رئیس سابق نظام مهندسی استان البرز گفت: امروز بزرگترین معضل ما در استان البرز، ساخت خانه‌های قولنامه‌ای ساخته شده خارج از مفاد شهرداری است، باید با این نحوه ساخت و ساز برخورد شود.
کد خبر: ۸۲۲۳۹۵
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۶ 12 February 2020

به گزارش «تابناک البرز»؛ منطقه ۵ کرج سمت ۴۵متری گلشهر قولنامه ای ساز است در این منطقه زمین های با متراژ بالا را می خرند و به اسم چند واحد، چند ۱۰واحد می‌سازند.

ساختمان سازی اصول خاصی دارد مجوز های ساخت و ساز نیز بر اساس اصول و معیار های خاصی داده می شود. زلزله، سیلاب، آب، برق ، گاز ، خدمات رفاهی از جمله معیارهایی است که در کل باید در نظر گرفته شود. استان البرز متولد شد و با سرعت باورنکردنی رشد می کند. بخشی از این رشد بر اساس مجوز هاست و برای آن برنامه ای مدون شده است و بخشی نیز  با دور زدن ها، استفاده از خلاء قانونی، چشم پوشی ها و زیرمیزی ها رخ داده است.

محسن خیری اظهار کرد: البرز در نام استان شده  اما هنوز به طور واقعی و بر اساس شاخص ها و استانداردهای تعریف استان ، استان محسوب نمی شود.

وی در ارتباط با سرعت  ساخت و سازها در استان البرز  گفت: کرج جوان مهاجر پذیر است و روز به روز شلوغ تر می شود این در حالی است که خدمات و امکانات کرج هنوز در سطح یک استان نیست و در بسیاری از موارد به تهران وابسته است. شهروندان کرجی برای دریافت بسیاری از خدمات از جمله  مراجعه به یک بیمارستان خوب باید تهران عزیمت کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ساخت ساز های انجام شده در سطح استان البرز بر اساس اصول و قوانین ساخت و ساز است ، گفت:  در کرج  ساخت و سازها  بر اساس اصول  مهندسی  و زیر نظر نظام مهندسی و  با نظارت مهندس ناظر انجام می شود. اما در شهرک های اطراف کرج از جمله  کمال شهر و محمد شهر ساختمان  سند و پایان کار ندارند. با جواز دو طبقه ، 4 طبقه ساختمان می سازند و چاش جدی برای زلزله  ایجاد  می کنند.

خیری، دلیل بی نظمی و بی قوارگی شهرک های اطراف البرز را نحوه ساخت و ساز  آن عنوان کرد و گفت: خرید و فروش در این شهرک ها  به صورت قول نامه ای است. در این شهرک ها  با پلاک های قول نامه ای و  خارج از مسئله جواز  و نقشه های مصوب ساخت و ساز انجام می شود.

وی سخنان خود را اینگونه ادامه داد: در این شهرک ها یک زمین قولنامه ای 4 واحد جواز ساخت دریافت می کنند و سازنده به جای 4 واحد 16 واحد می سازد. متاسفانه دستگاه های نظارتی ما در این مناطق به طور جدی برخورد نمی کنند  زمانی که در این سکوت ساختمان ها و مجتمع های مسکونی ساخته می شوند، دولت مجبور است خدماتی همچون آب برق را نیز در نظر بگیرد، همچنان که تا کنون این خدمات را ارائه داده است.

وی در ادامه گفت: امروز بزرگترین معضل ما در استان البرز، ساخت خانه های قول نامه ای ساخته شده خارج از مفاد شهرداری است. باید با این نحوه ساخت و ساز برخورد شود، تراکم های بالا در جایی که زیرساخت هایی همچون  فضای رفاهی و خدماتی ندارد مشکلات و معضلات بزرگی را برای کل جامعه ایجاد می کند.

حیدر آباد، حصارک،  باغستان، شاهین شهر در نظر مسئولان برجسته است

این پیشکسوت عرصه ساخت و ساز در ادامه گفت:برخی از  شهرک های اطراف کرج از جمله حیدر آباد، حصارک، باغستان، شاهین شهر از مناطقی که برای خود مسئولان نیز برجسته است. خود مسئولان می دانند که تخلفاتی در این بخش انجام می شود.

وی افزود: منطقه 5 کرج سمت 45 متری گلشهر که منطقه خوب اما  قول نامه ای ساز است. در این منطقه زمین های با متراژ بالا را می خرند و به اسم چند واحد، چند 10 واحد می سازند . به عنوان مثال بر اساس قوانین و ضوابط  برای زمین 500 متری، در حدود  600 متر بنا در قالب 4 واحد 150 متری در نظر می گیرند.  دلال و کاسب کار در قالب این جواز 2هزار متر بنا در قالب 24 واحد  می سازد و این آپارتمان ها را  به مردم می فروشد.

وی افزود: یک کوچه در حیدر آباد بعد از بررسی برآورد ساختمان  های آن 80 واحد در نظر گرفته می شود. بعد از ساخت  آپارتمان ها و ساختمان ها زمانی که به این کوچه سر می زنیم، شاهد بیش از 600 واحد آپارتمان در همان کوچه هستیم.

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه می توان با این موضوع مقابله کرد و متولی اجرای آن چه بخشی است، گفت: همه دستگاه های نظارتی  فرماندار، استاندار، نظام مهندسی  باید دست به دست هم دهند و این مشکل را حل کنند.

وی در ارتباط با چرایی این روند گفت: نمی توان همکاران را متهم کرد اما جلوی ساخت و سازهای خارج از قائده  گرفته نمی شود. مردم که فرش زیر پای خود را برای خرید همین واحدها  در کرج فروخته اند. وقتی امکانات زیر ساختی برای آن در نظر گرفته نشده در مقابل  تجمع  آن ها جلوی استان‌داری،  شهرداری چه جوابی می توان داد؟ سودجویان و دلالان پول خود را برداشته و رفته اند و مردم و دولت مانده اند با هزار مشکل. این معضل باید قبل از ساخته شدن خانه حل شود چرا که هرچه زمان بگذرد مشکلات بیشتر می شود. بهترین راهکار این است که جلوی قولنامه ای سازی گرفته شود. شهرداری  باید با این موضوع محکم برخورد کند تا  بار اضافی  بر مردم و دولت تحمیل نشود.

محبوبه قرمزچشمه

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار