این روزها در حالی مردم با کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند که در آستانه ماه رمضان قرار داریم و گرانی هم دردی مضاعف بر دردهای مردم است و برخی از مردم عامل گرانی را کرونا می‌دانند.
کد خبر: ۸۴۱۹۲۱
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸ 25 April 2020

این روزها که تمامی کشور درگیر کرونا است. تعطیلی واحدها کسب و کارها در طول چندین هفته به دلیل پیشگیری از شیوع بیماری مشکلات زیادی را برای معیشت بسیاری از خانواده‌ها ایجاد کرد و سفره برخی از آنها را خالی‌تر از گذشته کرده است اما در این اوضاع احوال برخی گرانی‌ها در بازار در آستانه ماه رمضان دغدغه جدی‌تری برای مردم ایجاد شده است. 

در حالی که مردم از شوک بیماری کرونا و زیان‌های اقتصادی ناشی از آن نتواسته‌اند کمر راست کنند این بار افزایش قیمت‌ها در آستانه ماه رمضان و در زمان افزایش تقاضای خرید مردم آنها را غافلگیر کرده است. مردم از مسئولان می‌خواهند با کنترل قیمت‌ها در بازار جلوی گرانی اجناس را بگیرند تا گرانی به دردی مضاعف در کنار کرونا تبدیل نشود. 

مرد میان سالی که مشغول خرید از مغازه خواروبار فروشی است در گفتگو با خبرنگار تسنیم گفت: لیستی برای خرید در دست دارم که برای خرید هر کدام از آنها که مراجعه می‌کنم در هر مغازه با قیمت متفاوتی عرضه می‌شود.

وی بیان کرد: این روزها همه جا صحبت از نظارت‌های بهداشتی از اصناف است که اقدام شایسته‌ای است اما مردم در کنار آن خواستار کنترل قیمت و نظارت بیشتر هستند. در شرایط فعلی که اقتصاد خانواده‌ها به دلیل تعطیلی چند هفته‌ای کسب و کارها با مشکل مواجه شده انتظار می‌رود کالاها با قیمت متعارف‌تر باشد و مغازه داران قاصد خبر افزایش قیمت اقلام مختلف نباشند.

بانوی بیرجندی که از بازار روز برمی‌گردد گلایه‌مند از افزایش قیمت برنج ایرانی و کمبود برنج پاکسنانی است در گفتگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: برنج هندی از اقلام کالاهای تنظیم بازار است اما خبری از برنج پاکسنانی نیست. قیمت حبوبات بسیار گران است و در این روزهای پایانی شعبان که مردم خود را برای رمضان آماده می‌کنند با مشاهده تابلوی قیمت‌ها شگفت زده می‌شوند. 

یکی دیگر از شهروندان بیرجندی نیز با گلایه از اینکه از گرانی حبوبات بگوییم یا از گرانی بازار میوه گفت: قیمت یک کیلو پرتقال 9 هزار تومان است و مردم در فشار اقتصادی هستند و باید نظارت بیشتری باشد. 

اصغری افزود: نان گران شده، حبوبات گران، میوه گران، برنج پاکستانی موجود نیست، گوشت 90 هزار تومان، مشکلات مردم یکی دو تا نیست علت گرانی اقلام را وقتی از فروشنده می‌پرسیم کرونا را عامل آن می‌دانند گویا این ویروس منحوس علاوه بر اینکه سلامتی مردم را نشانه رفته است بر همه چیز از جمله قیمت لپه تا لوبیا قرمز نیز تاثیر گذاشته است. 

این شهروند بیرجندی عنوان کرد: برخی از مردم قدرت خرید پایین‌تری دارند و در آستانه ماه رمضان باید مغازه‌داران مراعات حال برخی اقشار جامعه را بیشتر از قبل داشته باشند تا قبل از اعلام قیمت کالاهای تنظیم بازار ماه رمضان، خرما به قیمت 18 هزار تومان بود اما با اعلام قیمت‌ها برخی خرما فروشان هم قیمت خرما را به 20 هزار تومان افزایش دادند.

یکی دیگر از شهروندان بیرجندی با گلایه از اینکه چرا باید زنجبیل تازه با قیمت 100 هزار تومان، فلفل دلمه‌ای 12 هزار تومان، کلم بروکلی 20 هزار تومان، سیر تازه 32 هزار تومان، لیمو ترش 40 هزار تومان و لیمو شیرین 35 هزار تومان عرضه شود گفت: باز خدا رو شکر که برخی میوه‌ها شامل خیار سبز با 3هزار تومان و گوجه با 4 هزارتومان عرضه می‌شود.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار بیرجند نیز آمدن میوه‌های نوبرانه را علت گرانی می‌داند و در گفتگو با خبرنگار تسنیم گفت: میوه‌های غیر فصل در حال حاضر گران است و علتش به دلیل بالا بودن هزینه نگهداری و کاهش موجودی بازار افزایش قیمت دارد.

حیدری بیان کرد: استان خراسان جنوبی استانی مصرف کننده است و میوه استان از دیگر نقاط کشور تأمین می‌شود.

وی افزود: یکی دو میوه خاص مانند موز و لیموترش است که تنها افرادی خاص توزیع می‌کنند و مابقی میوه‌ها را فروشندگان از بازارهای مختلف کشور خریداری می‌کنند و بازا میوه رقابتی است و نمی‌توان گفت تنها در دست افراد خاصی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی اظهار داشت: قیمت برخی از کالا‌ها به دلایلی چون افزایش هزینه حمل و نقل، هزینه‌های کارگری و مالیات افزایش داشته و ارتباطی با تعطیلی چند هفته‌ای صنوف بر اثر کرونا ندارد.

داوود شهرکی بیان‌کرد: برخی از کالا‌ها نیز به واسطه رعایت موضوعات بهداشتی شامل ممنوعیت واردات شده و از این نظر در داخل قیمت آن مقداری افزایش داشته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی گفت: باید این نکته را نیز مدنظر داشته باشیم که قیمت برخی از کالاها چون رب گوجه فرنگی، گوشت قرمز و مرغ نسبت به سال گذشته کاهش داشته که در مورد گوشت مرغ این موضوع کاملاً احساس می‌شود.

وی بیان کرد: 490 تن برنج هندی با قیمت 80 هزار تومان 150 تن گوشت برزیلی با قیمت 42 هزار تومان، 250 تن مرغ منجمد با قیمت 11 هزار و 600 تومان 5 کیلویی روغن با قیمت 42 هزار و 500 تومان عرضه می‌شود.

شهرکی با بیان اینکه این اقلام از شنبه 6 اردیبهشت ماه در 40 مرکز در بیرجند عرضه می‌شود افزود: در شهرستان‌ها هم براساس اعلام قبلی عرضه می‌شود.

وی قیمت خرما را 20 هزار تومان دانست و گفت: طرح نظارتی بر مراکز عرضه میوه و شیرینی فروشی‌ها و لبنیات با نظارت بازرسان سازمان صنعت معدن تجارت خراسان جنوبی در آستانه ماه رمضان آغاز شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی تصریح کرد: افزایش تقاضا بر برنج وجود دارد و همواره این افزایش در ماه رمضان وجود دارد و قیمت‌ها در خراسان جنوبی نسبت به دیگر استانها مناسب‌تر است و هر مرکز توزیعی که اقلام تنظیم بازار را بیشتر از این عرضه کند مردم می‌توانند مراتب را به 124 اعلام کنند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی نیز گفت: با توجه به شروع ماه مبارک رمضان و افزایش تقاضاهای عمومی مصرف کنندگان برای تهیه کالاهای اساسی از قبیل برنج، روغن، گوشت، شکر و سایر مواد غذایی از جمله خرما، زولبیا و بامیه، سبزیجات و ... ضرورت نظارت و کنترل بر بازار با رویکرد پیشگیرانه را مضاعف کرده است بر این اساس سازمان تعزیرات حکومتی همانند سال‌های گذشته طرح نظارتی ضیافت 99 را از تاریخ 30 فروردین آغاز کرده است.

اشرفی افزود: در این طرح با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف، واحد های صنفی عرضه کننده کالاهای مرتبط با طرح مورد بازرسی و نظارت قرار می‌گیرند و گروه‌های هدف در این طرح اصناف عرضه کننده کالاهای ضروری و مایحتاج اساسی مردم و فروشگاه‌های زنجیره‌ای است. 

وی از تشدید نظارت‌ بر نانوایی‌ها خبر داد و گفت: نانوایی‌های استان به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا موظف به اجرای توصیه‌های بهداشتی هستند و باید تا حد ممکن از دریافت وجه نقد برای پیشگیری از شیوع بیماری ویروس کرونا پرهیز کنند و با مشتریان تماس دستی نداشته باشند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی بیان کرد: تاکنون هیچ ‌یک از نانوایی‌های استان به دلیل تخلف پلمب نشده اما به صورت موردی نکات بهداشتی به نانوایی‌ها تذکر داده شده است.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: در چند روز گذشته بازرسان سازمان با همراهی دایره مبارزه با قاچاق پلیس آگاهی و با رعایت ضوابط قانونی از محل دپوی برنج در یک منزل مسکونی میزان 4 تن برنج کشف و توقیف کردند.

تهوری اظهار داشت: نگهداری کالاهای اساسی از جمله برنج و عدم ثبت انبار این کالاها از مصادیق احتکار و جابجایی کالاهای اساسی بدون مجوز و هماهنگی از مصادیق ظن به قاچاق است.

وی ضمن هشدار به سودجویان، از تشدید بازرسی‌ها به صورت مستمر و در قالب گشت مشترک در آستانه ماه مبارک رمضان خبر داد و تاکید کرد: بازرسان این سازمان با همکاری سایر دستگاه‌های نظارتی ضمن رصد دقیق بازار، با محتکران ارزاق عمومی خصوصاً کالاهای اساسی با جدیت برخورد خواهند کرد.

انتهای پیام/254/ش

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار