از امروز 23 بهمن‌ماه بهره‌برداری آزمایشی از منطقه یک آزادراه تهران-شمال آغاز خواهد شد و این پروژه اوایل اسفندماه بهره‌‌برداری رسمی می‌شود.
کد خبر: ۸۲۲۳۱۴
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱ 12 February 2020

به گزارش «تابناک البرز»؛ روز گذشته 22 بهمن‌ماه، رئیس‌جمهور‌ در‌ سخنرانی‌خود در مراسم راهپیمایی یوم‌الله 22 بهمن در پایتخت، اظهار داشت: ‌«من همین جا به وزارت راه و شهرسازی دستور می‌دهم که جاده عظیم تهران ـ شمال را که تکمیل شده از فردا (23 بهمن) به‌صورت آزمایشی‌‌ باز کند، انشاءالله اوایل اسفند این جاده مهم که یکی از افتخارات مهندسی ایران است، افتتاح خواهد شد». 

بنابراین گزارش پیش از این نیز اعلام شده بود حدود یک هفته پیش از افتتاح رسمی منطقه یک آزادراه تهران-شمال، این مسیر به صورت آزمایشی بهره‌برداری می‌شود تا برای بهره‌برداری رسمی باز شود.

البته مقرر بود منطقه یک آزادراه در دهه فجر امسال افتتاح شود که به گفته مسؤولان، در راستای ارتقاء ایمنی مسیر و هماهنگی در استقرار ارگان‌های دست‌اندرکار جاده، افتتاح این مسیر به اوایل اسفندماه امسال موکول شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در این‌باره گفته بود: در جلسه‌ای که‌ با حضور وزیر راه و شهرسازی و دیگر مسؤولان ذی‌ربط از جمله پلیس راه کشور، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، وزارت ارتباطات، اورژانس، آتش‌نشانی، هلال احمر و دیگر ارگان‌هایی که باید در آزادراه مستقر باشند، برگزار شد، نظرات بخش‌های مختلف اخذ شد و با توجه به این نقطه‌نظرات، در جهت بالا بردن سطح ایمنی آزادراه مواردی مطرح شد و برای اینکه هیچ مشکلی در آینده، حین تردد برای مردم در منطقه یک آزادراه پیش نیاید،‌ چند روزی افتتاح به تعویق افتاد تا کارها به اتمام برسد، البته وزیر راه و شهرسازی خط قرمز زمان را برای پایان همه کارها در منطقه یک، 30 بهمن‌ماه تعیین کرده است، یعنی استقرار اکیپ‌ها و دستگاه‌های ذیربط تا آن زمان در آزادراه انجام شود. 

‌خیرالله خادمی‌ با اشاره به ‌‌بهره‌برداری آزمایشی از منطقه آزادراه تهران-شمال پیش از افتتاح رسمی بابت تست مسیر، تجهیزات و موارد ایمنی، گفته بود: ‌اگر می‌خواستیم از نظر سطح ایمنی تا اندازه‌ای که در دیگر آزادراه‌ها رعایت شده است، در این آزادراه ‌هم رعایت شود و آن را افتتاح کنیم، ‌مشکلی نبود و این آزادراه را افتتاح می‌کردیم به هر حال مسیر برای افتتاح تا‌ سالروز پیروزی انقلاب اسلامی آماده بود، ‌اما در راستای ارتقای سطح ایمنی در این مسیر آزادراهی، تصمیم گرفته شد چند روزی کارهای باقی‌مانده به اتمام برسد و استقرار دستگاه‌های ذیربط در این آزادراه صورت بگیرد.

با افتتاح منطقه یک آزادراه، خودروها پس از ورود و عبور از این منطقه، در سه راهی شهرستانک وارد جاده موجود کرج-چالوس می‌شوند و سپس در ادامه جاده موجود، مسیر تا مرزن‌آباد و ورود به منطقه چهار آزادراه تهران-شمال ادامه دارد؛ با راه‌اندازی منطقه یک آزادراه، فاصله زمانی تهران-چالوس 1.5 ساعت کاهش می‌یابد.

بهره‌برداری آزمایشی منطقه یک آزادراه تهران-شمال‌ از امروز

بنابراین گزارش در راستای اطلاع از زمان دقیق آغاز بهره‌برداری آزمایشی از منطقه یک آزادراه تهران-شمال، به سراغ ‌مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور رفتیم.

خیرالله خادمی در این‌باره اظهار داشت: مقرر شده است از امروز ‌‌این مسیر آزادراهی برای بهره برداری موقت و آزمایشی باز شود و خودروها از آن عبور کنند.

وی افزود: طبق تأکید وزیر راه و شهرسازی روز 30 بهمن‌ماه این مسیر باید آماده شده باشد و هیچ یک از ادوات، ماشین‌آلات و تجهیزات‌ شرکت‌های پیمانکار در مسیر نباشد و در واقع آزادراه باید برای افتتاح آماده باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: پلیس، راهداران و خودروهای امدادی و ارگان‌های دست‌اندرکار جاده حتماً در زمان بهره‌برداری آزمایشی در آزادراه مستقر خواهند بود‌.

‌این مقام مسؤول اظهار داشت: در حال حاضر اغلب تجهیزات شرکت‌های پیمانکار‌ از آزاد‌راه خارج شده است، در مسیر آزادراه‌ ‌خط‌کشی نیز انجام ‌شده است و جت‌فن‌های تونل‌ها نیز همه فعال و روشن هستند.

* مشخصات فنی مناطق چهارگانه آزادراه تهران-شمال‌ در مطالعات اولیه

الف) مشخصات قطعه یک آزاد‌راه تهران-شمال

‌قطعه یک این آزاد‌راه حدفاصل تهران - دوآب شهرستانک به طول تقریبی 32 کیلومتر است؛ این منطقه از تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهید همت شروع و با عبور از مناطق کن، سولقان و امام زاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به سه راهی شهرستانک می‌رسد؛ این منطقه آزادراه موجب می‌شود قسمتی از راه فعلی که از طریق کرج می‌گذرد حذف شده و مسیر فعلی حدود 60 کیلومتر کوتاه‌تر شود و صرفه‌جویی قابل‌توجهی در مصرف سوخت، استهلاک و وقت رانندگان را به دنبال خواهد داشت‌.

ب) مشخصات قطعه دو آزاد‌راه تهران شمال

این منطقه حد فاصل دو آب شهرستانک - پل زنگوله به طول تقریبی 25 کیلومتر است؛ تونل‌های بلند البرز هر یک به طول 6 هزار و 350 متر در این منطقه قرار می‌گیرد، با اجرای این قسمت‌، طول مسیر جاده فعلی کرج - چالوس حدود پنج کیلومتر کوتاه می‌شود.

ج) مشخصات قطعه سه آزاد‌راه تهران شمال

این مسیر حد‌ فاصل پل زنگوله - سه راهى دشت نظیر و مرزن‌آباد به طول تقریبی 46 کیلومتر است؛ مسیر‌ دارای دو خط رفت و دو خط برگشت است و در قسمت‌های فراز یک خط کندرو به مسیر اضافه می‌شود؛ در این منطقه نیز هیچ‌گونه اقدامی در مورد عملیات اجرایی انجام نگرفته‌ است اما مطالعات اجرایی آن که به دلیل گذشت مدت‌زمان زیاد منقضی شده بود، ‌به روز شده است.

د) مشخصات قطعه چهار این آزاد‌راه

قطعه چهار آزاد‌راه تهران - شمال حدفاصل سه راهى دشت نظیر مرزن‌آباد - چالوس به طول حدود 20 کیلومتر است؛ مسیر دارای دو خط رفت و دو خط برگشت است و در قسمت‌های فراز یک خط کندرو به مسیر اضافه می‌شود، اجرای این قطعه از سال 1375 آغاز شد و در دولت دهم ابتدا با پیشرفت فیزیکی 97 درصدی به بهره‌برداری رسید و سپس به تدریج تکمیل شد.

* کاهش 60 کیلومتری مسیر تهران-چالوس با افتتاح منطقه یک آزادراه تهران-شمال

منطقه یک آزادراه تهران-شمال به طول 32 کیلومتر از بزرگراه همت در کنار دره کن شروع می‌شود و تا سه راهی شهرستانک در محور کرج-چالوس ادامه دارد؛ تکمیل منطقه یک آزادراه، موجب کاهش 60 کیلومتری مسیر موجود خواهد شد، این پروژه بزرگ، توسط 6 شرکت کاملا ایرانی تکمیل شد و به اتمام رسید.

مسیر منطقه یک آزادراه از تقاطع غیرهمسطح با بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع و در امتداد دره کن پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده، سپس توسط تونل بلند تالون به طول 4850 متر این رشته‌کوه را قطع کرده و در دامنه‌های شمالی آن در منطقه دوآب شهرستانک قرار می‌گیرد.

به دلیل عدم تکمیل مناطق 2 و 3 این آزادراه‌ف خودروها پس از خروج از منطقه یک آزادراه، طبق تصمیم متولیان آزادراه، از آن پس مسیر به موازات جاده قدیم کرج-چالوس امتداد می‌یابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز به طول 6400 متر شده و در پل زنگوله خارج، سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج-چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی چالوس-تنکابن متصل می‌شود.

‌قطعه چهارم این آزادراه حدفاصل سه‌راهی دشت نظیر مرزن‌آباد تا چالوس 20کیلومتر طول دارد که دارای دو خط رفت و دو خط برگشت بوده و در قسمت‌های فراز، یک خط کندرو به مسیر اضافه می‌شود‌، این منطقه در دولت محمود احمدی‌نژاد افتتاح شد.

با افتتاح منطقه یک، خودروها پس از ورود و عبور از این منطقه، در سه راهی شهرستانک وارد جاده موجود کرج-چالوس می‌شوند و سپس در ادامه جاده موجود، مسیر تا مرزن‌آباد و ورود به منطقه چهار آزادراه تهران-شمال ادامه دارد.

بنابراین گزارش شنیده‌ها حاکی از آن است که رقم عوارضی منطقه یک آزادراه تهران-شمال رقمی کمتر از 50 هزار تومان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار