رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران گفت: آمار دقیق جمعیت موش در پایتخت آذر ماه اعلام می شود.
کد خبر: ۸۳۵۵۶
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۸ 26 August 2015
رحمت الله حافظی در نشست مشترک معاونت خدمات شهری شهرداری تهران و  کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای شهر در خصوص کنترل و مبارزه با جانوران مضر شهری، با اشاره به اقدامات جامع که از اوایل سال گذشته انجام گرفته است، گفت: در ابتدا جمعیت موش در شهر تهران یک تا ۲ میلیون و در آخرین آمار ۳۰ تا ۳۵ میلیون اعلام شد که تمامی این آمارها غیرعلمی بود .

وی با اشاره به اینکه شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران برنامه های ویژه ای را در این باره در دستور کار خود قرارداده است، اظهارکرد: براساس آخرین آمارها جمعیت موش در شهر تهران یک میلیون و ۸۰۰موش اعلام شد که براساس بازدیدها در سال گذشته شاهد کاهش آمارها در این زمینه بودیم.

دراین جلسه حقانی در خصوص توجه به مسائل محیط زیستی و کنترل حیوانات موذی در شهر تهران ادامه داد: این حیوانات ناقل انواع بیماری ها درهر مکانی هستند. ضمن اینکه طبق بررسی ها هر یک جفت موش ۷۰۰ تا ۸۰۰ جفت موش تولید می کنند.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه شهرداری تهران به دنبال کنترل جمعیت موش در پایتخت است، افزود: البته معمولا شهرداری ها در این گونه موارد مساله را مسکوت می گذارند که این موضوع ارتباط نزدیکی با نظافت شهر دارد و عمدتا جانوران موذی در محلات کثیف و انبارهای تاریک تجمع می کنند.

رضا قدیمی، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران با اشاره به ماده ۳۱ برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران و همچنین بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها گفت: کنترل جانوران مضر شهری که شامل موش و سگ های بدون صاحب می شوند، بر این اساس بر عهده شهرداری تهران است که در این باره کنترل حیوانات بلاصاحب، عقیم سازی و مبارزه بیولوژیک را در دستور کار قرارداده ایم و طرحش را به شورا تقدیم کرده ایم.

وی در خصوص برنامه اجرایی شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل در خصوص رفع نگرانی شهروندان، کاهش و کنترل جمعیت موش به منظور ایجاد آرامش روانی خاطرنشان کرد: حذف و معدوم کردن عوامل ازدیاد موش و به کار گیری روش های نوین از جمله این موارد است. همچنین ارتقای سطح آموزش شهروندان و همکاری با سازمان حفظ نباتات و وزارت جهاد کشاورزی و انستیتوپاستور از دیگر موضوعاتی است که به مرحله اجرا در آمده است.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران با بیان اینکه طرح کاهش تقریبی مبارزه شیمیایی درخصوص جانوران مضر شهری از اواخر سال ۹۲ پیشرفت خوبی داشته و سهم مبارزه شیمیایی را به حداقل رسانده ایم، ادامه داد: قرار بود که تا پایان سال ۹۴ به ۵۰ درصد برسیم که حال حاضر در این باره به ۳۰ درصد پیشرفت رسیده ایم. همچنین درباره کنترل فیزیکی درحال حاضر به ۲۵ درصد پیشرفت دست یافته ایم .

قدیمی با بیان اینکه در زمینه ساماندهی سگ های بدون صاحب به دلیل مشکلات متعدد کمی از برنامه ها عقب ماندیم، یادآورشد: این در حالی است که در دو سال اخیر حتی یک سگ باتفنگ کشته نشد و تماما زنده گیری شدند. همچنین اکیپ زنده گیری دراین خصوص فعال شده و تفنگ بی هوشی به عنوان ابزار جدید ساخت داخل در حال استفاده است.

وی با بیان اینکه براساس برنامه ریزی ها تا پایان سال ۹۷ باید در زمینه زنده گیری وعقیم سازی به پیشرفت خوبی برسیم، گفت: واگذاری بخشی از برنامه ها به شهروندان باید به عدد ۱۵ درصد برسد که در حال حاضر به ۷ درصد آن دست یافته ایم .

قدیمی با بیان اینکه سگ هایی که بیمار هستند باید با رعایت حقوق حیوانات از بین بروند، خاطرنشان کرد: کنترل از مبدا شهر تهران که شامل ۱۱ منطقه حریم می شود بسیار دشوار است. چرا که شهرهای اطراف تهران کنترل لازم را در این باره ندارند. البته تیم های کارشناسی ما در هزار نقطه شهر تهران عملیاتی شده و فعالیت می کنند.

وی با بیان اینکه براساس آخرین آمار سال گذشته جمعیت موش در تهران به یک میلیون ۸۰۰ هزار  رسید، یادآورشد: آموزش برای افراد خاص دراین باره در دستور کار قرار گرفته است. به گونه ای که تمامی اکیپ های ۱۲۰ گانه ما مجهز به سیستم جی پی اس بوده و دراسرع وقت در مکان های تعیین شده حضور می یابند .

قدیمی با اشاره به ۶ هزار لاشه موش که با مبارزه شیمیایی و سه هزار لاشه که با مبارزه مکانیکی و تله چسبی در ۵ ماهه اول امسال جمع آوری شده هم گفت: بر این اساس ۳۰هزار تله در شهر تهران مورد استفاده قرار گرفته است که حدود ۱۲۰ هزار لاشه در ۵ ماهه اول امسال جمع آوری شده است.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه مشترک درخصوص کنترل سگ های بدون صاحب یادآورشد: این تفاهم نامه فی ما بین شهرداری تهران و انجمن بین المللی حمایت از حیوانات منعقد شده است. همچنین ساخت آزمایشگاه و کلینیک موش در شهر تهران در دستور کار قرار گرفته و این در حالی است که راه اندازی کلینیک دامپزشکی سیار دربوستان های جنگلی سرخه حصار و چیتگر در حال انجام است. همچنین درسال گذشته در منطقه درکه سگ های ولگرد شناسنامه دار شدند .

 قدیمی با اشاره به اینکه کار زنده گیری سگ ها از دشوارترین کارها در دنیا محسوب می شود، خاطرنشان کرد: زنده گیری سگ در ارتفاعات بسیار سخت است اما طی ۵ ماهه گذشته ۹۷۰ سگ در ده منطقه شهر تهران زنده گیری شده است که بر این اساس روزانه هر اکیپ ۳ سگ را زنده گیری کرده و این در حالی است که فعالیت این اکیپ ها از ۱۲ شب تا ۶ صبح انجام می پذیرد. همچنین آموزش معتادان بهبود یافته برای زنده گیری این سگ ها در قالب اکیپ ها در حال اجراست .

حافظی در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا شما این گزارشات را تایید می کنید یا نه ادامه داد: براساس گزارش ها تا کنون ۱۸۰۰ موش با این روش ها از بین رفته که شاهد روند رو به بهبودی در این زمینه هستیم و منتظر آمار سرشماری جدید خواهیم بود .

قدیمی نیز با بیان اینکه در پایان آذرماه آمارگیری مرحله دوم اعلام خواهد شد، گفت: براساس پیام های مردمی در سامانه ۱۳۷ و ۱۸۸۸ آمارگیری ها انجام می پذیرد  اما فعالیت های ما در جهت جلوگیری از ازدیاد جمعیت موش است که اگر این کار انجام نپذیرد از ۱۸۰۰ موش به ۶ هزار موش خواهیم رسید.

وی در پایان درخصوص همکاری با سازمان مدیریت پسماند در خصوص آموزش به اصناف زباله ساز اظهارکرد: با کمک اصناف تمدید جواز آنها براین اساس انجام می پذیرد.

در ادامه جلسه امروز رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران بازدید از سطح شهر تهران داشت. در هنگام بازدید اعضای شورای شهر تهران و اهالی رسانه از چهارراه مولوی و شوش برخی مغازه داران نسبت پیگیری پیام هایی که در خصوص وجود موش در منطقه شان به سامانه ۱۳۷ ارسال می کنند انتقاداتی داشتند.

حافظی در حاشیه این برنامه در جمع خبرنگاران گفت: امروز بازدیدی از سطح شهر تهران در خصوص کنترل جمعیت موش و اقداماتی که شرکت ساماندهی در این خصوص انجام داده داشتیم. در حال حاضر روند کنترل جمعیت موش رو به بهبود است.

وی ادامه داد : برآورد جمعیت موش  بر اساس استاندارهای علمی آذر ماه اعلام شود و انتظار داریم  بر اساس اقدامات صورت گرفته جمعیت موش های شهر تهران کاهش یابد.

به گفته یکی از کاسبان چهارراه مولوی صبح ها جمعیت موش در منطقه به دلیل گرمی هوا کم است اما غروب و شب ها موش ها به سطح معابر می آیند و کسی جرات ندارد در پیاده رو ها قدم بزند.

یکی دیگر از اهالی محل با بیان این که محل تجمع موش ها را شناسایی و از مدیریت شهری درخواست کرده که این مکان ها را ساماندهی کنند. اما نتیجه پیگری های آنها تنها تحویل چند بسته سم برای نابود کردن موش ها است.

برخی از اهالی محل نیز با ابراز رضایت ازکاهش جمعیت موش ها در محله تعداد آنها را نسبت به سال گذشته کم تر عنوان می کردند.  
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار