعیین می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار