کد خبر: ۸۲۳۱۲۰
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۸ 15 February 2020

به گزارش «تابناک البرز»؛ بررسی معضلات و چالش‌های حوزه انتخابیه و کشور همواره باید از سوی کاندیدا‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی مدنظر قرار گیرد  تا در صورت تصدی در رأس امور بتوانند حقوق ملت را احقاق و چالش‌های حوزه و کشور را با تصویب قوانین خاص و یا مطالبه از مسئولان مربوطه رفع و رجوع کنند.

استان البرز نیز از مدت‌ها پیش یعنی پیش از استان شدن تا یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از این قاعده مستثنی نبوده و شهروندان آن همواره شنونده وعده‌هایی بوده‌اند که هرگز تحقق آن را به چشم ندیدند.

از جمله این وعده‌ها می‌توان به احداث متروی کرج، اتوبان همت، پل حصارک، بزرگراه شمالی، سوله‌های مدیریت بحران در هر منطقه، خارج شدن زندان‌ها از البرز اشاره کرد که هر کدام در هر دوره دستمایه وعده‌های انتخاباتی شده، اما همچنان یا بعضی از آن‌ها به بهره‌برداری نرسیده یا این‌که در حافظه انتخاباتی نامزد‌ها گم شده است.

شرایط فعلی صنایع و اشتغال البرز نیز گواهی بر عدم تحقق کامل وعده‌هایی مانند حمایت از تولید، صنایع البرز و ایجاد اشتغال است که در دوره‌ی گذشته به شعار انتخاباتی تعداد قابل توجهی از نامزد‌های انتخاباتی البرز در مجلس شورای اسلامی تبدیل شده بود.

ارتقا و رونق صنعت گردشگری البرز نیز از جمله وعده‌هایی است که نامزد‌های انتخابات به‌منظور جذب رأی اصناف به‌ویژه هتل‌داران و اغذیه فروشان از آن استفاده کردند، اما عدم ساماندهی تپه مراداب و عدم پرداخت وام تسهیلاتی برای ساخت تنها هتل پنج ستاره البرز پس چند سال گواهی بر عقیم ماندن وعده مذکور است.

باتوجه به مطالب پیشین و به منظور پیشگیری از موج سواری بر ارائه وعده پوشالی و دروغین گفت و گویی با مراد یگانه، دبیر ستاد انتخابات البرز و مدیرکل سیاسی، انتخاباتی و تقسیمات کشوری استانداری البرز داشتیم.

یگانه با اشاره به وعده‌های انتخاباتی نامزد‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: اغلب وعده‌هایی که نامزد‌های انتخابات مجلس می‌دهند در حیطه وظایف آنان نبوده و مربوط به دستگاه‌های اجرایی است.

او با اشاره به زیان‌های وعده‌های پوشالی انتخاباتی افزود: این قبیل وعده‌ها از آن‌جا که از اختیارات و عهده یک نماینده مجلس خارج است، نه تنها به وجه نامزد‌های انتخاباتی لطمه می‌زند بلکه اعتماد و سرمایه اجتماعی را نیز دچار زیان می‌کند.

دبیر ستاد انتخابات البرز گفت: ارائه وعده‌های یادشده نوعی تخلف محسوب می‌شود، اما متاسفانه تا کنون با تخلفاتی از این دست توسط دستگاه‌های متولی برخورد نشده است.

او با بیان این‌که معمولا مسائل مربوط به تقسیمات کشوری و انتصابات از جمله وعده‌های کاندیدا‌های انتخابات مجلس است، افزود: این قبیل وعده‌ها نیز نه قانونی و نه اخلاقی است.

همانطور که گفته شد دادن وعده‌های پوشالی در سراسر جهان و در طول تاریخ انتخابات مرسوم بوده است بنابراین برای دانستن تاریخچه این حربه انتخاباتی و میزان تأثیر آن بر جامعه سیاسی و افکار عمومی با دولت‌یار، مدرس دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل سیاسی به گفت و گو نشستیم.

از بدو شکل‌گیری انتخابات به صورت امروزی در کشور‌های پیشرفته و دارای دموکراسی، فرایندی به نام بازاریابی سیاسی مطرح شد.

او افزود: کاندیدا یا نامزد انتخابات طی فرایند بازاریابی سیاسی درست مانند بازاریابی یک شرکت تجاری، خود و اهدافش را معرفی می‌کند.

دولت‌یار گفت: صاحبان شرکت‌های تجاری برای فروش بیشتر محصولات ،خدمات پس از فروشی را برای کالای خود در نظر می‌گیرد و ویژگی‌های خاصی را به محصولات خود اطلاق می‌کند تا جایی که مخاطبان مجاب می‌شوند محصولات آن شرکت را بخرند حتی اگر به آن احتیاج مبرمی نداشته باشند.

او در ادامه افزود: همین امر درمورد بازاریابی سیاسی هم صدق می‌کند و یکی از ابزار آن وعده دادن است که همگان آن را جز جدانشدنی و تأثیرگذار هر انتخابات می‌دانند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاداسلامی واحد شهرقدس گفت: حال اگر ویژگی‌های یک محصول در مورد آن صدق نکند خریداران نسبت به آن شرکت بی‌اعتماد می‌شوند و اگر بازاریابی‌های سیاسی و وعده‌های انتخاباتی جامه عمل به خود نپوشند نظام سیاسی دچار زیان می‌شود.

انتظار می‌رود مطالب ارائه شده آگاهی عمومی جامعه به‌ویژه استان البرز را برابر وعده‌های پوشالی ارتقا دهد تا این گونه وعده‌ها مانع از از انتخاب آگاهانه  (انتخابی ظاهری، بدون منطق و توجیه علمی) نشود.

در این بین از مسئولان امر نیز انتظار می‌رود تا از طریق برخورد قانونی با متخلفان انتخاباتی ضمن ایجاد مشارکت حداکثری امید به آینده را در جامعه رونقی تازه بخشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار