تارنمای هیل روز روز گذشته نوشت: سناتورهای دموکرات و جمهوریخواه از جمله باب منندز و لیندسی گراهام در حال لابی با متحدان اروپایی هستند تا باب مذاکره با ایران را باز کنند.
کد خبر: ۸۲۸۴۷۱
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶ 04 March 2020

 

سناتورهای دو حزب سیاسی آمریکا به امید پایان دادن به برنامه تسلیحات هسته‌ای و مهار برنامه موشکی ایران در حال لابی کردن با متحدان اروپایی هستند تا ایران را به میز مذاکره بازگرداند.  

تلاش‌ها برای بازگرداندن ایران به میز مذاکره اولین بار توسط سناتور منندز و گراهام مطرح شد و این برنامه جدا از سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ برای تحت فشار قرار دادن ایران از طریق تحریم‌های اقتصادی است.  

باب منندز در کنفرانس سیاسی کمیته روابط عمومی آمریکا اسرائیل در واشنگتن گفت: سناتور گراهام و من با شرکای اروپایی در مورد یک استراتژی چند جانبه برای بازگرداندن ایران با پیشبرد سه هدف واضح صحبت کرده‌ام.  

منندز در مورد پیشبرد سه هدف برای بازگرداند ایران به میز مذاکره گفت: اهداف شامل ایران بدون سلاح هسته‌ای، هیچ موشک بالستیک بین قاره‌ای و پشتیبانی از تروریسم است.  

به گزارش هیل، سناتور منندز پیشنهاد خود را در مقابل بیش از ۱۸ هزار عضو طرفدار اسرائیل که مخالف جدی توافق هسته‌ای دولت اوباما با ایران هستند، مطرح کرد.  

منندز همچنین با انتقاد از سیاست فشار حداکثری ترامپ علیه ایران از طریق تحریم‌های اقتصادی گفت: این برنامه فاقد هرگونه راهبرد است.  

وی افزود: فشار حداکثری از طریق تحریم‌ها به خودی خود یک تاکتیک است، نه یک استراتژی. ما به یک استراتژی نیاز داریم، که از دیپلماسی استفاده کند تا اطمینان حاصل کند ایران راهی به سلاح هسته‌ای ندارد.  

ایران به دنبال خروج یکجانبه و برخلاف مقررات بین‌المللی آمریکا از برجام، تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند اما با گذشت نزدیک به دو سال و ناتوانی طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی، با هدف حفظ بهره‌مندی اقتصادی ایران، گام‌های کاهش تعهدات خود را در بازه زمانی ۶۰ روزه آغاز کرد.  

بر این اساس، ایران ۱۵ دی‌ماه، با صدور بیانیه‌ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.  

ایران بارها تاکید کرده که در صورت رفع تحریم‌ها و بهره‌مند شدن از منافع برجام، آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار