تناقض گویی‌های مسئولان در قبال قاچاق دام آن هم در آستانه سال نو، توزیع کنندگان این کالای اساسی را سرگردان کرده است
کد خبر: ۸۲۳۰۱۵
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹ 15 February 2020
خبرنگار: محبی/
به گزارش تابناک سمنان: همه ساله قیمت اقلام اساسی سبد خانوار در ایام‌پایانی سال به بهانه های مختلف با نوساناتی در بازار رو به رو می شود که در این‌میان عوامل واسطه و دلال فرصت را غنیمت شمرده تا بتوانند از این آب گل آلود ماهی بگیرند.
 
بسیاری از مسئولان بر این باورند که عوامل واسطه و دلال از هفته ها قبل با ایجاد جو روانی‌ کمبود عرضه دام ناشی از قاچاق به دنبال حفظ قیمت های فعلی هستند، در حالیکه با وجود انباشت دام در واحدهای دامداری و زایش های مناسب نه تنها کمبودی در عرضه وجود ندارد بلکه به سبب مازاد عرضه باید بخشی از دام تولیدی به بازارهای هدف صادر شود.
 
اگرچه نوسان نرخ ارز همانند سال گذشته زمینه را برای خروج  غیرقانونی دام از مرزهای کشور فراهم کرده است، اما مدیر عامل اتحادیه دامداران معتقد است که بیان اظهاراتی مبنی بر قاچاق دام از مرز بانه واقعیت ندارد.
 
حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم‌تاواز آخرین وضعیت قاچاق دام‌از مرز بانه و تاثیر آن بر بازار گوشت شب عید با خبر شویم:

خروج‌ غیر قانونی دام‌ از مرز بانه/ قاچاق دام، بازار گوشت را متشنج کرد

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از نوسان قیمت گوشت در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۸۳ تا ۸۵ هزار تومان به مغازه‌دار و با احتساب  ۱۰ درصد سود ۹۲ تا ۹۳ هزار تومان به مصرف کننده عرضه می‌شود.

وی قاچاق دام را عامل اصلی تشنج قیمت گوشت در بازار برشمرد و افزود: بنابر اطلاعات موثق، قاچاق دام از مرز بانه به میزان قابل توجهی در حال انجام است که همین امر موجب شده قیمت گوشت گوساله و گوسفندی طی روز‌های اخیر با نوساناتی در خرده فروشی‌ها روبه‌رو شود.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از افزایش ۳ هزار تومانی قیمت دام زنده در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون هر کیلو دام با نرخ ۴۵ تا ۴۷ هزار تومان در میادین عرضه می‌شود.

ملکی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه دام زنده وجود ندارد، بیان کرد: این در حالی است که با استمرار خروج دام از مرز بانه و تمایل دامداران به عرضه آن سوی مرزها، بدون تردید با کمبود عرضه و التهاب قیمت در بازار شب عید مواجه خواهیم شد.

این مقام مسئول جلوگیری از خروج دام از مرز‌های کشور را تنها راه‌حل کنترل قیمت گوشت در بازار دانست و گفت: بنابر اطلاعات موجود، میزان قابل توجهی دام از مرز‌های کشور در حال خروج است به همین خاطر دامداران به دنبال فرصتی هستند تا دام خود را با قیمت مناسب آن سوی مرز‌ها عرضه کنند، از این رو اعمال نظارت دقیق بر مرز‌های کشور تنها راه‌حل جلوگیری از التهاب قیمت در بازار به شمار می‌رود.

قاچاق دام بهانه‌ای برای برهم زدن نظم بازار گوشت/ قیمت منطقی هر کیلو گوشت گوسفندی ۷۰ هزار تومان

سعید سلطانی مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور خروج دام سنگین از مرز‌های کشور را تکذیب کرد و گفت: برخی افراد فرصت‌طلب و سودجو که به دنبال منافع خود هستند با بیان اظهاراتی مبنی بر خروج غیرقانونی دام از مرز‌های کشور، به دنبال التهاب مجدد قیمت گوشت در بازار هستند تا بتوانند سود‌های هنگفتی را به جیب بزنند.

وی قیمت تمام شده هر کیلو گوساله زنده را بالای ۳۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: مسئولان دولتی اعلام کرده اندکه در صورت فروش  گوساله زنده با قیمت کمتر از ۲۷ هزار تومان حاضرند دام تولیدی دامداران را خرید حمایتی کنند که متأسفانه تاکنون این امر صورت نگرفته است.

به گفته سلطانی، با وجود آنکه متوسط قیمت فروش گوساله زنده بین ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان است، اما تاکنون خبری از خرید حمایتی از دامداران‌نیست.

مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور متوسط قیمت هر کیلو دام سبک را ۳۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: بنابر آمار، قیمت گوسفند زنده نسبت به ابتدای سال ۲۵ درصد کاهش یافته است و تنها افراد فرصت‌طلب با بیان اظهاراتی مبنی بر خروج چشم‌گیر دام از مرز‌های کشور به دنبال برهم زدن نظم بازار هستند.

سلطانی قیمت منطقی هر کیلو گوشت گوساله را ۶۰ هزار تومان و گوشت گوسفند را ۷۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این در حالیست که به سبب سودجویی عوامل واسطه و دلال، گوشت با نرخ‌های حدود ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان در مناطق شمال تا جنوب شهر عرضه می‌شود که این امر اجحاف در حق مصرف کنندگان است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه قیمت فعلی گوشت در بازار کاذب است، اظهار کرد: از سال گذشته با هویت‌دار کردن دام و کوتاه کردن دست واسطه‌ها و دلال به دنبال تعادل قیمت گوشت در بازار هستیم چرا که عوامل واسطه و دلال با قاچاق دام به خارج از مرزها، ضربه مهلکی به بازار داخل وارد کردند.

وی ادامه داد: با توجه به زایش‌های مناسب در بخش دام سبک و ازدیاد دام سنگین در واحد‌های دامداری، نه تنها کمبودی در عرضه وجود ندارد بلکه از مسئولان ذیربط انتظار می‌رود که به منظور جلوگیری از زیان تولید کنندگان مجوز صادرات دام را صادر کند.

مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور درباره آینده بازار گوشت شب عید تصریح کرد: با توجه به شرایط فعلی عرضه و تقاضا و انباشت دام در واحد‌های دامداری، پیش‌بینی می‌شود که نوسان خاصی در بازار شب عید اتفاق نیافتد.

کمبود دام در بازار صحت ندارد / جو روانی قاچاق دام بر التهاب بازار گوشت دامن زد

منصور پوریان رئیس شورای تامین  کنندگان دام کشور خروج غیرقانونی دام از مرز بانه را تکذیب کرد و گفت: برخی عوامل واسطه و دلال با ایجاد جو روانی مبنی بر خروج غیرقانونی دام از مرز بانه به دنبال ایجاد التهاب در بازار گوشت هستند، در حالیکه مقادیر قابل توجهی دام و گوشت در کشور وجود دارد.

وی افزود: با توجه به زایش‌های مناسب و انباشت دام در واحد‌های دامداری، قیمت دام روند نزولی به خود گرفته است به طوری که هم اکنون هر کیلو لاشه دام سبک با قیمت ۶۵ هزار تومان در برخی کشتارگاه‌ها به دلیل ازدحام دام و فراوانی گوشت عرضه می‌شود.

رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور ادامه داد: در حال حاضر عرضه گوشت به حدی بالاست که به سبب ایجاد قیمت‌های رقابتی، هر کیلو منجمد برزیلی با قیمت ۴۰ هزار تومان و گوسفندی منجمد ۶۰ هزار تومان و گوشت گرم گوسفندی در خرده فروشی‌ها ۷۰ هزار تومان عرضه می‌شود و حال جای این سوال مطرح است که با وجود شرایط فعلی چطور ممکن است التهاب در بازار ایجاد شده باشد؟

به گفته پوریان، در حال حاضر عرضه گوشت و دام زنده به حدی گسترده است که اظهارات مغازه‌داران و عوامل واسطه با واقعیت مطابقت ندارد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه کمبود عرضه دام در میادین شایعه‌ای بیش نیست، اظهار کرد: هم اکنون بسیاری از دامداران از انباشت دام در واحد‌های خود گلایه‌مند هستند که زایش‌های مناسب بهار بر این‌انباشتگی دامن می‌زند.

وی با اشاره به اینکه انباشتگی دام در واحد‌های دامداری بر روند نزولی قیمت گوشت بی‌تأثیر نیست، اظهار کرد: برخی افراد سودجو با بیان اظهاراتی مبنی بر کمبود دام به دنبال حفظ منافع خود در ایام پایانی سال هستند.

 با توجه به فراوانی گوشت داخلی و وارداتی و انباشت دام در واحد‌ها در کنار زایش‌های بهاره، هرچقدر به ایام پایانی سال نزدیک می‌شویم، نه تنها نوسانی در بازار نخواهیم داشت بلکه با کاهش قیمت روبه‌رو خواهیم شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار