معاون استاندار و فرماندارویژه خرمشهر گفت: برای برگزاری همایش بزرگ پیاده‌روی اربعین امسال ضمن برنامه‌ریزی دقیق همچنین شناسایی نقاط قوت و ضعف نیازمند تفاهم با طرف عراقی هستیم.
کد خبر: ۸۴۱۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵ 30 April 2020

محمد حیدری در نشست ستاد اربعین در فرمانداری خرمشهر هماهنگی بین بخشی و فرابخشی را نیاز ضروری پیاده‌روی  اربعین دانست و گفت: برای خدمات رسانی به نزدیک به ۲ میلیون نفر زائر اربعین نیاز به ۲۰ هزار نفر نیروی خدمات رسان با همه امکانات رفاهی، درمانی و اقامتی است.

وی افزود: برنامه‌های راهپیمایی اربعین در سالجاری قابل پیش بینی نیست چون هر لحظه ممکن است تغییراتی در برگزاری این مراسم ایجاد شود و بر همین اساس باید برنامه‌های پیشنهادی انعطاف پذیری لازم را داشته باشند تا برای تصمیم‌های اتخاذ شده در سطح ملی مدیریت لازم را پیش‌بینی کنیم.

حیدری اظهار داشت:در صورتی که در زمان برگزاری اربعین حسینی طرف عراقی مرز را به هر دلیلی بست باید آمادگی لازم را برای کنترل ورود و خروج زائران را در مرز داشته باشیم .

وی در ادامه گفت: باید به صورتی برنامه‌ریزی کرد تا خدمات رسانی به زائران تا شهر بصره عراق پیش‌بینی‌ شود و اگر لازم باشد از شلمچه تا بصره خدمات رسانی انجام شود و یک تیم برای اعلام نیازهای زائران در خاک عراق مستقر شود.

امام جمعه خرمشهر نیز در این نشست گفت: با توجه به اینکه شهرستان خرمشهر میزبان بخشی از زائران اربعین است باید برنامه ریزی لازم برای برطرف کردن مشکلات پیش روی زائران پیش بینی شود.

حجت الاسلام محمدجواد عادل پور افزود: فضای کنونی جامعه و فضای کرونایی ممکن است  راهپیمایی اربعین حسینی را دستخوش تغییراتی کند.

وی گفت: در سالهای گذشته تلاش زیادی برای تسهیل حرکت زائران در مرز شلمچه انجام شد ولی نقاط ضعفی وجود دارد که باید شناسایی و برای برطرف کردن آنها گام‌های عملی برداشت.

رییس عتبات عالیات خرمشهر آبرسانی و فاضلاب را از عمده‌ترین مشکلات اربعین سال گذشته عنوان کرد و گفت: در اربعین سال گذشته به رغم زحمات زیادی که مجموعه امور آب خرمشهر کشید اما مشکلات آبرسانی  از مشکلات اساسی مواکب بود.

عبدالامیر تابنده افزود: اداره امور آبفای شهرستان و استان باید به فکر دفع فاضلاب در مرز شلمچه باشند چون شبکه دفع فاضلاب در این گذرگاه مرزی وجود ندارد.

تابنده گفت: حدوده ۵۶۰ سرویس بهداشتی و حمام در مرز شلمچه وجود دارد اما با توجه به حجم بالای زائران داخلی و خارجی در خرمشهر کافی نیست.

وی با بیان اینکه استقرار نانوایی سیار در مسیر تردد زائران اربعین در خرمشهر مورد نیاز است گفت: علاوه بر تجهیز مساجد و حسینیه ها برای اسکان زائران خوابگاه‌های مناسب در مرز شلمچه لازم است.

فرمانده نیروی انتظامی خرمشهر نیز در جلسه ستاد اربعین شمار خودروهای پارک شده در مرز شلمچه در سال گذشته را ۴۰ هزار دستگاه عنوان کرد و گفت: انجام آسفالت پارکینگ، حضور ۴۰ نفر در هر نوبت کاری، داشتن ۴۰ دستگاه خودروی یدک‌کش و پایش تصویری برای امنیت خودروها در پارکینک در اربعین پارسال در تعهد پیمانکار پارکینگ بود اما هیچ کدام عملی نشد لذا با این پیمانکار برای فعالیت مجدد در مرز شلمچه موافقت نمی‌شود.

سرهنگ همت‌علی ترکارانی از نبود پایش تصویری در برخی نقاط شهرستان خرمشهر انتقاد کرد و گفت: در اربعین سال گذشته از شلمچه تا پل نو  پایش تصویری وجود داشت اما از پل نو تا میدان مقاومت پایش تصویری وجود ندرد  و این امر مشکلاتی را برای نیروی انتظامی ایجاد می‌کند.

 وی تامین روشنایی محوطه یادمان شهدای شلمچه را لازم و ضروری بیان کرد وگفت: نبود روشنایی در محوطه یادمان شهدای شلمچه خطراتی را ایجاد می کند و لازم است در این خصوص چاره اندیشی شود.

سرهنگ ترکارانی به احداث گیت‌های ورودی و خروجی اتباع خارجی در مرز شلمچه اشاره کرد و گفت: تکمیل نشدن احداث گیت‌های ورودی و خروجی در اربعین پارسال مشکلاتی را برای عبور اتباع خارجی ایجاد کرد.

وی ادامه داد: با توجه به شیوع بیماری کرونا در اربعین امسال تجهیزات پزشکی و بهداشتی زیادی در خرمشهر و مرز شلمچه نیاز است.

مرز شلمچه در فاصله ۱۵ کیلومتری خرمشهر مهمترین گذرگاه مرزی استان خوزستان برای زائران اربعین حسینی است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار