بنای ناخوش کاخ مروارید کرج نیازمند نگاه ویژه مسئولان استانی و کشوری است.
کد خبر: ۸۳۶۵۹۳
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱ 06 April 2020

به گزارش «تابناک البرز»؛ مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز گفت: از سال ١٣٩٣ فرصتی به‌منظور بازسازی کاخ که به دلایل مختلف در معرض تخریب قرارگرفته بود در اختیار اداره کل میراث فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری البرز قرار گرفت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فخرالدین صابری افزود: اولین گام میراث فرهنگی برای حفظ این بنای تاریخی بازسازی و مرمت کاخ بود.

وی گفت: طی سه سال اخیر کار مطالعات، مرمت و مقاوم‌سازی پایه‌های این کاخ انجام‌شده است، تاکنون اعتباری برای مرمت مجموعه کاخ مروارید به‌صورت استانی و ملی مصوب نشده است.

مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری استان البرز افزود: طی چند دهه اخیر پایه‌های کاخ براثر حوادث طبیعی استحکام خود را ازدست‌داده بود که خوشبختانه مقاوم‌سازی آن انجام گرفت.

صابری گفت: ‎پس از برف سنگین دهه ۸۰، سقف قسمت مرکزی کاخ که دارای سازه فلزی و روکش فلکس است فروریخته بود که ترمیم شد.

وی افزود: ورقه فلکسی که برای پوشش سقف بود در سیر مرمت و بازسازی با نوسان قیمت دلار مواجه شد و نیمه‌تمام باقی ماند.

در سایه بی‌مهری‌های متولیان امر، حیات و فضای سبز کاخ مروارید رو به نابودی قرار گرفت اما با ورود دادستان وقت مرکز البرز به این مسئله، وظیفه احیا و نگهداری از فضای سبز کاخ مروارید به شهرداری کرج محول شد.

ازآنجاکه سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج، به نمایندگی از این شهرداری متولی احیا و نگهداری فضای سبز کاخ مروارید است، وضعیت کنونی این محوطه را از رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج، جویا شدیم.

پیمان بضاعتی پور گفت: فضای سبز کاخ مروارید به مساحت ۲۷ هکتار با کاشت ۵۰۰۰ اصله درخت و هفت نوع گل، احیاشده است.

وی افزود: کاخ مروارید از شهریور ۹۸ در اختیار شهرداری کرج و به‌تبع آن سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج قرار گرفت.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج در ادامه گفت: ۱۰۰ هزار پیاز لاله در فضای سبز کاخ مروارید کاشته شده و امکاناتی مانند سیستم روشنایی، مبلمان شهری، سطل زباله و... در محوطه آن در حال تکمیل است.

باکمی قدم زدن و مشاهده زباله‌ها، دیوارنویسی‌ها، درست‌نویسی و... در محوطه کاخ مروارید می‌توان دریافت که علاوه بر مسئولان ذی‌ربط گویا ما شهروندان هم قدری نسبت به حفظ بناهای تاریخی به‌عنوان سرمایه امروز و آینده بی‌تفاوت شده‌ایم.

به حفظ و نگهداری از بناهایی مانند کاخ مروارید که همواره حامل پیامی برای نسل‌های بعدی است باید به‌عنوان یک وظیفه عمومی نگریست، وظیفه‌ای که نه‌تنها هیچ مسئول بلکه هیچ شهروندی نمی‌تواند از آن شانه خالی کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار