کد خبر: ۸۲۷۴۰۶
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴ 01 March 2020
جلسه رسیدگی به پرونده سقوط هواپیمای یاسوج در دادگاه کارکنان دولت برگزار شد .
خانواده قربانیان هواپیمای یاسوج صبح دیروز در مقابل قاضی دادگاه درخواست اشد مجازات را برای مسببان مرگ عزیزان‌شان داشته و این حادثه را قتل عمد دانستند. این خانواده‌ها هر کدام در جلسه دادگاه دو ‌سال غم‌انگیز از زندگی‌شان را روایت و از مقصران این حادثه شکایت کردند.
آنها همگی نقص فنی هواپیما را دلیل اصلی این اتفاق هولناک دانستند. رئیس سازمان هواپیمایی کشور و مدیران ارشد شرکت هواپیمایی آسمان در این جلسه حضور داشتند که شنیدن صحبت‌ها و دفاعیات آنان به جلسه آینده موکول شد.  
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ضهروند نوشت : این جلسه صبح دیروز در شعبه ١٠٥٧ دادگاه کارکنان دولت با حضور رئیس سازمان هواپیمایی کشور و مدیران و زیرمجموعه‌های شرکت هواپیمایی آسمان تشکیل شد. ابتدای این جلسه نماینده دادستان با قرائت متن کیفرخواست، درخواست مجازات برای مسببان این حادثه کرد. نماینده دادستان سازمان هواپیمایی کشور را به دلیل نظارت‌نداشتن و شرکت هواپیمایی آسمان را به دلیل نقص فنی هواپیما و پرواز در شرایط نامساعد هوا متهم کرد و خواستار مجازات شد. در ادامه خانواده‌ها یک به یک در جایگاه قرار گرفتند و شکایت خود را مطرح کردند. «من فرزندانم را بدون همسرم بزرگ کرده و برایشان زحمت زیادی کشیدم؛ اما حالا به دلیل یک اشتباه دخترم را که تحصیلکرده و موفق بود، از دست دادم.» اینها را مادر رویا داخته از قربانیان هواپیمای یاسوج به دادگاه گفت. دختر جوانی که مسئول کامپیوتر یک شرکت بود و برای انجام مأموریت به یاسوج می‌رفت. مادر رویا در ادامه صحبت‌هایش گفت:   «هواپیما قدیمی بود، نقص فنی داشت، وضع هوا هم نامساعد بود. همه اینها می‌تواند دلیل محکمی باشد برای لغو یک پرواز؛ اما این پرواز لغو نشد و درنهایت هم سقوط کرد. هیچ‌کس نظارت نکرد. اگر فقط کمی نظارت و رسیدگی می‌شد، الان عزیزان‌مان کنارمان بودند. برای همین از شما خواهش می‌کنیم که مقصران این اتفاق را مجازات کنید. این کمترین کاری است که می‌شود برای دل‌های سوخته ما انجام داد.»
پدر فاطمه دالوند نیز یکی دیگر از کسانی بود که بحث فنی هواپیما را مطرح کرد: «دخترم دانشجوی پزشکی در یاسوج بود؛ تحصیلکرده و موفق بود. هنوز هم باورمان نمی‌شود که او را از دست داده‌ایم. خانواده ما با این اتفاق نابود شده و مقصرش شرکت هواپیمایی آسمان و سازمان هواپیمایی کشور است. ما همه این را می‌دانیم که هواپیمای‌ ای‌تی‌آر مخصوص دشت و دریاست و مختص شرایط اقلیمی یاسوج نیست؛ اصلا نباید چنین هواپیمایی را برای این پرواز انتخاب می‌کردند. مسئولان شرکت هواپیمایی آسمان دقت نظر لازم را نداشتند که منجر به این حادثه شد. وضع جوی هم کاملا مشخص بود و حتی مسافران این پرواز هم می‌دانستند که ممکن است پرواز لغو شود؛ اما نمی‌دانیم چرا پرواز انجام شد.»
برادر جلال‌الدین امیدی‌پور هم در این‌باره به هیأت قضائی گفت:   «برادرم در تهران زندگی می‌کرد. او وقتی شنید ‌مادرم مریض است، گفت سریع خودش را می‌رساند؛ اما هرگز نرسید و نتوانست ‌مادر را ببیند. یک ساعت پیش از پرواز به مادرم گفته بود که نگران نباش من دارم ‌پرواز می‌کنم و می‌آیم. برادرم در ‌تهران دانشجو بود و در بیمارستان هم کار می‌کرد. جای خالی او برای من و ‌خانواده خصوصا پدر و مادر پیرم خیلی سخت است. برای همین تنها چیزی که برایمان اهمیت دارد، برخورد با مقصران این حادثه است. انتظار ما ‌این است که با جدیت و شدت با مقصران برخورد شود تا دوباره شاهد این اتفاقات ‌نباشیم. درد ما وقتی مداوا می‌شود که مجازات مقصران را ببینیم. برای همین تنها ‌امیدمان به قوه قضائیه است. ما روزهای سختی را پشت سر گذاشتیم، هیچ‌کس با ما همدردی و همکاری نکرد و پیکرها بعد از چهار ماه به دست‌مان رسید. این حادثه قتل عمد است؛ چون مواردی را که باید رعایت می‌کردند تا منجر به سقوط نشود، رعایت نکردند. همه چیز کاملا مشخص است و حتی نمی‌توان اسم سهل‌انگاری را روی آن گذاشت. برای همین درخواست اشد مجازات را داریم.»
در ادامه وکلای شاکیان نیز صحبت‌هایی را درباره نقص فنی هواپیما مطرح کردند: به‌روزنبودن و قدیمی‌بودن این هواپیما و سیستم‌ها و تجهیزاتی که باید روی هواپیما نصب می‌شد که نشد، جو نامساعد هوا، سن بالای خلبان  که بیش از ٦٠‌ سال داشت و همچنین عمل باز قلبی که انجام داده بود، سیستم یخ‌زدایی هواپیما که کار نکرد و از همه مهم‌تر قدیمی‌بودن هواپیما از صحبت‌هایی بود که ١٠ وکیل شاکیان آنها را در دادگاه مطرح کردند و درنهایت خواستار اشد مجازات شدند. بعد از صحبت‌های وکلا، ادامه جلسه و شنیدن اظهارات متهمان به زمان بعد موکل شد و قرار است به‌ زودی تاریخ جلسه بعدی این دادگاه مشخص شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار